Собственици на електрически модели Rivian R1, оборудвани с LFP батерии, съобщават за проблем с изчисляването на оставащия пробег, когато нивото на заряд падне под 20%. Това може да доведе до внезапна загуба на мощност и да остави шофьорите в безизходица, когато зарядът на батерията се изчерпи неочаквано.
Предимства и особености на LFP батериите
Когато Rivian представи опция за батерии на базата на LFP (литиево-железен фосфат) за моделите R1S и R1T, новината беше посрещната с ентусиазъм. По-евтините и по-издръжливи клетки се използват в стандартния пакет батерии с капацитет 92,5 кВч. Този капацитет осигурява пробег от около 415 км според стандарта EPA, което е почти същото като при по-голямата батерия с NMC химия, ако тя се зарежда само до препоръчителните 80%.
Важно предимство на LFP клетките е, че те понасят по-добре многократни зареждания до 100%, което означава, че пълният пробег от 415 км може да се използва постоянно. За разлика от тях, честото зареждане на NMC батерии до 100% може да доведе до по-бързо износване. Поради тази причина се препоръчва те да се зареждат до 80% в ежедневието и само при дълги пътувания да се използва пълният им капацитет.
Производителите дори препоръчват LFP батериите да се зареждат до 100% възможно най-често, тъй като в противен случай отчитането на нивото на заряд може да стане неточно. Това се дължи на факта, че LFP клетките имат много тясна разлика в напрежението между пълно зареждане и изтощаване, което налага по-честа калибрация. Както обаче откриват собствениците на Rivian, дори това невинаги гарантира точна прогноза за пробега.
Софтуерен бъг, а не проблем с калибрацията
Собствениците на Rivian R1 с LFP батерии вече не могат да се доверят на данните за нивото на заряд, показвани от инфоразвлекателната система. След като отчетеният заряд падне под 20%, той може да достигне нула много по-бързо от очакваното. Много собственици се оплакаха от този проблем в социалните мрежи, като някои споделят, че са останали на пътя с напълно изтощена батерия.
Проблемът изглежда е причинен от софтуерен бъг, а не от типична грешка в калибрацията на LFP батериите. Кайл Конър от YouTube канала Out of Spec съобщи, че зарядът на неговия автомобил е паднал от 4% на 0% „светкавично“. Той също така потвърди, че зарежда батерията напълно често, включително и преди пътуването, което е завършило с изтощен автомобил.
Други собственици потвърдиха подобни истории, като един от тях пише, че нивото на заряд на неговия автомобил е спаднало от 15% до 0% „за броени минути“, след като първоначалната прогноза е била, че ще завърши пътуването с оставащи 20%. Автомобилът е спрял на около 3 км от зарядна станция, а намирането на пътна помощ е отнело близо шест часа. С пълен заряд автомобилът е изминал само 274 км.
Допълнителни разходи и реакцията на Rivian
Още по-неприятното е, че 12-волтовата батерия също се е изтощила след изчерпването на високоволтовата, а подмяната ѝ е струвала 500 долара. Тази сума се добавя към платените 500 долара за пътна помощ, като все още не е ясно дали Rivian ще покрие разходите. Добрата новина е, че стартъпът за електрически автомобили е наясно с проблема. Компанията се е свързала със засегнатите собственици и ги е информирала, че се подготвя софтуерна актуализация за отстраняването му.
Очевидно последната актуализация на софтуера (версия 2025.38) е нарушила изчисленията за нивото на заряд. Поправката ще дойде със следващата версия, вероятно 2025.42, която се очаква да бъде пусната до около две седмици. Очаква се с нея да пристигнат и подобренията от празничната актуализация, които собствениците на Rivian очакват с нетърпение.
Последвайте ни в Google News