През 1994 г., когато напусна този свят по време на Гран При на Сан Марино на пистата „Имола“ в Италия, Айртон Сена вече имаше впечатляваща колекция от постижения във Формула 1. По това време той държеше рекорда за най-много полпозишъни, беше натрупал 41 победи в Гран При и притежаваше цели три световни шампионски титли.
Победата в Бразилия през 1991 г.
Нито едно от тези постижения не е дошло лесно, затова е трудно да се определи кое е било най-трудното за достигане. Самият бразилски пилот обаче е знаел много добре коя от победите му е била най-тежко извоювана. Три години преди смъртта си, Сена се състезава в Гран При на Бразилия през 1991 г. зад волана на McLaren MP4/6. Автомобилът с шаси MP4/6/1 донася на бразилеца първата му победа на родна земя.
Това не е лесна победа, а самият Сена я нарича най-трудното състезание в живота си. Причината е, че в последните обиколки скоростната кутия на болида започва да отказва. В крайна сметка тя се поврежда, но не напълно, като блокира на шеста предавка. Вместо да се откаже, Сена продължава да пилотира своя McLaren само на шеста скорост до самия финал. Нещо повече – той успява да завърши състезанието точно пред заелия второ място Рикардо Патрезе.
Уникален автомобил с богата история
Както е известно, всичко, свързано с Айртон Сена, моментално се превръща в ценен колекционерски артикул, а този McLaren MP4/6 не прави изключение. Всъщност той може да се окаже дори по-ценен от всичко останало, предвид историята, в която участва, и няколко други характеристики, които го правят специален.
След като е съхраняван в базата на McLaren в продължение на почти три десетилетия, състезателният автомобил е продаден на частен собственик през 2020 г. Малко след това той беше предложен за първи път на търг от аукционната къща RM Sotheby’s, като наддаването приключи на 11 декември.
Историята на болида започва като прототип за състезателната кампания на McLaren през 1991 г. Той разполага с характерния за епохата двигател V12 на Honda, съчетан с шестстепенна ръчна скоростна кутия. Автомобилът е част от серия от общо 12 шасита MP4/6 и е участвал само в едно състезание – това, в което Сена печели на „Интерлагос“. Болидът е бил управляван и от Герхард Бергер и други пилоти за развойни и тестови цели.
Аукционната къща, на която беше поверена продажбата, го описва като „един от най-значимите автомобили на Формула 1, създавани някога“. Първоначалните оценки бяха, че купувачите ще са готови да платят между 12 и 15 милиона долара за честта да го притежават.
Срещу тази сума новият собственик получава не само един от най-важните автомобили на Сена, но и един от малкото болиди във Формула 1 със 100-процентова успеваемост (едно състезание, една победа). Това е и последният автомобил с ръчна скоростна кутия, спечелил световен шампионат във Формула 1, както и последният болид, роден от партньорството между McLaren и Honda.
Последвайте ни в Google News