Регистрациите на нови автомобили отбелязаха ръст от около 14% през натоварения месец септември в сравнение със същия период на миналата година. Данните, публикувани от британската Асоциация на автомобилните производители и търговци (SMMT), обаче разкриват, че картината не е толкова проста, колкото изглежда на пръв поглед.
През септември 2025 г. са регистрирани с близо 38 000 повече автомобили спрямо септември 2024 г. Продажбите на частни клиенти са се увеличили с 9%, докато корпоративните регистрации са нараснали със 17%.
Традиционно септември е вторият най-силен месец за продажби на нови коли след март, тъй като тогава се сменят регистрационните номера. От септември 2025 г. до края на февруари 2026 г. всички нови автомобили ще получават регистрационен номер, започващ със „75“.
Автомобилите с електрифицирано задвижване вече съставляват половината от продажбите
През септември беше достигнат важен етап в прехода от изкопаеми горива към електрически превозни средства. За първи път повече от половината регистрирани нови автомобили са с електрифицирано задвижване (изцяло електрически, плъгин хибриди и стандартни хибриди). Продажбите на изцяло електрически автомобили са нараснали с 29%, плъгин хибридите – с 56%, а стандартните хибриди – с 24%. Заедно те формират малко над 50% от всички нови регистрации за месеца.
Въпреки това, регистрациите на бензинови автомобили също отбелязват лек ръст от 2% в сравнение със същия месец на миналата година, макар пазарният им дял да намалява заради общия растеж от 14%. Дизеловите автомобили продължават своя спад, като намаляват с 28% и вече заемат едва 4% от общите продажби.
Ръстът в регистрациите на електрически автомобили е до голяма степен неизбежен, ако производителите искат да постигнат задължителните си търговски цели за 2025 г. Това, което данните на SMMT не показват, е колко от тези автомобили са продадени на реални клиенти и какви отстъпки се налага на някои производители да правят, за да достигнат тези цифри. Затова гръмките заглавия за „рекордни продажби“ на електрически коли трябва да се приемат с известна доза скептицизъм.
Растежът идва от Китай, не от Европа
Голямата новина зад впечатляващите данни за растеж през септември не е поредният рекорден месец за електрическите и хибридните автомобили, а изумителният възход на големите китайски марки. От допълнителните 38 000 автомобила, продадени този септември, около 27 000 идват само от три китайски производителя: BYD, Chery Group (чрез марките си Chery, Jaecoo и Omoda) и MG. Повечето европейски и японски марки са се представили по-слабо, губейки пазарен дял.
За да се добие представа за мащаба, само ръстът на тези три китайски компании (без да се броят общите им продажби) надхвърля общите продажби за септември на най-продаваната марка във Великобритания – Volkswagen. Това представлява сериозна заплаха за съществуването на редица изпитващи затруднения европейски и японски производители, а експанзията на китайските компании тепърва предстои през следващите 12 месеца.
Добър и лош месец за различните марки
Въпреки общия ръст на пазара от 14%, ситуацията не беше еднакво добра за всички автомобилни компании и много големи имена се представиха слабо.
Месецът беше успешен за Alfa Romeo, Alpine, Bentley, BMW, BYD, Cupra, GWM, MG, Omoda, Peugeot и Vauxhall. Всички те надминаха средния пазарен ръст с поне 10%, което означава, че са постигнали увеличение на продажбите си с най-малко 24% спрямо миналия септември.
В същото време нещата не изглеждаха толкова добре за Abarth, Audi, Citroën, Dacia, DS Automobiles, Fiat, Ford, Genesis, Honda, Hyundai, Ineos, Kia, Land Rover, Lexus, Maserati, Mazda, Mercedes-Benz, Nissan, SEAT, Smart, Subaru, Suzuki и Toyota. Всички те се представиха по-слабо от пазара с поне 10%, което означава ръст под 4% или в много случаи – значителен спад.
Марките, които се представиха според очакванията, бяха Jeep, KGM, Mini, Polestar, Porsche, Renault, Skoda, Tesla, Volkswagen и Volvo. Техните резултати бяха в рамките на +/-10% от средния пазарен ръст.
Най-голям абсолютен ръст отбеляза BYD, чиито продажби скочиха от малко над 1 000 автомобила миналия септември до 11 000 този. В обратната посока се движи Land Rover, който е доставил с 2 500 автомобила по-малко спрямо същия месец на миналата година, което е спад от 30%. Сривът при Land Rover е силно повлиян от скорошна кибератака, която принуди всички заводи на JLR във Великобритания и чужбина да спрат работа от средата на август до началото на октомври.
Както обикновено, Volkswagen остава най-продаваната марка във Великобритания, следвана от Kia, BMW, Audi и Ford.
Kia Sportage стопява разликата в надпреварата за най-продаван модел
Надпреварата за титлата „Най-продаван автомобил за 2025 г.“ стана по-оспорвана през септември, след като Kia Sportage оглави класацията за месеца и намали разликата с лидера Ford Puma. Три месеца преди края на годината, Puma все още има преднина от близо 3 000 автомобила и остава фаворит да запази титлата си на най-популярния нов автомобил във Великобритания.
Сред най-забележителните резултати през септември бяха тези на Jaecoo 7, който се класира на четвърто място, и на BYD Seal U, който завърши шести. Почти сигурно е, че ще виждаме все повече автомобили от тези две марки до края на годината.
Последвайте ни в Google News