Продажбите на Toyota bZ4X се сринаха с 95% през 2025 г. на фона на възхода на хибридите

Неубедителните характеристики на bZ4X

Когато Toyota представи bZ4X, моделът трябваше да бъде уверена стъпка в света на електрическите автомобили. Към септември 2025 г. обаче картината е много различна. Продажбите на bZ4X в САЩ се сринаха до едва 61 бройки в сравнение с 1 324 за същия месец на предходната година – зашеметяващ спад от 95,6% на годишна база. За контекст, това е по-малко от продажбите на някои екзотични спортни автомобили. В същото време хибридите на Toyota процъфтяват, оставяйки bZ4X встрани от иначе доминиращата гама електрифицирани автомобили на компанията.

При електромобилите динамиката не се измерва само в конски сили. Става дума за пробег, скорост на зареждане и практичност в реални условия, а точно тук bZ4X бързо изостана. Както собственици, така и специализирани издания отбелязаха ограничените му възможности за бързо зареждане с прав ток, които отстъпваха на конкуренцията. Пригодността за дълги пътувания също се оказа проблем, тъй като кривите на зареждане не можеха да се мерят с тези на Hyundai, Kia или Tesla.

Моментът на пазарната премиера също се оказа неблагоприятен. Конкурентите подобряват характеристиките на своите модели във всички аспекти, а репутацията на Toyota като производител на хибриди всъщност изигра лоша шега. Купувачите имат доверие на Toyota за изключително надеждните хибридни задвижвания, но не видяха същата увереност в електрическата система на bZ4X.

Проблем с идентичността и липса на ясна визия

Друг проблем беше, че bZ4X така и не успя да се наложи с ясна идентичност. Моделът не беше достатъчно футуристичен, за да привлече клиенти от Tesla или Hyundai, нито достатъчно смел, за да накара лоялните фенове на Toyota да усетят, че получават нещо наистина ново. За електромобил, който трябваше да бъде флагман, той изглеждаше предпазлив и неубедителен.

Toyota знае как да продава автомобили с електрифицирано задвижване. Статистиките го доказват: хибридите са гръбнакът на продажбите на марката, като почти половината от автомобилите на Toyota и Lexus, продадени в САЩ тази година, са с такова задвижване. Когато обаче става дума за изцяло електрически модели, bZ4X просто не успя да се наложи. Със спад на продажбите от над 95% на годишна база към септември 2025 г., моделът е предупредителен сигнал за амбициите на Toyota в света на ел. автомобили. Първите впечатления са важни, а неубедителният старт на bZ4X може да му тежи, докато Toyota не представи нещо по-силно, по-бързо и по-смело. Надеждите са свързани с подобрения модел за 2026 г., но само времето ще покаже дали това ще е достатъчно.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации