Според анализ на J.D. Power, пазарът на електрически автомобили в САЩ е изправен пред рязък спад този месец. Прогнозата е за срив от близо 60% в продажбите през октомври спрямо септември. Основната причина е изтичането на федералните данъчни кредити, които правеха електромобилите значително по-достъпни. В резултат на това се очаква пазарният им дял да намалее от рекордните 12,9% през септември до едва 5,2%.
Беше ясно, че продажбите на електромобили ще понесат сериозен удар без държавните субсидии. Сумата от 7500 долара не е малка и добавянето ѝ към цената на един автомобил го прави значително по-малко привлекателен за купувачите. Ако прогнозата на J.D. Power се окаже вярна, загубата на този кредит е имала дори по-голямо въздействие върху пазара, отколкото мнозина в индустрията са очаквали.
Колко сериозен е спадът?
Изследователската фирма, в сътрудничество с GlobalData, прогнозира 54 673 продажби на дребно на електромобили за октомври. Ако тази цифра се потвърди, тя представлява спад от 43,1% в сравнение с октомври 2024 г., когато са били продадени 96 085 електрически автомобила. Това би означавало и свиване на пазарния дял от 8,5% на 5,2% на годишна база.
Спадът е огромен в сравнение с резултатите от септември, когато електромобилите достигнаха рекорден пазарен дял от 12,9%. Очакваните 54 673 продажби през октомври биха били с 59,9% по-малко от реализираните през септември 136 211 броя.
„Автомобилната индустрия преживява значителна пренастройка в сегмента на електрическите превозни средства“, заяви Тайсън Джомини, анализатор на данни в J.D. Power. Той добави, че скорошната корекция на пазара подчертава един важен урок: потребителите предпочитат да имат достъп до разнообразие от варианти за задвижване.
Може би най-изненадващото в цялата ситуация е, че нещата можеха да бъдат и по-зле за електромобилите. Много марки, включително Hyundai, GM и Tesla, въведоха различни мерки, за да смекчат удара от загубата на федералния данъчен кредит. Ако не бяха предприели стъпки като намаляване на крайните цени и пускане на по-достъпни модели, спадът несъмнено щеше да бъде още по-дълбок.
Ръководители в автомобилната индустрия също вярват, че пазарът на електромобили ще се стабилизира и ще продължи да расте с времето. По този въпрос наскоро се съгласиха както настоящият, така и бившият главен изпълнителен директор на Ford. Разбира се, само времето ще покаже.
Покачващи се цени и по-малко отстъпки
Друга интересна констатация е, че средните трансакционни цени се покачват на фона на спадащия дял на електромобилите. Очаква се типичният нов автомобил, продаден през октомври, да достигне цена от 46 057 долара, което е с около 1000 долара повече в сравнение с миналата година. В същото време стимулите за покупка са намалели до 2674 долара на автомобил, или приблизително 5% от препоръчителната цена на дребно.
Според анализатори, намаляването на стимулите до голяма степен се дължи именно на по-малкия брой продажби на електромобили. Един от изследователите отбеляза, че електрическите автомобили обикновено се предлагат със значително по-големи отстъпки. Средният размер на отстъпките за електромобили се е увеличил до 13 161 долара, тъй като марките са се опитали да компенсират загубените данъчни кредити. За сравнение, отстъпките за автомобили с двигатели с вътрешно горене са спаднали до 2423 долара, което е допринесло за повишаване на общата рентабилност въпреки по-слабото търсене на електрически модели.
Последвайте ни в Google News