Линиите за Range Rover Evoque и Land Rover Discovery Sport в Хейлууд са последните, които рестартираха работа
Всички производствени линии на JLR отново функционират, повече от шест седмици след кибератака, която парализира глобалните операции на компанията.
В четвъртък поточните линии в завода в Хейлууд, където се произвеждат Range Rover Evoque и Land Rover Discovery Sport, възобновиха дейност за първи път след атаката от 1 септември.
Работата по трансформацията на завода, част от проект на стойност 500 милиона паунда за производство на бъдещите електрически автомобили на JLR, също е рестартирана.
Това се случва, след като миналата седмица бяха възстановени линиите за Land Rover Defender и Discovery в Нитра, Словакия, както и тези за Range Rover и Range Rover Sport в Солихъл.
Предполага се, че първоначалният производствен капацитет е ограничен, тъй като от JLR описват възобновяването на дейността като „контролиран, поетапен рестарт“.
Операциите в завода за двигатели в Улвърхамптън, центъра за батерии в Бирмингам и цеховете за каросерии и боядисване в Солихъл вече работят с пълен капацитет. Възстановени са и пресовите цехове в Касъл Бромич, Хейлууд и Солихъл.
В изявление относно рестарта в Хейлууд се посочва, че това е поредният важен момент за JLR, за доставчиците и за служителите. От компанията изразиха гордост от устойчивостта на своите хора и енергията им да се върнат към това, което правят най-добре – да създават луксозни британски автомобили от световна класа за своите клиенти по света.
Кибератаката от 1 септември спря всички заводи и парализира JLR, принуждавайки компанията да изключи вътрешните си компютърни системи в опит да защити данните от кражба.
Това доведе до спиране на производството във всички заводи в световен мащаб, създаде проблеми с поръчките на части и затрудни търговците на дребно.
Смята се, че последиците от кибератаката са стрували на JLR спад в приходите от 1,5 милиарда паунда.
Данни, публикувани от фирмата миналата седмица, показват, че за тримесечния период, включващ спирането през септември, продажбите към дилъри са се сринали с близо една четвърт до 66 165 броя.
Това представлява загуба от 21 138 автомобила в сравнение със същия период на предходната година.
Изпълнителният директор в оставка Ейдриън Мардел заяви, че това е било предизвикателно тримесечие за JLR. Той обаче допълни, че продажбите през юли и август са били в съответствие с очакванията преди кибератаката.
JLR представи своя финансов отчет за второто тримесечие през ноември.
Правителството ще гарантира заем за JLR на стойност 1,5 млрд. паунда
Правителството на Обединеното кралство обяви, че ще гарантира заем от 1,5 милиарда паунда за JLR, за да помогне на компанията да подкрепи доставчиците, засегнати от спирането на производството.
Заемът за автомобилния производител, собственост на Tata, ще бъде отпуснат от търговска банка, но ще бъде гарантиран от британското правителство.
Освен че струва на JLR приблизително 50 милиона паунда на седмица, кибератаката се отрази тежко и на доставчиците на компанията.
Смята се, че около 150 000 души работят в приблизително 700 британски фирми, които доставят части за JLR, и правителството на Обединеното кралство проучваше начини да ги подкрепи, като например схема за временна заетост или заеми.
Вместо това то ще гарантира един единствен заем за JLR чрез програмата Export Development Guarantee (EDG), като JLR ще изплати парите за период от пет години.
На 27 септември министърът на бизнеса Питър Кайл заяви, че гаранцията по заема ще помогне за подкрепа на веригата за доставки и ще защити квалифицираните работни места в Уест Мидландс, Мърсисайд и в цяла Великобритания.
Канцлерът Рейчъл Рийвс добави, че заемът ще помогне на JLR да подкрепи своята верига за доставки и да защити жизненоважна част от британската автомобилна индустрия.
Хакерската атака срещу JLR: какво се случи?
Първите съобщения за проблеми, засягащи JLR, се появиха на 1 септември, когато дилърите не можаха да регистрират нови автомобили в деня за смяна на регистрационните табели, който традиционно е един от най-натоварените за годината.
В опит да се пребори с атаката, на 2 септември JLR започна да изключва системите си. Оттогава компанията не е произвеждала автомобили в световен мащаб, което доведе до загуби в размер на милиони паунди.
Мащабът на проблемите наложи JLR да привлече полиция и експерти по киберсигурност, за да „рестартира глобалните си приложения по контролиран и безопасен начин“.
По време на този процес, който включваше и разследване, беше установено, че „някои данни“ са били „засегнати“, според JLR. От компанията заявиха, че ще се свържат със засегнатите лица.
Не е официално известно какви данни са били откраднати или дали е било отправено искане за откуп, но се смята, че най-вероятно става въпрос за клиентски данни, предвид участието на полицията.
Кой пое отговорност за атаката срещу JLR?
На 3 септември група хакери, наричащи себе си Scattered Lapsus$ Hunters, поеха отговорност за атаката срещу JLR.
Това е същата група, която през май хакна Marks & Spencer, причинявайки на британската верига магазини седем седмици прекъсвания и загуби от 300 милиона паунда оперативна печалба.
Групата твърди, че е получила достъп до клиентски данни на JLR, след като е използвала подобна уязвимост в ИТ системата на автомобилния производител. Твърдението беше направено в група в приложението Telegram, където потребител, свързан с хакерите, публикува екранна снимка, която изглежда показва вътрешната система на JLR.
Член на групата разкри, че е била използвана добре позната уязвимост в SAP Netweaver, софтуер на трета страна, използван от JLR, за достъп до данните.
Американската агенция за киберсигурност и инфраструктурна сигурност предупреди за тази уязвимост по-рано тази година. Беше пусната актуализация за софтуера, но не е известно дали JLR я е приложила.
Също така не е известно какви данни са били откраднати или дали е било отправено искане за откуп към JLR.
Последвайте ни в Google News