Renault 5 Turbo 3E, модерна и електрическа интерпретация на емблематичните Renault 5 Turbo и Turbo 2 от 80-те години, навлезе в нов етап от своето развитие. Два усъвършенствани прототипа направиха първите си публични обиколки на 5 и 6 октомври в Калви, Корсика. Събитието се проведе преди историческото рали Tour de Corse и е резултат от месеци на фини настройки и усилия от страна на инженерите на Alpine, отговорни за разработката на този уникален автомобил.
Renault 5 Turbo 3E е първият модел в класа на електрическите „мини суперавтомобили“. Той е създаден с фокус върху максимална пъргавина, впечатляваща динамика и възможности за дрифт. С дължина от само 4,08 метра и широчина от 2,03 метра, автомобилът е вдъхновен от спортния дух на своите предшественици.
Филип Варе, директор на отдела за иновации, концепции и проекти в Alpine Cars, заяви, че инженерите рядко получават възможността да разработят толкова иновативен и високопроизводителен автомобил. Според него моделът заслужава определението „мини суперавтомобил“, тъй като заимства технологии от света на най-бързите коли и е създаден за удоволствие зад волана. Първите тестове са потвърдили правилността на техническите решения, включително мощните електромотори, вградени в колелата, изключителната пъргавина и съотношението мощност-тегло от 2,5 при идеално разпределение на масата от 43/57.
Разработен от Alpine, Renault 5 Turbo 3E е базиран на специално изградена алуминиева платформа, подсилена с карбонови елементи. Основната иновация са двата електромотора, интегрирани в задните колела, които развиват обща мощност от 555 к.с. и въртящ момент от 4800 Нм. Тази конфигурация позволява колелата да се управляват независимо, което оптимизира разпределението на въртящия момент и подобрява пъргавината. Сцеплението се осигурява от предно и задно окачване с двойни носачи.
Завръщане към място на рали успехи
Прототипите на Renault 5 Turbo 3E направиха демонстрационни обиколки пред ентусиазирана публика на затворена еспланада на пристанището в Калви, както и по маршрута на емблематичния специален етап Нотр Дам де ла Сера. За събитието единият прототип беше с черно-жълто-бяла окраска в чест на Tour de Corse, а другият – с червено-синьо-бяла, препратка към цветовете на Maxi 5 Turbo, с който Жан Раниоти печели ралито през 1985 г.
Зад волана на Renault 5 Turbo 3E беше Жулиен Соние, заводски пилот на Renault и специалист в рали дисциплините. Сред спортните му успехи са победите в Alpine Elf Rally през 2021 г., историческото рали Монте-Карло през 2022 г. и историческия Tour de Corse през 2024 г.
Наличен за резервации
Този етап от развитието на Renault 5 Turbo 3E идва само седем месеца след представянето му. Повечето характеристики вече са финализирани и процесът по официално одобрение е в ход. Автомобилът има изцяло карбонова каросерия с тегло под 100 килограма, а общото му тегло е малко под 1450 кг. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема по-малко от 3,5 секунди. Благодарение на своята 800-волтова архитектура, батерия с капацитет 70 кВч и бордово зарядно устройство с мощност до 330 кВ, зареждането от 15 до 80% отнема само 15 минути. Стандартният пробег по цикъла WLTP ще бъде над 400 км.
Резервациите стартираха на 22 април, като цените започват от около 315 000 лв. с включени данъци, без опции и персонализации. Renault 5 Turbo 3E се предлага в Европа, Близкия изток, Япония и Австралия. Като част от процеса на резервация, клиентите заплащат депозит от около 95 000 лв., което им дава приоритет при поръчката на един от общо 1980-те екземпляра. Бройката е препратка към годината, в която е лансиран оригиналният Renault 5 Turbo.
Възможности за персонализация
Следващият етап е насрочен за началото на 2026 г., когато ще започне фазата на персонализация. Клиентите ще могат да поръчат автомобила си в историческите цветове на Renault 5 Turbo и Turbo 2, като например червения Rouge Grenade или жълто-бяло-черната окраска на победителя от Tour de Corse през 1982 г. Те ще имат възможност да се срещнат с дизайнерите на Renault, за да създадат своя собствена външна и вътрешна визия, избирайки цветове и материали за седалките, панелите на вратите, приборното табло и други елементи.
През първата половина на 2027 г. ще се финализира конфигурацията и ще се направи поръчката. Първите автомобили ще бъдат доставени през 2027 г.
Последвайте ни в Google News