Renault Mégane RS (Mk3, 2009–2016) на старо: Преглед на френския съперник на Golf GTI

Третото поколение на Renault Mégane RS получава мощността и въртящия момент на лимитираната версия Trophy, редица подобрения в оборудването и специално издание, вдъхновено от F1.

Третото поколение на Renault Sport Mégane може и да беше визуална революция в сравнение с предшествениците си R26 и R26.R, но в техническо и идеологическо отношение красивият френски „хотхеч“ (мощен спортен хечбек) беше еволюция. Той използваше усъвършенствана версия на същия двигател, трансмисия и концепция за динамични подобрения.

Още от самото начало Mégane RS Mk3 беше автомобил, който спечели симпатиите на експертите, макар и с уговорката, че е само отправна точка в сравнение с хардкор версията R26.R. С течение на времето и появата на нови издания моделът ставаше все по-добър, достигайки своята кулминация с великолепния 275 Trophy R, който се превърна в еквивалент на Porsche 911 GT3 RS в света на спортните хечбеци. Това е примамлива перспектива, като се има предвид, че повечето екземпляри (с изключение на Trophy R) могат да бъдат намерени на цени под 37 000 лв. Mégane RS Mk3 безспорно е един от определящите модели за своето десетилетие.

История и технически характеристики

Двигателят и трансмисията са наследени от второто поколение на Mégane. Подобна е ситуацията и с предното окачване PerfoHub на Renault, което отделя оста на завиване от амортисьора и помага за намаляване на паразитния въртящ момент във волана. При третото поколение обаче то е изработено предимно от алуминий за намаляване на неподресорената маса. Mégane RS Mk3 разполага и с три пъти по-корава подрама, подсилени главини, корпуси на амортисьорите и по-твърда задна торсионна греда. Мощността на 2-литровия турбо двигател F4RT с четири цилиндъра и DOHC постепенно нараства с появата на следващите версии – от първоначалните 250 к.с. до 265 к.с. и накрая до 275 к.с.

Първоначално моделът е представен във версия 250 (чието име идва от мощността), базирана на тогавашното Mégane Coupe, с нива на оборудване Cup и Sport. Версията Cup се отказва от ксеноновите фарове и LED дневните светлини в бронята, за да спести тегло. Тя разполага с по-твърди пружини (35% отпред, 28% отзад) и амортисьори, както и с диференциал с ограничено приплъзване от Mégane R26.R.

Допълнително объркване внася фактът, че шасито Cup може да бъде поръчано като опция и за стандартния модел Sport. Този пакет добавя по-твърдото окачване, диференциала с ограничено приплъзване и седалките Recaro Clubsport. Тази конфигурация се смята за най-балансираната в гамата, тъй като предлага най-доброто както откъм технологии, така и откъм динамика.

Въпреки че се усеща лек паразитен въртящ момент във волана, предното окачване с двойна ос се справя отлично с овладяването му. Системата PerfoHub е ключова съставка в рецептата за успех на RS Mégane и е стандартна за всички модели. Търсената опция за шаси Cup обаче добавя по-твърди пружини, амортисьори и 18-инчови джанти. Возията определено е твърда, дори безкомпромисна, но контролът върху каросерията и колелата е толкова прецизен, че автомобилът не се усеща тромав.

Пълната мощност от 265 к.с. се отключва с натискането на бутона Sport, който също така леко отпуска контрола на стабилността. Бутонът обаче е разположен на неинтуитивно място в по-тъмна част на таблото. Ергономията никога не е била силна страна на Mégane Mk3 и намирането на удобна позиция за шофиране може да бъде предизвикателство – скоростният лост се усеща леко далеч, а воланът е разположен под странно плосък ъгъл, подобно на картинг. Интериорът изглежда остарял още при представянето на модела и не изглежда по-свеж десетилетие по-късно. Но това няма никакво значение, защото удоволствието от шофирането е твърде голямо. Макар че автомобилът обича да бъде каран бързо, той носи удовлетворение и при спокойно шофиране, благодарение на постоянната прецизност и мигновените реакции.

Какво казаха експертите през годините

Mégane RS 250 Cup (2009 г.)

На гладка настилка Mégane 250 Cup е светкавично бърз. Въпреки че предните колела трябва да се справят с 65% от теглото от 1387 кг, те рядко се усещат претоварени. При влизане в завой се подготвяш за накланяне на каросерията, което така и не се случва, и скоро се озоваваш от другата страна, осъзнавайки, че е можело да подадеш газ по-рано.

Renault Sport Mégane 265 Trophy (2011 г.)

Возията е много твърда, особено при ниска скорост по по-неравни градски пътища, но има по-мек характер от повечето конкуренти. Автомобилът се чувства у дома си при по-висока скорост по по-интересни и криволичещи пътища. Управлението би могло да има малко повече обратна връзка, но е много прецизно и дава достатъчно увереност за бързо шофиране. Сцеплението и липсата на недозавиване, без значение колко агресивно се влиза в завой, са ненадминати в класа на големите спортни хечбеци. Звукът на Mégane 265 Trophy при пълна газ ще допадне на феновете на мрачния механичен саундтрак на Mégane R26.R, като ръмженето на двигателя е почти заглушено от засмукващия звук на всмукателната система.

Renault Sport Mégane 275 Trophy (2015 г.)

Возията е много твърда, особено при ниска скорост по по-неравни градски пътища, но има по-мек характер от повечето конкуренти. Автомобилът се чувства у дома си при по-висока скорост по по-интересни и криволичещи пътища. Управлението би могло да има малко повече обратна връзка, но е много прецизно и дава достатъчно увереност за бързо шофиране. Сцеплението и липсата на недозавиване, без значение колко агресивно се влиза в завой, са ненадминати в класа на големите спортни хечбеци.

Renault Sport Mégane 275 Cup S (2016 г.)

Двигателят се усеща готов за действие по всяко време, но е нужно да се активира режим Sport, за да се увеличи мощността от 250 к.с. до пълните 275 к.с. Има намек за паразитен въртящ момент във волана, както се очаква от автомобил с предно предаване и механичен диференциал с ограничено приплъзване, но това не е притеснително и не разсейва. Сцеплението е огромно, което позволява да се използва цялата мощност, а шестстепенната скоростна кутия е прецизна и бърза. Да, RS Mégane е малко остарял и не е изгодна покупка, след като се добавят опциите, които всеки би желал, но ако шофирането е сериозно занимание, Mégane Cup-S предлага всичко необходимо.

Цени и ръководство за покупка

Днес цените варират от около 12 000 лв. за по-занемарени ранни екземпляри до над 32 000 лв. за безупречни по-късни модели. Версиите 275 държат по-високи цени, като Trophy R с пробег под 1000 мили вече е инвестиция от над 115 000 лв., докато екземпляр с над 16 000 км ще струва около 70 000 лв.

Трябва да се обърне специално внимание на опциите. Автомобил със седалки тип „корито“ Recaro CS на практика носи актив на стойност около 4500 лв. и това трябва да се отрази в цената. Същото важи и за опционалното окачване Öhlins при версиите 275 и изпускателната система Akrapovic. Най-евтините ранни модели 250 могат да бъдат намерени на цената на тези опции, когато са били нови – около 12 000–16 000 лв. Добре поддържан Cup-S с всички екстри може да достигне до 46 000 лв. или около 35 000 лв. с повече навъртени километри.

Това е стар френски „хотхеч“, така че има редица неща, за които трябва да се внимава. Добрата сервизна история е задължителна. Първо, двигателите са много чувствителни към поддръжката, като се нуждаят от смяна на ангренажен и спомагателен ремък на редовни интервали – три години за спомагателния и пет години (или 112 000 км) за ангренажния. Известно е, че тези двигатели F4R се повреждат фатално при скъсване на ремък. Второ, това са автомобили за ентусиасти и често се карат на писта. Автомобил, каран два пъти по-агресивно, се нуждае от два пъти повече грижи. Уверете се, че избраният екземпляр е бил добре поддържан и има документи, които го доказват.

Други проблемни области включват износени шарнири на главините, болтове на горния тампон на скоростната кутия и шумни диференциали при автомобилите, оборудвани с такъв. Трябва да се търси и износване в интериора, както и електрически проблеми, като например капризните карти за безключов достъп.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации