През последното десетилетие Cadillac Escalade се утвърди като неизменна част от света на лукса, асоциирайки се с червения килим и правителствените ескорти. Въпреки това, той никога не е бил особено технологично напреднал. Моделът просперираше в свят на изобилие, следвайки изпитана формула: голям SUV с огромен двигател, много хром и внушителна цена.
Всичко това се променя с появата на Escalade IQ. Добавката „IQ“ в името има двойно значение – не само показва наличието на батерии, но и подчертава, че това е по-интелигентният Escalade, независимо дали трябва да го паркирате, управлявате или просто да го покажете.
Макар да споделя името си, триредовият луксозен SUV 2025 Cadillac Escalade IQ е изцяло нов автомобил. Той разполага със собствено електрическо задвижване, собствена архитектура (която е в основата и на други големи електрически пикапи и SUV модели на GM) и впечатляващ, технологично ориентиран дизайн. Cadillac твърди, че това е електрическият SUV с най-голям пробег на пазара, изпреварвайки с малко предстоящия Lucid Gravity с неговите 725 км.
2025 Escalade IQ: Производителност и плавно пътно поведение
С батерии, разположени в пода, и интелигентно окачване, Escalade IQ се представя като силов атлет с тайно минало на олимпийски състезател по художествена гимнастика. За разлика от своя събрат GMC Hummer EV, тук липсва екстремният режим „WTF“ (What The F***). Вместо това Escalade IQ залага на уравновесеност и бързина, които подчертават традиционните силни страни на GM в разработката на задвижващи системи и окачване.
Подобно на GMC Hummer EV, Chevrolet Silverado EV и GMC Sierra EV, Escalade IQ използва първото поколение на платформата за големи батерии на GM, позната като Ultium. Моделът разчита на конфигурация с два електромотора, които черпят енергия от батерия с капацитет около 205 кВтч (GM не разкрива точната стойност).
Системата с два мотора генерира до 750 к.с. и 1065 Нм въртящ момент, които задвижват и четирите колела. Това позволява на Escalade IQ да ускорява от 0 до 96 км/ч (60 мили/ч) за 4,8 секунди. За достъп до пълната мощност е предвиден бутон „V“ на волана, който активира режим на шофиране „Velocity Max“. В стандартния режим „Tour“ мощността е ограничена до 680 к.с. и 834 Нм, което е напълно достатъчно за автомобил с тегло около 4080 кг.
Налични са и други режими на шофиране, но стандартният „Tour“ подхожда най-добре на автомобила, предлагайки по-спокойна реакция на педала на газта в сравнение със „Sport“. Индивидуалният режим „MyMode“ позволява персонализиране на настройките, но управлението му изисква няколко стъпки през различни менюта на екраните.
Escalade IQ се движи с изключителна лекота, напомняйки за масивните луксозни автомобили от миналото. Четвъртото поколение на магнитно управляемите амортисьори на GM и въздушното окачване на четирите колела работят в синхрон, за да изолират купето от почти всякакви неравности по пътя, дори със стандартните 24-инчови джанти и гуми с размер 275/50.
Стандартното завиване на задните колела намалява усилията, необходими за маневриране при ниски скорости. Комбинацията от тези системи е почти безупречна, като осигурява увереност в завои и поглъщане на дълбоки дупки с минимално разклащане на каросерията. Окачването може да повдигне автомобила с 2,5 см за по-голям пътен просвет или да го свали с 5 см за по-добра ефективност и по-лесен достъп.
Escalade IQ възстановява част от изразходваната енергия чрез система за регенеративно спиране с лек и силен режим, както и с режим за шофиране с един педал. Последният изисква много плавно боравене с педала, за да се постигне комфортно пътуване.
Cadillac оценява максималния капацитет на теглене на около 3630 кг. С пътния си просвет от 17,5 см моделът има и известни офроуд възможности, макар че малцина биха рискували да ги тестват.
Благодарение на своята 800-волтова архитектура, Escalade IQ може да добави пробег от 160 км за 10 минути на бързозарядна станция с мощност 350 кВт. При зареждане от 240-волтов контакт (19,2 ампера), скоростта на зареждане достига близо 60 км пробег на час.
2025 Escalade IQ: IQ като „Interior Quiet“ (Вътрешна тишина)?
Екстериорът на Escalade IQ е значително по-модерен от този на своя съименник с двигател с вътрешно горене. Задната колона има по-голям наклон, а дизайнът е оптимизиран за по-добра аеродинамика. Вертикалните LED фарове и щитът на мястото на предната решетка запазват внушителното излъчване. Според Cadillac коефициентът на въздушно съпротивление е с 15% по-нисък от този на стандартния Escalade.
Интериорът е мястото, където IQ наистина изпъква. Огромният 55-инчов извит дисплей доминира таблото. Детайлите показват еволюцията в дизайна на Cadillac – оребрените дръжки на вратите са студени на допир, а панелите на вратите са с LED осветление, което свети през специални прорези.
Въпреки изключително тихия интериор, има и някои недостатъци: някои пластмасови елементи се огъват при натиск, а липсата на опция за тапицерия от фина напа кожа изглежда като пропуск.
С натискането на бутон вратите се отварят автоматично, като сензори предотвратяват удрянето на съседни автомобили. С дължина от 570 см, Escalade IQ е с близо 7 см по-къс от версията ESV с дълга база, но междуосието му е с 5 см по-голямо. Въпреки това, вътрешното пространство зад първия ред седалки е 3375 литра, което е малко по-малко от 3426-те литра в стандартния Escalade.
Пространството на първия и втория ред е изобилно, но третият ред е компромисен. При седемместните версии достъпът до задните седалки е затруднен. Шестместните варианти с капитански кресла на втория ред предлагат по-удобен проход. Багажното пространство е 1956 литра при сгънат трети ред и 671 литра, когато всички седалки са вдигнати. Предният багажник (frunk) предлага допълнителни 345 литра обем.
2025 Escalade IQ: Super Cruise, двупосочно зареждане, но все още без Dolby Atmos
Escalade IQ се възползва от технологичния напредък на GM, като звездата е системата за шофиране без ръце Super Cruise. Тя вече покрива над 1,2 милиона километра пътища в САЩ и Канада и е една от най-усъвършенстваните и полезни асистиращи системи на пазара.
Списъкът с технологии продължава: следене на мъртвата точка с асистент за управление, система от камери с 360-градусов обзор, автоматично аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти, система за нощно виждане и вибрационни сигнали в седалката при напускане на лентата.
Интерфейсът на 55-инчовия дисплей се управлява предимно чрез докосване. За разлика от други електрически модели на GM, Escalade IQ не поддържа Apple CarPlay или Android Auto. Аудио съдържанието се възпроизвежда през стандартна система AKG с 19 високоговорителя, като са налични и опции с 36 или 40 високоговорителя. Моделът за 2025 г. обаче не разполага със системата Dolby Atmos, която ще бъде въведена във всички модели на Cadillac от 2026 г.
Вече в продажба, базовият 2025 Cadillac Escalade IQ струва 129 990 долара, включително такса за доставка от 2290 долара. С всички екстри, включително пакета с екзекутивни задни седалки, цената може да надхвърли 159 000 долара. Индексът IQ в името означава нещо повече от просто батерии под пода – той символизира по-бърз, по-рафиниран и по-интелигентен лукс.
Cadillac Escalade IQ review, electric luxury SUV, GM electric vehicle technology