Rivian има за цел да отнеме лидерството на Tesla в надпреварата за автономни автомобили. Още преди края на този месец компанията ще увеличи до над 5,6 милиона километра пътната мрежа, по която клиентите ѝ могат да шофират без ръце.
Плановете на компанията обаче включват още по-големи нововъведения през 2026 г. и след това, които са свързани както със собствено разработен чип, така и с нови модели в гамата.
Джеймс Филбин, вицепрезидент на отдела за автономност и изкуствен интелект в Rivian, заяви, че след пускането на нова актуализация за електрическите модели R1S и R1T по-късно този месец, шофирането без ръце ще бъде възможно навсякъде, където има ясна и видима пътна маркировка.
Това ще предостави на водачите достъп до над 5,6 милиона километра пътища в САЩ и Канада – покритие, което е над 20 пъти по-голямо от сегашното за Rivian и почти три пъти повече от това, което предлага последната версия на системата Super Cruise на General Motors. По време на технологичен брифинг в четвъртък представители на Rivian заявиха, че това е само началото.
Когато новият Rivian R2 дебютира в края на следващата година, той ще предлага възможност за шофиране без ръце и без необходимост от следене на пътя. Следващата стъпка на компанията, вероятно още през 2027 г., ще бъде достигането на автономност от „Ниво 4“, което ще позволи на автомобилите Rivian да се движат напълно самостоятелно, дори без шофьор.
В основата на този бърз напредък стоят по-усъвършенствани сензори, сред които и едно от първите приложения на LiDAR технологията в автомобилната индустрия. Към това се добавят сложен нов софтуер и изцяло нов, собствено разработен микропроцесор, който е поне 10 пъти по-бърз от използвания в настоящите модели на Rivian.
Какво е новото
Много автомобилни производители вече предлагат някаква форма на асистирано шофиране или управление без ръце: Super Cruise на General Motors, Blue Cruise на Ford, ProPilot Assist на Nissan и, разбира се, Autopilot и Full Self-Driving на Tesla. За собствениците обикновено са важни два фактора: колко добре работят системите на различни видове пътища и обхватът на пътната мрежа, на която могат да се използват. През последните няколко години например покритието на Super Cruise се е увеличило около пет пъти до близо 2 милиона километра тази година. В момента моделите R1S и R1T на Rivian поддържат едва около 193 000 километра. С една проста безжична актуализация, която се очаква до края на годината, този обхват обаче ще нарасне до над 5,6 милиона километра.
Но това е само началото. По време на презентацията си представителите на Rivian разкриха планове за агресивно надграждане на възможностите на своята технология за автономно шофиране. Това бързо ще позиционира компанията като сериозен конкурент на Tesla, както по отношение на системите за крайни клиенти, така и като ще позволи на Rivian да започне да развива собствена мрежа от роботаксита, подобно на своя конкурент, който стартира такава услуга в Остин, Тексас, миналия юни.
Ролята на новия чип
Раджагопалан, един от ръководителите в компанията, заяви, че очаква това да бъде най-мощната комбинация от сензори и изчислителна мощ за анализ в потребителските автомобили в Северна Америка.
Макар новият компютърен чип да е ключовият елемент, другото голямо нововъведение, което ще дебютира с Rivian R2 догодина, е новият LiDAR сензор. Той е монтиран точно над предната камера в горната част на предното стъкло. LiDAR е вид триизмерна лазерна система, която според Раджагопалан ще бъде от съществено значение за безопасното автономно шофиране. Именно тук Rivian и Tesla се изправят в пряк сблъсък. По-големият производител на електрически автомобили остава твърд в убеждението си, че може да постигне напълно автономно управление само с камери и бордова обработка на данни. Повечето експерти обаче не са съгласни и смятат, че са необходими и други сензори, особено LiDAR и радар. Раджагопалан твърди, че камерите сами по себе си имат недостатъци, тъй като не работят добре при неидеални светлинни условия като мъгла, силен дъжд, сняг или на много тъмни пътища.
Въпреки че този дебат вероятно ще продължи още известно време, за потенциалните купувачи на Rivian ще е от значение фактът, че добавянето на нови сензори, изчислителна мощ и интелигентен софтуер ще изведе възможностите на R2 на следващото ниво. Буквално, това е което индустрията нарича автономност от Ниво 3, често описвано като шофиране „без ръце и без следене на пътя“. Днес много системи позволяват свалянето на ръцете от волана на определени пътища, но изискват от водачите да останат нащрек, с поглед към пътя и в готовност да поемат управлението всеки момент. Системите от Ниво 3 позволяват вниманието да бъде насочено другаде – например за писане на съобщения или дори гледане на видео, но все още не позволяват на шофьора да спи.
Новият хардуер и технология с изкуствен интелект на Rivian, която компанията нарича „Голям шофьорски модел“, са предназначени за още по-големи цели. Според изпълнителния директор Ар Джей Скариндж те ще позволят постигането на огромен напредък в самоуправлението, за да се осъществи крайната цел за автономност от Ниво 4.
Това е върховното постижение в света на автономните автомобили – възможността просто да зададете дестинация в навигационната система и да се отпуснете, дори да подремнете, докато превозното средство върши цялата работа без никаква намеса от страна на „шофьора“.
Следващата стъпка на автомобилния производител е да осигури тази способност за шофиране от точка до точка в режим от Ниво 3, след което да добави пълните възможности на Ниво 4. Скариндж заяви, че когато това се случи, автомобилът ще може да работи напълно самостоятелно. Това означава, че превозното средство ще може да оставя децата на училище и да взима собственика си от летището, без да има човек на шофьорското място.
Днес само малък брой специализирани роботизирани таксита могат да постигнат това, при това само във внимателно определени и географски ограничени зони. Rivian иска да направи това възможно почти навсякъде. Дали и кога ще успее, предстои да видим. От компанията предполагат, че това може да се случи още през 2027 г. Tesla обаче служи за поучителен пример. Изпълнителният директор Илон Мъск от години обещава, че системата Full Self-Driving ще отговори на името си. Последната версия се доближава до целта, но тя е постигната само при роботизираните таксита на компанията, и то не напълно. За разлика от конкурента Waymo, роботизираните таксита на Tesla все още имат на борда си човешки оператори за сигурност.
Единна интелигентна система
Когато разполагаш с толкова много изчислителна мощ на борда, е логично да ѝ намериш и други приложения. Поради тази причина Rivian представя и нов гласов асистент в стил Alexa, базиран на своя софтуер Unified Intelligence. Докато General Motors постепенно премахва поддръжката на Apple CarPlay и Android Auto, Rivian никога не е предлагал тези технологии. Сега изглежда, че компанията е готова да оправдае това решение с технология, която е много по-дълбоко интегрирана в работата на автомобила. Асистентът ще може да проверява съобщения, прогнозата за времето, календара, след което да намери най-добрия маршрут до среща и да направи резервация за обяд. Освен това ще може да гарантира, че електромобилът е в най-ефективния режим на работа, за да има достатъчно заряд за връщане у дома. Уасим Бенсаид, ръководител на софтуерния отдел на компанията, заяви, че това из основи ще промени начина, по който собствениците взаимодействат със своите автомобили Rivian.
Новият гласов асистент на Rivian също ще дебютира през 2026 г. Що се отнася до системата от Ниво 3, която ще се появи в Rivian R2 през следващата година, очаква се цената ѝ да бъде 2500 долара при еднократно плащане или 49,99 долара на месец.
Последвайте ни в Google News