Две години след като ФИА одобри участието им, Haas направи своя дебют във Формула 1 по време на Гран При на Австралия през 2016 г. на пистата „Албърт Парк“. За водещ пилот на отбора беше привлечен Ромен Грожан. Още в първото си състезание Haas се радва на запомнящ се резултат, като Грожан пресече финалната линия на отличното шесто място. В следващия кръг в Бахрейн французинът дори подобри постижението си, завършвайки пети. В края на годината Haas зае осмо място в шампионата при конструкторите.
През 2017 г. съотборник на Грожан стана датчанинът Кевин Магнусен. Опитният дует прекара четири сезона заедно, превръщайки се в най-дълго задържалия се пилотски състав в историята на Haas. Времето на Грожан във Формула 1 обаче приключи драматично след тежък инцидент в началото на Гран При на Бахрейн през 2020 г., при който той за щастие успя да се измъкне само с изгаряния по ръцете.
След края на кариерата си във Формула 1, Грожан се премести в САЩ, за да се състезава в IndyCar през 2021 г. Той се присъедини към отбора Dale Coyne Racing и записа отличен дебютен сезон. Въпреки че участваше само в състезания на пистови и градски трасета, французинът постигна две втори места и една първа позиция на стартовата решетка за Гран При на Индианаполис.
Грожан остана в IndyCar още три сезона, преди да приеме ролята на резервен пилот за Prema за 2025 г., която съчетава с ангажиментите си към Lamborghini в шампионата за спортни автомобили IMSA.
По-рано тази седмица Грожан се завърна в познатата обстановка на гаража на Haas за тест с болида на отбора за 2023 г. – VF-23. За да отбележи повода, той използва специална каска, проектирана от децата му, която е планирал да носи по време на прощалното си състезание във Формула 1 в Абу Даби през 2020 г.
Ръководител на първата сесия на Грожан обратно в болид от Формула 1 беше настоящият шеф на отбора Аяо Комацу, който в продължение на няколко години беше негов състезателен инженер както в Haas, така и в Lotus. На пистата Грожан изглеждаше така, сякаш никога не си е тръгвал, а след края на теста беше аплодиран от персонала на Ferrari, Red Bull и Haas. Грожан заяви, че в началото се е чувствал „малко ръждясал“, но след това всичко се е върнало. Той сподели, че дори е успял да направи старт от място, като последният му такъв е бил в Бахрейн през 2020 г., но този път се е получил много по-добре.
Французинът добави, че е много благодарен за уникалната възможност да види отново някои от хората, които са били в Австралия през 2016 г., и да управлява новото поколение автомобили, определяйки преживяването като фантастично.
Той отбеляза, че по време на последната му обиколка всички от Ferrari, Red Bull, Pirelli и, разбира се, Haas са го аплодирали. Това било нещо, което е очаквал в Абу Даби през 2020 г., но днес усещането било дори по-добро.
Дебют във Формула 1 за Хинчклиф
След като Грожан кара в сутрешната сесия, следобед зад волана седна бившата звезда от IndyCar и настоящ телевизионен анализатор за F1 TV Джеймс Хинчклиф. Хинчклиф, който е дългогодишен любимец на феновете в IndyCar, има шест победи в сериите, преди да ги напусне в края на 2021 г.
След края на активната си състезателна кариера, Хинчклиф започна работа като телевизионен анализатор както за отразяването на IndyCar от Fox Sports, така и за F1 TV. Именно там се е появила възможността канадецът да тества болид от Формула 1 за първи път като част от материал, който ще бъде излъчен по време на уикенда за Гран При на САЩ.
След като получил съвети от редовните пилоти на Haas Оливър Беърман и Естебан Окон, както и от Грожан, Хинчклиф излезе на все още влажната писта за първия си досег с машина от Формула 1. По-късно през деня слънцето се появи, трасето изсъхна и отборът реши да премине към гуми тип „слик“ за последната серия от обиколки.
Това позволи на Хинчклиф да натрупа пълен опит със скоростта и силите на ускорение, които съпътстват управлението на модерен болид от Формула 1.
Хинчклиф призна, че е останал „почти безмълвен“. Той отбеляза, че за човек, чиято работа е да говори, това казва много. Описа преживяването като невероятно, а машината – като изключителна, и благодари на Haas Racing.
Канадецът добави, че това е ден, който ще помни дълго, и изрази надежда, че ще намери начин да го направи отново, защото наистина му е харесало.
Последвайте ни в Google News