Seat Arona (2025): Първи впечатления от един прост и все още актуален автомобил

В днешно време автомобилите стават все по-сложни – претъпкани с технологии, екрани, софтуер и изкуствен интелект. Понякога всичко това идва в повече. Останаха ли автомобили, които просто си вършат работата без излишни усложнения и суетене? Оказва се, че отговорът е да.

Какво е новото?

Seat Arona е на пазара от 2017 г. и постепенно се превърна в един от най-продаваните модели на марката. Той използва същата платформа MQB A0 като Ibiza, както и VW Polo, T-Cross, Taigo и Skoda Fabia и Kamiq.

През 2021 г. Arona получи фейслифт с обновен дизайн и свежи технологии. След това обаче фокусът на Seat S.A. се измести към развитието на марката Cupra. Все пак през 2024 г. компанията напомни за модела с новото ниво на оборудване FR Limited Edition (на снимките в сив гланц), което даде повод за този преглед.

Технически характеристики

Гамата от двигатели е изцяло бензинова и лесна за разбиране. Предлага се 1,0-литров трицилиндров мотор с 95 к.с. и само ръчна скоростна кутия. Същият двигател е наличен и във версия със 115 к.с., която може да бъде поръчана с ръчна или автоматична DSG трансмисия. На върха е 1,5-литров четирицилиндров двигател със 150 к.с., който се предлага ексклузивно с DSG автомат.

Разликите в динамиката са скромни: ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 11,3 секунди при базовия модел и 10,0 секунди при версията със 115 к.с. Дори по-мощният 1,5-литров вариант предлага по-скоро гъвкавост, отколкото спортни емоции. Средният разход на гориво е около 5,6 л/100 км за цялата гама.

Предлагат се множество нива на оборудване. SE е базовото, а SE Technology добавя навигация и по-голям екран. FR придава по-спортен вид, FR Sport включва по-големи джанти, а новото FR Limited Edition предлага специфично оборудване. Версиите Xperience са фокусирани върху комфорта и богатото оснащаване.

Как се управлява?

Тестваният трицилиндров двигател е напълно достатъчен за ежедневна употреба. Работи гладко с характерен приглушен звук, тих е и разполага с достатъчно въртящ момент за пъргаво придвижване в града. Мощността му е адекватна и за поддържане на скорост по магистрала. Кормилното управление е леко и прецизно, а спирачките са ефективни.

Автомобилът от последния тест беше оборудван със седемстепенна автоматична трансмисия DSG, която е програмирана за максимална икономия на гориво. Макар смените на предавките да са плавни, кутията показва нежелание да превключи на по-ниска предавка, когато е необходимо. Освен това има леко забавяне при потегляне от място. За сравнение, ръчната скоростна кутия има приятен ход на лоста и лек съединител.

Окачването на Arona е сравнително твърдо, което означава минимално накланяне на каросерията и добър контрол в бързи завои, без автомобилът да става нестабилен. Версиите с по-големи джанти обаче предават по-остро някои неравности, а гумите Hankook на тестовия автомобил бяха шумни при по-висока скорост.

А интериорът?

Почти всичко в купето е с правилния размер и на точното място. Налице са удобни физически бутони за управление на климатика, както и допълнителни контроли около скоростния лост. Интериорът предлага големи джобове на вратите, практични поставки за чаши и ниша за телефон. Екранът на инфоразвлекателната система е с добри размери и реагира бързо. Качеството на изработка е добро, с преобладаващо здрави материали, а тапицерията в тестваната версия FR Limited Edition беше изработена от рециклирани тъкани.

Единствената сериозна забележка е свързана с бутоните на волана. Те са твърде много, а разположението на някои от тях изглежда нелогично. Например, ролерът за силата на звука е групиран с бутоните на круиз контрола. Освен това има няколко бутона с една и съща функция за настройка на системата за поддържане на скоростта.

Въпреки това Arona предлага приятна среда. Седалките са удобни и с добри възможности за регулиране, а видимостта навън е отлична. На втория ред пространството е уютно, но достатъчно за възрастни. Багажникът е с обем от 400 литра, което е добър показател за този клас.

Преди покупка

От голямото разнообразие от двигатели и оборудване препоръчваме ниво не по-високо от FR. Дори базовите версии са добре оборудвани с всички основни технологии. По-малките джанти осигуряват по-комфортно возене. Ръчната скоростна кутия също е за предпочитане.

Конкуренцията в сегмента е сериозна. Ford Puma например предлага по-забавно шофиране. Малко автомобили обаче могат да се сравнят с Arona по отношение на баланса между пространство, динамика и оборудване.

Заключение

Seat Arona е подреден, сдържан, достатъчно просторен и приятен за управление автомобил. Той е лесен за употреба и практичен в много ситуации. С други думи, просто работи.

Дали е интересен? Не особено. Дали е забавен? Също не. Има ли недостатъци? Да, няколко дребни. Но в един свят на излишни усложнения, Arona е един от малкото останали автомобили, които предлагат усещане за достатъчност и убежище от излишествата. Той не бива да бъде пренебрегван.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации