Шофьорите на електромобили във Великобритания може скоро да плащат данък на изминат километър

Собствениците на електрически автомобили в Обединеното кралство може скоро да се сблъскат с нова такса, която да помрачи ентусиазма им от шофирането с нулеви емисии. Според информации, правителството на лейбъристите подготвя въвеждането на данък на база изминато разстояние, за да компенсира огромния спад в приходите от акцизи върху горивата.

Какви са финансовите последици?

С нарастващия брой шофьори, които заменят бензиностанциите със зарядни станции, държавната хазна губи милиарди от традиционните данъци. За да се справи с проблема, се обмисля такса от около 3 пенса на миля. При среден годишен пробег от 12 900 км (8 000 мили) това би означавало допълнителен разход от 240 британски лири годишно за всеки собственик на електромобил.

Очаква се правителството да изтъкне, че дори с новия данък, шофьорите на електрически автомобили ще плащат значително по-малко от собствениците на коли с двигатели с вътрешно горене, чиито разходи за акциз върху горивото достигат средно 600 лири годишно.

Новината обаче представлява пореден удар за собствениците на електромобили. От тази година те вече са задължени да плащат годишния пътен данък (Vehicle Excise Duty), който преди това се отнасяше само за бензинови и дизелови автомобили. Като се добави и този данък от 195 лири, общите разходи за шофьор на електромобил с пробег от 12 900 км може да нараснат с 435 лири през 2028 г. в сравнение с 2024 г., когато се очаква схемата да влезе в сила.

Все пак, като положителен знак, новото правителство на лейбъристите върна субсидиите до 3 750 лири за купувачите на нови електрически автомобили, три години след като предишната администрация прекрати оригиналната схема за подпомагане.

Механизъм за събиране и реакции от индустрията

Все още не е ясно как точно ще се администрира новата такса. Според изтекла информация, шофьорите ще трябва доброволно да декларират прогнозния си годишен пробег, вместо държавата да ги следи електронно. Ако в края на годината се установи разлика, те ще получат обратно част от сумата или ще трябва да доплатят.

Новината предизвика безпокойство не само сред шофьорите. Асоциацията на производителите и търговците на автомобили (SMMT) заяви, че разбира нуждата от преосмисляне на данъчната политика, но определи данъка на изминат километър като „напълно грешна мярка в напълно грешен момент“. Според организацията, подобен ход ще обезкуражи потребителите и ще подкопае способността на индустрията да постигне целите за превозни средства с нулеви емисии, което ще се отрази негативно на репутацията на Великобритания като място за инвестиции.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации