Продажбите на нови автомобили отбелязаха значително по-добър месец през март, като регистрациите от частни клиенти и корпоративни автопаркове се увеличиха чувствително, а тези на електрически автомобили достигнаха нов рекорд.
Според данни, публикувани от Обществото на производителите и търговците на автомобили (SMMT), регистрациите на нови коли през март са достигнали най-добрия си резултат за този месец отпреди пандемията. Това е добра новина за индустрията, въпреки че пазарът все още е с над 20% под нивата отпреди Covid-19, което показва колко драстично се е променил пазарът на нови автомобили през последните пет години.
През март са регистрирани малко над 357 000 нови автомобила, което представлява увеличение от 12% спрямо същия месец на миналата година. Продажбите на частни клиенти са нараснали с 15%, докато регистрациите на корпоративни автопаркове бележат ръст от 12%. Това означава, че след първото тримесечие на годината, регистрациите от частни лица са се увеличили с 10%.
Дали този растеж може да бъде поддържан обаче остава неясно, предвид настоящата глобална несигурност, породена от търговските конфликти. Все още е твърде рано да се прогнозира как ще се развие ситуацията, като производителите на автомобили по света спешно преразглеждат плановете си в резултат на нарастващите мита. Възможно е цените на някои автомобили да се повишат, докато други да поевтинеят, в зависимост от разходите за доставка и глобалните пазарни сили. Предстоят динамични времена.
Регистрациите на електрически автомобили продължават да растат
Март беше поредният рекорден месец за регистрациите на електрически автомобили, които нараснаха с 43% спрямо същия месец миналата година. Въпреки че SMMT не го споменава, пазарни анализи, предоставени на The Car Expert от голям автомобилен производител, показват, че продажбите на електромобили на частни клиенти са се увеличили с около 60% тази година.
Пазарният дял на електромобилите през март е бил 19%, което е лек спад в сравнение с януари и февруари. Така след първите три месеца на 2025 г. общият пазарен дял е около 21%. Това е под заложената от правителството цел от 28% за годината, но е само с 2-3% по-малко от нетната цел, която производителите реално ще трябва да постигнат след отчитане на всички облекчения и специфични клаузи. С навлизането на пазара на нови, по-достъпни електромобили през следващите месеци, включително електрическата версия на Ford Puma, индустрията остава напът да изпълни задължителната си цел за годината.
Победители и губещи за месеца
Въпреки общото подобрение на пазара от 12%, представянето на отделните марки беше различно.
Месецът беше успешен за Alfa Romeo, BYD, Chevrolet, Cupra, Ford, Genesis, Jeep, Maxus, Mazda, MG, Peugeot, Polestar, Renault, Skoda, Smart, Volkswagen и Volvo. Всички тези марки са се представили с поне 10% по-добре от средното за пазара, което означава, че регистрациите им са нараснали с най-малко 24%.
В същото време нещата не бяха толкова успешни за Abarth, Alpine, Audi, DS Automobiles, GWM, Honda, Jaguar, KGM, Lexus, Maserati, Mercedes-Benz, Mini, Nissan, SEAT и Subaru. Всички те са се представили с поне 10% по-слабо от пазара, което означава, че са отбелязали ръст под 2% или дори спад в продажбите.
Това означава, че марки като Bentley, BMW, Dacia, Fiat, Hyundai, Ineos, Kia, Land Rover, Porsche, Suzuki, Tesla, Toyota и Vauxhall са се представили в рамките на очакваното. Техните регистрации са били в диапазона от +/- 10% спрямо общия пазар.
Както обикновено, Volkswagen е най-продаваната марка във Великобритания, като същевременно отбелязва и най-голямото подобрение с ръст на регистрациите от над 9 000 броя. След нея се нареждат Ford, BMW, Kia и Toyota.
Ford Puma отново на върха след изключително силен месец
Ford Puma беше най-продаваният нов автомобил през март, като постигна резултат, който изглежда е най-големият за един месец в историята за един-единствен модел. Над 11 100 нови автомобила Puma са излезли по пътищата през март, което надхвърля 10 700-те регистрации на Tesla Model Y през декември 2022 г.
Kia Sportage остана на далечно второ място, но това не попречи на Puma да го изпревари и да поведе в общата класация по продажби за 2025 г. Месецът беше добър и за Vauxhall Corsa, който изпревари Nissan Qashqai за третото място, въпреки че Qashqai остава с няколко бройки напред в регистрациите от началото на годината.
Qashqai и по-малкият Nissan Juke бяха единствените два автомобила британско производство в топ десет, заемайки съответно четвърто и пето място, докато Mini Cooper не намери място в класацията.
Последвайте ни в Google News