Силвърстоун: Възходът от селски панаир до икона на Формула 1

„Това е селски панаир, който се преструва на събитие от световен шампионат.“ Така Бърни Екълстоун описва Силвърстоун, така наречения „Дом на британския моторен спорт“, през 2002 г.

По онова време заглавието „Бъдещето на Гран При на Великобритания е под въпрос“ беше често срещано в пресата. Пистата беше обект на постоянни (и често основателни) критики заради занемарения си вид и хаоса с трафика в състезателните дни. В сравнение с бляскавите, финансирани от държавата мега-съоръжения, които изникваха в Близкия и Далечния изток, оригиналната писта на Формула 1, базирана на старо летище от Втората световна война в сърцето на английската провинция, се смяташе за жалък анахронизъм и обект на подигравки.

Пълна трансформация

Днес обаче никой не се смее на Силвърстоун. В ерата на F1 след Екълстоун, подхранвана от популярни документални поредици в Netflix и филми като „Топ Гън на колела“ с Брад Пит, пистата се превърна в международна моторспорт дестинация. Тя е оживен център, който включва не само писта за Гран При, смятана за една от най-добрите в света, но и елегантен хотел, луксозни места за настаняване край трасето, процъфтяващ бизнес парк, внимателно подреден музей, университет и дори картинг писта. Мястото, приело първото Гран При от световния шампионат на F1 преди 75 години, би било почти неузнаваемо за 100 000 зрители, присъствали на 13 май 1950 г.

Повратният момент

Какво предизвика този обрат? Няма кратък отговор на този въпрос, който е част от сложна история на лошо управление и фалстартове, простираща се поне 40 години назад. Но главният изпълнителен директор на Силвърстоун, Стюарт Прингъл, ключова фигура в модерния успех, посочва периода 2009-2010 г. като времето, когато нещата най-накрая започват да се променят. Тогава дръзкият опит на Донингтън Парк да отнеме британското Гран При се появява и бързо се изпарява.

„През 2010 г. домакинството на Гран При беше върнато на Силвърстоун в последния момент и тогава трябваше да построим „The Wing“, за да получим нов договор с F1“, разказва Прингъл, визирайки познатия днес комплекс с боксове и падок. „Това беше първата наистина модерна сграда на Силвърстоун, проектирана като многофункционално пространство не само за състезания, но и като конферентен и изложбен център.“

Той добавя, че първоначалният бизнес план около „The Wing“ се е „провалил“. Отчасти поради липсата на хотел по онова време, но основно защото многомилионната сделка с F1, която Екълстоун изисква – пълна с клауза за 5% годишно увеличение – „почти едновременно е довела бизнеса до фалит“.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации