Skoda Superb Combi: Първи впечатления

Голямото комби на Skoda наистина е превъзходен автомобил

Новото поколение на Skoda Superb Combi е изключително интелигентна покупка, защото предлага същото впечатляващо ниво на пространство, качество и практични решения като своя предшественик. Внимателно обмислените подобрения в интериора и хибридните задвижващи системи обаче го превръщат в един от най-завършените комби автомобили на пазара. Подобренията повишават ефективността и намаляват експлоатационните разходи, което е и причината моделът да бъде отличен с наградата „Комби на годината“ за 2025 г.

За много клиенти дизеловият вариант ще остане предпочитан избор, тъй като покрива всички основни изисквания на семействата, търсещи практичност. За тези, които не са привлечени от SUV моделите, Superb Combi представлява един брилянтен пакет от качества.

Моделна гама, характеристики и конкуренти

Skoda имаше трудната задача да впечатли лоялната си клиентска база, която отдавна цени този модел. За щастие, последното поколение на Superb се справя с тази задача с изцяло нова каросерия, интериор и технологии, както и със значителни подобрения в задвижващите системи, някои от които вече включват и „мек хибрид“. По отношение на практичността новият модел е с 40 мм по-дълъг, а обемът на багажника е увеличен с 30 литра, достигайки 690 литра.

Всъщност Skoda не беше задължена да полага толкова усилия, тъй като редица от основните конкуренти на Superb Combi (като Ford Mondeo и Vauxhall Insignia) вече не се предлагат. Това оставя като най-голям съперник Volkswagen Passat, с когото Superb споделя голяма част от технологиите си. Усилията на чешкия производител обаче дават на клиентите повече причини да избегнат SUV автомобилите. Единствената липса е стандартен хибрид (без опция за зареждане в контакт), какъвто предлага Toyota Corolla Touring Sports, който може да привлече вниманието с отличната си ефективност и респектиращ обем на багажника.

Цени и позициониране

Skoda Superb Combi остава с впечатляващо добро съотношение цена-качество в сравнение с по-малки премиум комбита като Audi A5 Avant, BMW Серия 3 Touring и Mercedes C-Class Estate.

Двигатели, динамика и пътно поведение

Skoda Superb Combi е комфортен автомобил, а по-мощните двигатели се справят по-добре при пълно натоварване. Управлението е типично за продуктите на Skoda – точно, отзивчиво и предвидимо, без да е прекалено леко или лишено от обратна връзка. Подобно на много други динамични елементи в Superb, усещането от волана зависи от избрания режим на шофиране. Предвид целевата аудитория на автомобила, най-добре е той да се управлява в стандартен режим, тъй като по-твърдата настройка в режим Sport не променя коренно усещането зад волана.

Режимите на шофиране оказват значително влияние върху качеството на возене, когато Superb е оборудван с адаптивното окачване Dynamic Chassis Control (DCC). В режим Comfort возията, дори с 19-цоловите джанти на тестовия автомобил, е превъзходна – напълно в тон с името на модела. При по-високи скорости обаче каросерията може да се усети леко нестабилна, но преминаването към по-стегнатия режим Sport решава този проблем.

Тъй като това е най-новата система на Skoda, тя позволява фино регулиране на твърдостта на амортисьорите според предпочитанията на водача. Дори и без системата DCC, стандартното окачване осигурява повече от достатъчно комфортна возия, особено с по-малките 17- или 18-цолови джанти.

Динамика и поведение на пътя

Голямото междуосие на Superb допринася за изключително плавното возене, дори по неравни извънградски пътища. Окачването е достатъчно меко, за да се справи с повечето неравности, които може да срещнете. Този комфорт се допълва от отлична шумоизолация, която ефективно потиска шума от пътя и вятъра при движение по магистрала.

Водачът може да бъде уверен и в спирачната система. Спирачките са мощни, а усещането на педала е твърдо и вдъхва сигурност. Единствено при plug-in хибридната версия iV се забелязва лека промяна в хода на педала при преминаването от регенеративно спиране (чрез което се генерира енергия) към конвенционалните дискови спирачки.

Двигатели и ускорение

Гамата от двигатели за Skoda Superb Combi започва с 1,5-литров четирицилиндров бензинов агрегат със 150 к.с. Той ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,3 секунди и достига максимална скорост от 220 км/ч. При всекидневно шофиране двигателят е плавен, а неговата „мека“ хибридна технология осигурява гладка работа на старт-стоп системата. Въпреки това съществува усещането, че може да се затрудни при пълно натоварване на автомобила. При рязко ускорение звукът му става по-натрапчив и понякога задържа предавките твърде дълго.

Този проблем е решен при версията 2.0 TSI с 262 к.с., която ускорява от 0 до 100 км/ч за впечатляващите 5,6 секунди и има максимална скорост от 250 км/ч. Стандартното задвижване на четирите колела осигурява отлично сцепление, за да се използва пълният потенциал на двигателя, но тази динамика има своята цена под формата на по-висок разход на гориво.

Най-балансираният избор изглежда е дизеловият 2.0 TDI със 150 к.с. Освен лекото притропване при ниски скорости, двигателят работи тихо в движение. Благодарение на по-високия си въртящ момент спрямо 1.5 TSI, той ускорява от 0 до 100 км/ч за 9,2 секунди. Този отзивчив двигател се съчетава отлично със стандартната седемстепенна автоматична трансмисия DSG с двоен съединител. Предлага се и по-мощна версия със 190 к.с., която намалява времето за ускорение до 7,5 секунди, но допълнителният разход едва ли е оправдан, освен ако наистина не се нуждаете от задвижването на четирите колела, например за теглене на каравана.

Plug-in хибридният Superb iV с мощност 201 к.с. е отличен избор за служебен автомобил, благодарение на своя пробег на ток до 135 км. Той използва комбинация от 1,5-литров бензинов двигател и електромотор, за да ускори до 100 км/ч за 8,1 секунди, а максималната му скорост е 220 км/ч. При ниски скорости движението на електричество е почти безшумно, но при рязко ускорение за изпреварване или достигане на магистрална скорост, бензиновият двигател става по-шумен.

Макс Адамс, редактор на онлайн автомобилни издания, отбеляза, че макар 2.0 TSI SportLine да не е спортен автомобил, той предлага много по-удовлетворяващо шофиране от Elroq vRS. Адамс обясни, че това до голяма степен се дължи на факта, че тестваният Superb Combi е с почти 500 кг по-лек от най-мощния Elroq. Освен това, този Superb е само с 0,2 секунди по-бавен в ускорението от 0 до 100 км/ч в сравнение с модела, считан за най-бързия на марката до момента.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Базовият 1,5-литров бензинов двигател с „мека“ хибридна система е най-икономичният сред конвенционалните варианти, със среден разход от 4,5 л/100 км и емисии на CO2 от 122 г/км. Той използва 48-волтов стартер-генератор, който помага за пестенето на гориво, като плавно изключва двигателя в трафик или при движение по инерция. Системата осигурява и малък тласък при ускорение, намалявайки натоварването. Той е значително по-ефективен от мощния 2.0 TSI със задвижване на четирите колела, който има разход от 7,9 л/100 км и емисии от 180 г/км.

Очаква се 2,0-литровият дизелов двигател със 150 к.с. да бъде един от най-продаваните. Неговият нисък разход на гориво от 4,1 л/100 км и емисии от 130 г/км вероятно ще привлекат много частни купувачи. По-мощната версия със 190 к.с. и задвижване на четирите колела е малко по-малко ефективна, с разход от 5,0 л/100 км и емисии от 156 г/км.

Водачите на служебни автомобили най-вероятно ще изберат plug-in хибридната версия iV. Официалните данни за разход на гориво са 0,3 л/100 км, но опитът с подобни автомобили показва, че тази стойност е трудно постижима в реални условия. Бензиновите и дизеловите модели имат 66-литров резервоар, докато този на plug-in хибрида е по-малък – 45 литра.

Електрически пробег и зареждане

При plug-in хибридната версия iV, 1,5-литровият бензинов двигател е комбиниран с електромотор, който се захранва от батерия с капацитет 25,7 kWh (19,7 kWh използваеми). Това осигурява пробег само на електричество до 135 км. Superb iV поддържа бързо зареждане с мощност до 40 kW, което означава, че зареждане от 20 до 80% може да отнеме само 26 минути. Повечето собственици обаче ще използват домашна зарядна станция тип „wallbox“ със 7 kW, което ще позволи пълно зареждане на изтощена батерия за около четири часа.

Данъци и остатъчна стойност

Plug-in хибридният Skoda Superb iV предлага най-ниските данъчни ставки за служебни автомобили в гамата, но изцяло електрическият Skoda Enyaq, който е също толкова практичен, може да предложи още по-големи икономии. Базовите нива на оборудване на бензиновите и дизеловите версии избягват допълнителния данък за автомобили на стойност над определен праг, докато по-високите нива, включително всички plug-in хибридни модели, подлежат на тази такса. Тя се прилага от втората до шестата година на експлоатация на автомобила.

Експертите прогнозират, че за типичен тригодишен период на собственост (или пробег от 60 000 км), гамата на Skoda Superb ще запази между 46% и 53% от своята стойност. Най-ниска остатъчна стойност се очаква за версията 2.0 TSI SportLine със задвижване на четирите колела, а най-висока – за 2.0 TDI със 150 к.с. в ниво на оборудване SE Technology.

Новият Superb Combi разполага с интуитивно табло и инфоразвлекателна система и създава усещане за качествена изработка и премиум атмосфера в интериора. По отношение на дизайна, моделът е по-скоро еволюция на своя предшественик, отколкото революционна промяна. Въпреки това дизайнерите са успели да намалят коефициента на въздушно съпротивление с 15% до 0.25 Cd, което носи ползи не само по отношение на шума от вятъра, но и за горивната ефективност и по-ниските емисии.

Предимства

  • Инфоразвлекателна система с бърза реакция и лесна за използване
  • Удобни интелигентни въртящи се контролери
  • Всички нива на оборудване са добре екипирани

Недостатъци

  • Гласовият асистент не разпознава някои команди
  • Най-високото ниво на оборудване Laurin & Klement не оправдава по-високата си цена

Нива на оборудване

Всички версии се отличават с богато стандартно оборудване, като предпочитаният вариант SE Technology включва:

  • 10.25-инчово дигитално приборно табло
  • 13-инчов сензорен екран с безжична свързаност Apple Carplay и Android Auto
  • Охлаждаща се подложка за безжично зареждане
  • Предни и задни сензори за паркиране с камера за заден ход
  • Адаптивен круиз контрол
  • Отопляеми предни седалки

Средното ниво на оборудване SE L добавя по-усъвършенствани матрични LED фарове за по-добро осветяване през нощта, електрическо управление на предните седалки и електрическо отваряне на багажника. За търсещите по-спортна визия, SportLine предлага уникални 19-инчови полирани алуминиеви джанти, гланцирани черни екстериорни елементи, спортни предни седалки с функция за масаж и адаптивно окачване. Най-високото ниво Laurin & Klement набляга на лукса с отопляеми задни седалки, подобрена аудиосистема Canton с 14 високоговорителя и система от камери с 360-градусов обзор.

Интериор и дизайн на таблото

В интериора са направени по-осезаеми промени в сравнение с предишния Superb, като се залага повече на дигитални екрани – стандартно 10.25-инчово дигитално приборно табло за водача и голям 13-инчов централен сензорен екран.

Въпреки това, за разлика от своя събрат Volkswagen Passat, Superb Combi използва интелигентни въртящи се контролери „Smart Dials“ на централната конзола в опит да върне физическото управление. Трите контролера могат да се използват за управление на различни функции. Външните два регулират температурата на двузоновия климатик и отопляемите или (ако са налични) вентилирани предни седалки, докато средният управлява четири различни функции, включително посоката на вентилатора и режимите на шофиране.

Подобни контролери са виждани и преди в автомобили на Jaguar и Land Rover, а в Superb те функционират отлично, предоставяйки бърз и директен достъп до много елементи, които иначе биха били скрити в менютата на сензорния екран.

Материали и качество на изработка

Тестваният автомобил от средното ниво на оборудване SE L създава усещане за солидна изработка и е обзаведен с висококачествени и приятни на допир материали. Най-високото ниво Laurin & Klement предлага кожена тапицерия на седалките в черен или коняков цвят, но това не добавя съществена стойност спрямо по-достъпните версии. Все още предстои да бъде тестван базовият вариант SE Technology.

Изборът на ниво на оборудване SportLine добавя спортни предни седалки, тапицирани с Microsuede, декоративни елементи с карбонов ефект по арматурното табло и вратите, както и педали от неръждаема стомана.

Инфоразвлекателна система, навигация и аудио

Всяко Skoda Superb Combi е оборудвано стандартно с 10,25-инчов дигитален инструментален панел Virtual Cockpit и 13-инчов централен сензорен екран. Първият е сред най-добрите системи от своя вид и, подобно на Audi Virtual Cockpit, на който е базиран, предлага богати възможности за персонализация, управлявани лесно чрез бутони на волана. Удобна функция е възможността навигационните указания да се показват на карта директно пред водача, докато друга важна информация остава ясно видима около нея. Като опция се предлага и head-up дисплей за малко над 500 паунда, който прожектира важна информация, като скоростта, върху предното стъкло в зрителното поле на водача.

Централният 13-инчов екран на Superb Combi е отличен със своята ясна графика, голям размер и бърза реакция на системата. Менютата са предимно интуитивни и могат да бъдат персонализирани с бързи връзки към най-често използваните функции. Единствените недостатъци, отбелязани от тестовите екипи, са, че гласовият асистент Laura, който използва технологията на ChatGPT, понякога изпитва затруднения с разпознаването на команди, а ефектът на плавно появяване и изчезване при смяна на екраните е счетен за ненужен и забавящ работата.

Безжичните Apple CarPlay и Android Auto са стандартни за цялата гама, както и подложката за безжично зареждане на телефон, която поддържа устройството заредено. Опционалната аудиосистема Canton с 13 високоговорителя, която струва близо 800 паунда за ниво SE L или е стандартна за Laurin & Klement, също прави отлично впечатление с качеството на звука.

Старшият автор Джордан Кацианис отбеляза, че Superb предлага решение за хората, които не обичат отпечатъци по екраните. В жабката се намира специален почистващ блок, който бързо полира дисплея. Той също така оцени наличието на място за опора на ръката, което улеснява работата с екрана по време на движение.

Багажник, комфорт и практичност

За разлика от своя събрат Volkswagen Passat, Superb се предлага както като комби, така и като хечбек. И двете версии на каросерията са много практични, като комбито предлага по-голям багажник. В сравнение с предходното поколение са направени малки промени в интериора, за да се освободи повече място отпред. Скоростният лост е преместен на кормилната колона, което създава допълнително пространство за съхранение в централната конзола. Покритото отделение помещава подложката за безжично зареждане с функция за охлаждане, която предпазва смартфона от прегряване, както и два държача за чаши. Под разделения подлакътник се намира кутия „Jumbo Box“ с обем от 5,5 литра.

Размери

Най-новото Superb Combi е малко по-дълго и по-високо от стария модел, но междуосието (2841 мм) и широчината (1849 мм) остават непроменени. Дължината на комбито вече е 4902 мм, а височината – 1482 мм. С тези размери моделът е по-голям от Toyota Corolla Touring Sports и само малко по-къс и не толкова висок колкото новия Passat. Голямата дължина на автомобила обаче може да направи паркирането по оживените градски улици по-трудно.

Пространство за пътниците

Пространството в предната част на Skoda Superb Combi никога не е било проблем и новият модел не прави изключение. Водач с ръст от 180 см разполага с предостатъчно място за главата, краката и раменете. Базовото ниво на оборудване SE Technology предлага достатъчно ръчни настройки на предните седалки за намиране на идеална позиция. Като опция за 1360 паунда се предлагат електрически предни седалки с 14 посоки на регулиране, функция за масаж и памет, но тази екстра е оправдана само ако автомобилът се шофира от няколко души. Тази функция е стандартна за нива на оборудване SE L и по-високи.

На задните седалки има огромно пространство. Пътник с ръст от 180 см може да седи комфортно зад шофьор със същия ръст, като разполага с изобилие от място за краката и главата. Предните седалки са монтирани достатъчно високо, за да позволят на пътниците отзад да протегнат краката си под тях.

Багажник

Комби версията разполага с внушителен багажник с обем от 690 литра – с 30 литра повече от предходния модел. При сгънати задни седалки обемът нараства до 1920 литра. Препоръчително е добавянето на опционалния под на багажника с регулируема височина за около 300 паунда, който позволява създаването на почти равна товарна площ и улеснява товаренето на по-дълги предмети. Plug-in хибридните модели губят част от обема заради компонентите на системата под пода, но все пак предлагат използваемо пространство от 510 до 1770 литра, което е повече дори от plug-in хибридната версия на Mercedes E-Class Estate.

Капацитет на теглене

Plug-in хибридните версии на Superb Combi имат максимален капацитет на теглене от 1800 кг, докато бензиновият двигател с мека хибридна система позволява теглене на товари до 1900 кг. Ако се налага теглене на по-тежки товари, дизеловите версии могат да се справят с до 2200 кг. Skoda предлага и електрически теглич с адаптер за малко над 1100 паунда или за малко над 1200 паунда със система за подпомагане при маневриране с ремарке.

Подобно на хечбека, Superb Combi включва характерните за марката „Simply Clever“ решения, като в целия автомобил има 28 полезни функции, улесняващи ежедневието.

Безопасност и надеждност

Все още няма достатъчно данни, за да бъде включен сравнително новият Skoda Superb Estate в последната класация за потребителска удовлетвореност Driver Power за 2025 г. Въпреки това, според данните за 2025 г., марката Skoda се е изкачила с няколко места до 12-а позиция от общо 31 производители, което е подобрение спрямо резултата ѝ от 2023 г., когато е била на 20-о място.

Експертите по безопасност от Euro NCAP са дали на Superb Estate максималната оценка от пет звезди, базирана на тестовете на структурно идентичния Volkswagen Passat. Интересно е, че Superb Estate не само се представя по-добре от по-скъпия BMW 5-Series в категориите за защита на възрастни и деца, но също така показва по-добри резултати във всички аспекти в сравнение с по-големия Skoda Kodiaq – резултат, който може да изненада мнозина.

Фактор, допринасящ за високата оценка, е дългият списък със стандартни системи за подпомагане на водача. Той включва автономна система за аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти, която цели да избегне или намали последствията от сблъсъци с ниска скорост. Налице е също система за следене на сляпата зона, която информира водача за други автомобили при смяна на лентата на магистрала, както и асистент за поддържане на лентата на движение.

Като опция могат да бъдат добавени задни странични въздушни възглавници като част от пакета Simply Clever Family, който струва 575 британски лири.

Оценки за безопасност от Euro NCAP

Новият Skoda Superb получава максималната оценка от пет звезди на тестовете за безопасност на Euro NCAP, проведени през 2024 г. Моделът показва отлични резултати във всички категории, като защита на възрастни пътници – 93%, защита на деца – 87%, защита на уязвими участници в движението – 82% и асистиращи системи за безопасност – 80%.

Покупка и експлоатация

Базовото ниво на оборудване SE Technology с 1.5-литров TSI двигател е впечатляващ автомобил, който предлага много повече от това, което предполага цената му. Бензиновият агрегат с мощност 150 к.с. не разполага с излишък от мощ, но е напълно достатъчен за динамично шофиране в града и поддържане на висока скорост на магистрала. За тези, които редовно теглят ремарке или превозват тежки товари, допълнителният въртящ момент на 2.0 TDI може да бъде по-добрият избор, като разликата в цената спрямо бензиновия вариант е минимална.

Нивото на оборудване SE Technology включва всичко необходимо, което прави автомобила по-достъпен за експлоатация. Препоръчително е да се добавят някои опции като двойния под на багажника за създаване на равна товарна площ, зимният пакет с отопляеми предни седалки и волан, както и отопляемо предно стъкло за бързо размразяване. Пакетът Simply Clever също е полезен, тъй като добавя интегрирани щори на задните прозорци и допълнителни странични въздушни възглавници за по-добра защита на пътниците отзад.

Алтернативи на Skoda Superb Estate

Очевидната алтернатива на Skoda Superb Estate е големият SUV на марката – Skoda Kodiaq. Той предлага по-голяма гъвкавост със седем места срещу малко по-висока цена в сравнение с базовия Superb Estate. Kodiaq се предлага и във версия с пет места със същата plug-in хибридна система като Superb. Недостатък при SUV модела е с около 15 км по-късият пробег на електричество.

Сред конкурентите в класа на комби автомобилите се откроява малко по-скъпият Volkswagen Passat, който вече се предлага само в този тип каросерия. Друг вариант е Toyota Corolla Touring Sports, която не е толкова просторна, но може да бъде по-ефективен избор от дизеловия Superb, особено при предимно градско шофиране. Хибридната система на Corolla е удобна за тези, които нямат достъп до зарядна станция, тъй като не изисква външно зареждане.

Други алтернативи идват от премиум сегмента, като Audi A5 Avant, BMW 3-та серия Touring и Mercedes C-класа Estate. Всички те са по-малки и по-непрактични от Superb, но предлагат бензинови и plug-in хибридни задвижвания. Само A5 Avant и C-класа Estate се предлагат с дизелови двигатели, като при Mercedes това е plug-in хибрид.

Каква е гаранцията на Skoda Superb Estate?

Superb Estate се предлага със стандартна гаранция от три години или 97 000 км (което настъпи първо). Тя може да бъде удължена до четири години или 130 000 км срещу доплащане от под 400 паунда, или до максимум пет години или 160 000 км за малко над 800 паунда.

Какъв е графикът за обслужване на Skoda Superb Estate?

Сервизно обслужване се изисква на всеки 12 месеца или 30 000 км (което настъпи първо) за версиите 1.5 TSI, 2.0 TDI и plug-in хибридните iV модели. Освен това, при двигателя 2.0 TDI се налага смяна на ангренажен ремък на всеки 210 000 км. При покупка на автомобила може да се поръча и сервизен план за малко под 500 паунда, който покрива първите две обслужвания.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации