Електрическите дръжки на вратите, които Tesla представи с Model S през 2012 г., сега предизвикват лавина от съдебни дела. Последното от тях е заведено заради тежка катастрофа в Уисконсин, при която загиват и петимата пътници в Model S. В иска се твърди, че дефектният дизайн на вратите е попречил на хората да излязат и да се спасят от последвалия пожар.
Дизайнът на бъдещето или пропуск в сигурността?
Измина повече от десетилетие, откакто Tesla пусна Model S с нов тип дръжки на вратите, които „изглеждаха като бъдещето“, както се похвали Илон Мъск. Прибиращите се външни дръжки бяха допълнени от електронна система за освобождаване отвътре. Когато пътник натисне бутона, електрически сигнал сваля прозорците и отключва вратата, позволявайки ѝ да се отвори.
Колкото и впечатляваща да е, системата изисква нисковолтовата електрическа инсталация на автомобила да работи. Ако това не е така, например при катастрофа или повреда, вратите не могат да бъдат отворени по нормалния начин. Tesla предлага механизъм за ръчно освобождаване, но той е разположен на различни места при всеки модел. В някои случаи е не само труден за намиране, но и почти невъзможен за използване без инструменти, особено в извънредна ситуация. От външната страна на автомобилите на Tesla изобщо липсва система за ръчно отваряне.
Фатални последствия и регулаторен отговор
Този конструктивен недостатък е довел до смъртни случаи при катастрофи, последвани от пожар, тъй като нито пътниците, нито първите спасителни екипи са успели да отворят вратите навреме. В момента Tesla е обект на разследване заради опасните си системи за отваряне, а китайските регулатори вече предприеха стъпки за забрана на подобни механизми. Самата компания призна, че системата трябва да бъде променена, и наскоро обяви, че работи по подобрен дизайн.
Дотогава обаче хората предприемат действия и завеждат дела срещу автомобилния производител, след като техни близки са загинали в електрически автомобил на Tesla. Последният такъв иск е подаден в Уисконсин от децата на двама от пътниците в Model S, който катастрофира и изгаря, убивайки всички петима души вътре. В делото се твърди, че съдбата на двойката е била решена, защото дефектните врати са направили невъзможно излизането от горящата кола.
Съдебните искове се увеличават
Ищците заявяват, че Tesla е знаела за този риск поради безброй други пожари, но въпреки това съзнателно е пренебрегнала известни и приложими практики за безопасност. В случая с катастрофиралия Model S, пътниците на задните седалки са особено уязвими, тъй като трябва да повдигнат подовата настилка, за да намерят метален палец, който позволява аварийно отваряне. При други модели на Tesla ръчните механизми са разположени в джобовете на вратите.
Това не е първото дело, свързано с вратите на Tesla. През юни семейството на мъж, загинал при катастрофа със Cybertruck, заведе дело с твърдението, че пикапът е „смъртоносен капан“. Това отвори вратата за нови искове, като през октомври беше заведено още едно дело. Този път от семействата на две студентки, загинали в катастрофа със Cybertruck миналия ноември, след като са били заключени в горящия автомобил.
Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) в САЩ анализира десетки жалби за дефектиращи системи за отваряне на вратите при електромобили на Tesla. Агенцията започна разследване през септември, което разшири, след като броят на жалбите се удвои до края на октомври. С нарастването на обществения интерес се очаква както жалбите, така и съдебните дела да се увеличат, което ще принуди Tesla да предприеме действия за предотвратяване на нови жертви.
Последвайте ни в Google News