Понастоящем Mazda използва платформа, предназначена за електрически превозни средства, в своя седан EZ-6, който се продава в Китай. Тази платформа, известна като EPA1, обаче е разработка на китайския автомобилен производител Changan.
Сега Mazda разработва собствена специализирана EV платформа, чийто дебют е насрочен за 2027 г.
Нова собствена архитектура
Mazda представи първи детайли за платформата, която следва типичния дизайн от типа „скейтборд“ с плосък пакет батерии, разположен в пода на автомобила. Производителят заяви, че архитектурата ще бъде достатъчно гъвкава, за да поддържа различни варианти на батерии и типове превозни средства, както и бъдещи софтуерни актуализации.
Първият електромобил, базиран на новата платформа, най-вероятно SUV, ще се произвежда в Япония както за местния пазар, така и за износ. Той ще използва батерии с клетки, разработени в партньорство с Panasonic.
Въпреки че все още не е потвърдено, може да бъде разработен и сериен плъгин хибриден вариант, включващ бензинов двигател – вероятно с малък роторен дизайн – който да действа като удължител на пробега. Подобна конфигурация вече се предлага на някои пазари за електрическия кросоувър Mazda MX-30.
Междинни стъпки и бъдещи хибриди
Преди появата на първия електромобил на собствената си платформа, Mazda ще пусне на пазара електрически кросоувър, използващ платформа на Changan. Този модел беше представен предварително през 2024 г. от концепта Mazda Arata.
Mazda предостави и актуална информация за новото си семейство четирицилиндрови двигатели Skyactiv-Z, обявено по-рано. Новата двигателна гама е оптимизирана за хибридни приложения и ще бъде съчетана със собствена хибридна система на Mazda. Тази задвижваща система ще дебютира през 2027 г. в следващото поколение на CX-5. Новият CX-5 вече беше забелязан по време на тестове и се очаква да дебютира по-късно тази година.
electric vehicle technology, Mazda EV platform, Panasonic battery partnership