Средната цена на нов автомобил в САЩ надхвърли 50 000 долара

Шокът от цените на новите автомобили вече е съвсем реален и не се отнася само за луксозния сегмент. За първи път в историята на САЩ средната цена на нов автомобил премина границата от 50 000 долара, което показва колко силно пазарът се е изместил към по-високия клас. Според Kelley Blue Book средната цена на сделка за нови автомобили през септември е достигнала 50 080 долара, което е ръст от 3,6% на годишна база и 2,1% спрямо август. Това е най-стръмното покачване от пролетта на 2023 г. и се отразява както на автокъщите, така и на семейните бюджети.

Защо цените не спират да растат

Разбира се, инфлацията, митата и последиците от проблемите с веригите за доставки имат своята роля. Голямата новина обаче не е в проблемите, а във факта, че хората продължават да купуват. И то много. Само електрическите автомобили поставиха рекорд с 437 487 продадени бройки през третото тримесечие на 2025 г. при средна цена от 58 124 долара за всеки. С други думи, електрическите автомобили официално са новите луксозни седани и се продават също толкова добре, колкото Tesla през 2018 г.

Преди няколко години сумата от 40 000 долара можеше да осигури прилично оборудван семеен SUV. Днес тази сума едва стига за базов модел. Средните препоръчителни цени на дребно за нови автомобили достигнаха 52 183 долара миналия месец, което е увеличение с 4,2% спрямо предходната година. Причината е в големия дял на луксозни модели и скъпи електрически автомобили, които повишават средните стойности.

Митата също не помогнаха. След като 25-процентното мито на президента Доналд Тръмп върху вносните автомобили влезе в сила по-рано тази година, производителите се въздържаха възможно най-дълго, преди да прехвърлят разходите към потребителите. Това доведе до поскъпване на базовите модели до абсурдни нива, като цените се увеличиха с до 6 000 долара за автомобили под 40 000 долара, според KBB.

Победители, губещи и границата от 50 000 долара

Според анализатори в индустрията пазарът на нови автомобили все повече се движи от по-заможни домакинства, които разполагат със свободни средства и добър кредитен рейтинг. Ерин Кийтинг, изпълнителен анализатор в Cox Automotive, заяви, че днешният автомобилен пазар се ръководи от по-богати домакинства, които имат достъп до капитал и добри лихви по заеми, поддържайки по този начин високия ценови сегмент. С други думи, ако все още чакате цените да се „нормализират“, по-добре не се надявайте, а продължете да следите пазара на употребявани автомобили.

Преди пет години 50 000 долара бяха достатъчни за покупката на луксозна марка. Днес тази сума стига за средностатистически автомобил. Между митата, изчезващите данъчни кредити за електрически автомобили и бавния наклон на пазара към технологично наситени превозни средства, които струват колкото малко жилище, достъпността се превърна в най-застрашената характеристика на индустрията.

За съжаление, очакванията са тази тенденция да се запази. Докато потребителите продължават да плащат, автомобилните производители нямат особен стимул да променят курса. За ентусиастите това означава, че мечтаният гараж може да си остане просто мечта, освен ако не са готови да ремонтират, реставрират или да купуват употребявани автомобили. В крайна сметка, в Америка през 2025 г. дори базовият модел идва с премиум цена.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации