С предстоящото изтичане на федералните стимули в САЩ на 30 септември 2025 г. – 7 500 щатски долара за нови и 4 000 долара за употребявани електрически автомобили – се очаква спад в продажбите на нови електромобили и понижение в цените на употребяваните. Това се случва на фона на пазарен дял на новите електромобили, който вече беше започнал да стагнира към края на 2024 г., и след като стойността на употребяваните електрически модели спадна драстично в сравнение с бензиновите автомобили през последната година.

Ново проучване на iSeeCars анализира растежа на пазарния дял на електромобилите през последните шест години, както и предлагането и ценообразуването на употребявани електрически модели спрямо тези с двигатели с вътрешно горене. Анализът сочи към намаляващо търсене на електромобили, което се наблюдава още преди премахването на стимулите.

Изпълнителният анализатор на iSeeCars, Карл Брауър, заяви, че електромобилите имат своята роля на пазара, но тя няма да бъде толкова значима, колкото са прогнозирали много правителствени и частни организации. Според него всички данни – от пазарния дял до цените – подсказват, че търсенето на електромобили е достигнало своя връх и вероятно ще намалее през следващите години.

Достигнало ли е търсенето на електромобили своя връх?

Доскоро бяха често срещани прогнози, че до 2030 г. електромобилите ще съставляват между 20% и 50% от продажбите на нови автомобили. Данните на Cox Automotive обаче показват, че пазарният дял на новите електромобили е в застой на ниво от 6,9% и дори е намалял през последните 12 месеца. Повечето електрически модели са по-скъпи от бензиновите си еквиваленти, което ограничава търсенето дори и със съществуващите субсидии.

Проучването на iSeeCars на пазара на употребявани автомобили (на възраст от 1 до 5 години) показва, че между 2021 г. и 2024 г. ръстът в дела на електромобилите е бил между 60,5% и 97,3% всяка година. През последните 12 месеца обаче темпът на растеж е спаднал до едва 14,2%, което е ясен знак за забавяне.

Брауър коментира, че това е закъснял индикатор, който не включва ефекта от премахването на федералните стимули. Той постави под въпрос дали пазарният дял на употребяваните електромобили ще продължи да расте през юни 2026 г., или е възможно дори да се свие.

Електромобили втора ръка: Повече предлагане, по-ниска стойност

С нарастването на пазарния дял на електромобилите се увеличава и предлагането им на вторичния пазар. Всъщност през първата седмица на юли 2025 г. е имало с 61,8% повече употребявани електромобили за продажба в сравнение със същия период на 2024 г. За сравнение, предлагането на употребявани бензинови автомобили се е увеличило само с 22,2%.

Търсенето на употребявани електромобили обаче не успява да навакса с нарастващото предлагане, поради което цените им продължават да падат, докато тези на бензиновите модели се покачват. През юни 2025 г. цените на електромобилите са спаднали с 4,8% спрямо предходната година (от 32 923 до 31 354 щатски долара), докато цените на автомобилите с ДВГ са се увеличили с 5,2% (от 30 931 до 32 525 щатски долара).

Според Брауър купувачите на употребявани автомобили търсят най-вече стойност за парите си. В момента средната цена на един електромобил втора ръка е с около 1 200 щатски долара по-ниска от тази на бензинов аналог, а пазарните факти са неоспорими.

Електромобилите водят класацията по обезценяване

Когато се разглежда кои употребявани модели губят най-много от стойността си, електромобилите имат непропорционално голям дял. Те съставляват едва 3,3% от пазара на употребявани автомобили на възраст от 1 до 5 години, но заемат 50% от топ 10 на моделите с най-голям спад в цената.

Моделите на Tesla заемат първите три места в тази класация. Tesla Model S е загубил 15,8% от стойността си (-8 768 щатски долара), следван от Model X (-15,5%) и Model Y (-13,6%). Четвъртият модел на компанията, Model 3, се нарежда на шесто място със спад от 9,4%. Друг електрически модел в топ 10 е Porsche Taycan, който е загубил 7,0% от стойността си.

Брауър отбеляза, че фактът, че Tesla съставлява по-голямата част от пазара на електромобили в САЩ и същевременно води класацията по спад в цените, не помага на репутацията на електрическите автомобили по отношение на запазването на стойността.

Какво означават тези предизвикателства за потребителите?

Ако обмисляте покупка на нов или употребяван електромобил, имайте предвид следните съвети:

Ако ще купувате електромобил, не чакайте. Стимулите в САЩ изтичат на 30 септември 2025 г. и търговците вероятно ще намалят наличностите си след тази дата. Ако искате да спестите пари и да имате по-голям избор, е добре да направите покупката си през следващите няколко седмици, вместо да избирате от ограничените наличности в края на септември.

Обмислете лизинг вместо покупка. Ако вземете електромобил на лизинг преди премахването на стимулите, кредитът от 7 500 щатски долара може значително да намали месечната ви вноска. Лизингът може да ви предпази и от негативните ефекти на ниската остатъчна стойност и бързия технологичен напредък, които биха ви засегнали при покупка.

Помислете за плъгин хибрид. Ако основната ви мотивация е да се откажете от бензина, съвременните плъгин хибриди предлагат между 50 и 100 км изцяло електрически пробег. Ако дневните ви нужди са в този диапазон, вие на практика ще шофирате електромобил през повечето време. Тези автомобили нямат проблем с тревожността от ограничения пробег и запазват стойността си много по-добре от чистите електромобили.

Не изпадайте в паника, електромобилите няма да изчезнат. Въпреки че е вероятно продажбите да спаднат след премахването на субсидиите и много модели да бъдат забавени или спрени, производителите са инвестирали твърде много, за да се откажат напълно. На пазара винаги ще има електрически опции. Ако не можете или не искате да купувате преди 30 септември, това е добре. Просто се отпуснете и обмислете покупка на електромобил, когато това има смисъл за вас.

, ,

Подобни публикации