Когато става въпрос за преминаване към електрически автомобили, Toyota е една от малкото марки, които подхождат с цялостна стратегия, фокусирана върху множество варианти на задвижване, вместо да залагат всичко на изцяло електрически модели. Това е план, който японската марка стартира преди повече от три десетилетия с оригиналния Toyota Prius и който най-накрая започва да се отплаща. Компанията потвърди едно от най-добрите си тримесечия по продажби на автомобили с електрифицирано задвижване в САЩ. Годината 2025 се оказа бурна за много производители на американския пазар, особено в сегмента на електрическите автомобили.
Впечатляващи резултати за третото тримесечие на 2025 г.
През тази година все повече потребители отново обмислят покупката на автомобили с конвенционални двигатели с вътрешно горене в сравнение с изцяло електрическите превозни средства. Основната причина е, че те представляват значително по-изгодна покупка, особено след като данъчните облекчения за „чисти“ автомобили в САЩ бяха премахнати за много модели. Производителите също започват да позиционират хибридите като по-атрактивна алтернатива, подобрявайки тяхната достъпност, динамика и цялостна привлекателност. В момента никой не прави това по-добре от Toyota, а резултатите от успешните разработки и маркетинг са видими в данните за продажбите от последното тримесечие.
Toyota Motor North America отчете продажби на 185 748 автомобила през септември 2025 г., което е ръст от 14,2% в общия обем и 9,5% увеличение на дневния темп на продажби в сравнение със септември 2024 г. Електрифицираните модели достигнаха 85 092 броя, което е увеличение от 8,1% и представлява 45,8% от общите продажби. За третото тримесечие Toyota е продала 629 137 автомобила, отбелязвайки ръст от 15,9%. Продажбите на електрифицирани модели за тримесечието възлизат на 282 794 броя, което е с 10,5% повече и съставлява 44,9% от всички доставки.
Самото подразделение Toyota е регистрирало 158 959 продадени автомобила през септември (ръст от 13,4%), докато резултатите за тримесечието достигат 537 528 броя, което е увеличение от 16,4%.
Lexus е продал 26 789 автомобила през септември, което е с 19,4% повече, а продажбите за тримесечието нарастват с 13,1% до 91 609 броя. Старши вицепрезидентът Андрю Джилъленд заяви, че търсенето остава високо във всички сегменти, като автомобилите се продават веднага щом пристигнат в дилърствата. Той отбеляза, че докато Toyota се подготвя за следващото поколение на RAV4, настоящият модел продължава да привлича силен потребителски интерес.
Джилъленд добави, че стратегията на Toyota, която включва хибриди, плъгин хибриди, автомобили с водородни горивни клетки и изцяло електрически модели, продължава да укрепва пазарната позиция на компанията и да стимулира растежа в електрифицирания сегмент, който вече съставлява почти половината от продажбите на Toyota в САЩ.
Дългосрочната стратегия за електрификация на Toyota
Японската марка разполага с най-богатото портфолио от хибридни електрически автомобили (HEV), което ѝ дава сериозно предимство на пазара.
Стратегията на Toyota в САЩ е силно фокусирана върху предлагането на хибридно-електрически задвижвания в почти цялата си моделна гама, вместо да налага преждевременно изцяло електрически автомобили. Този подход работи добре на американския пазар, защото постига баланс между ефективност, достъпна цена и познато усещане за масовия купувач, като същевременно избягва предизвикателствата, свързани с инфраструктурата и разходите за притежание на електромобил. Чрез интегрирането на доказаната си система Hybrid Synergy Drive в популярни модели, Toyota осигурява отличен разход на гориво и по-ниски емисии, без да принуждава потребителите да променят навиците си на шофиране. Марката вече предлага над дузина хибридни модела, включително ключови бестселъри като RAV4 Hybrid, Highlander Hybrid, Camry, Corolla Hybrid и Sienna, някои от които се предлагат ексклузивно като хибриди.
RAV4 Hybrid е лидер в продажбите на електрифицирани модели на Toyota благодарение на своята практичност и възможности за движение по различни терени, докато Camry Hybrid остава един от най-търсените седани от среден клас в страната. Последното поколение на Prius също привлече отново вниманието с по-атрактивния си дизайн и подобрена динамика, допадайки както на лоялните клиенти на модела, така и на нови купувачи. Хибридните версии на Tacoma и Tundra, оборудвани със задвижването i-Force MAX, също предизвикват огромен интерес сред клиентите, които търсят ефективност в по-големи автомобили, без да жертват мощността.
Lexus също допринася за обема на продажбите с хибридни SUV модели като RX и NX. Успехът им помага на марката да заема челна позиция в проучването за надеждност на автомобилите на J.D. Power за трета поредна година. Стратегията на Toyota, която поставя хибридите на първо място, работи, защото използва десетилетия опит в производството на батерии и електромотори, за да отговори на затягащите се стандарти за емисии, като същевременно предлага надеждни и достъпни автомобили, подходящи за американските условия на шофиране.
Защо все повече американци обмислят покупка на хибриден автомобил
Бензиново-електрическите хибридни автомобили са по-популярни от всякога сред американските купувачи, защото предлагат практична комбинация от достъпна цена, ефективност и надеждност, която отговаря на масовите очаквания. Само преди десетилетие хибридите бяха значително по-скъпи и с ограничена наличност. Напредъкът в производството, доставките на батерии и мащабът на производството обаче намалиха разходите, правейки днешните модели достъпни в почти всеки автомобилен сегмент. Повишаващите се цени на горивата и икономическата несигурност също изместиха приоритетите на купувачите към ефективността, а съвременните хибриди вече постигат впечатляващ реален пробег без компромис с динамиката.
Бъдещите планове на Toyota за преминаване към електрически автомобили в САЩ се фокусират върху постепенен и диверсифициран преход, в който хибридите ще останат основата на бизнеса в обозримо бъдеще. Компанията продължава да залага на многопосочен подход, който включва хибриди, плъгин хибриди, изцяло електрически автомобили и технология с водородни горивни клетки, вместо да разчита само на едно решение. Тази стратегия отразява разбирането на Toyota за американския пазар, където навлизането на електромобили все още се сблъсква с предизвикателства, свързани с достъпа до зарядни станции, цената и готовността на потребителите. Хибридите ще продължат да доминират в американската гама на Toyota, защото предлагат незабавни ползи по отношение на ефективността, без да изискват големи промени в инфраструктурата.
Toyota планира да разшири гамата си от хибридни модели във всеки сегмент, включително при пикапите и големите SUV автомобили, като предстоящият хибриден Tacoma и обновеният Tundra ще бъдат водещи в тази инициатива. В същото време компанията ще представи ново поколение изцяло електрически автомобили, базирани на бъдещите платформи e-TNGA и специализираната архитектура за електромобили. Сред тях ще бъдат и модели, разработени под подмарката Beyond Zero. Въпреки това, Toyota цели хибридните и плъгин хибридните автомобили да продължат да съставляват значителен дял от продажбите ѝ в САЩ и през 30-те години на века, тъй като те помагат за намаляване на емисиите от автомобилния парк и за покриване на регулаторните изисквания, без да отблъскват традиционните купувачи.
Фокусът на компанията върху достъпността, надеждността и горивната ефективност ѝ позволява да запази лоялните си клиенти, докато постепенно въвежда на пазара електрически модели с развитието на зарядната инфраструктура. От Toyota поддържат тезата, че хибридите са най-практичният и мащабируем преход към пълна електрификация. Те предлагат незабавни екологични ползи при по-ниски разходи и с доказана надеждност – подход, който все повече конкурентни марки започват да възприемат.
Последвайте ни в Google News