Автомобилът пред нас започва живота си като внушителна и респектираща седемместна лимузина, създадена за комфортно пътуване. Времето обаче го превръща в нещо много по-драматично: спиращ дъха спийдстър със задна част тип „лодка“, изработен в елегантния стил на Robbins, който се превръща в синоним на най-известното творение на Stutz.
Със своята плавна линия на задната част, минималистични калници в стил мотоциклет и смела двуцветна боя, акцентирана от червени спицови джанти, той изглежда точно като чистокръвния спортен автомобил, какъвто винаги е бил предопределен да бъде. Всяка линия подсказва скорост – от заострената задна част до безкрайно дългия преден капак, който сякаш се простира към хоризонта. Дори в покой автомобилът излъчва усещане за движение – изваяно напомняне за очарованието на епохата от прогреса и скоростта.
Технологичното сърце на машината
Под полираната каросерия се крие технологичното сърце на машината: редови осемцилиндров двигател с обем близо 4.9 литра (298.6 куб. инча) и един горен разпределителен вал. В епоха, когато повечето американски производители все още предпочитат двигатели с долен разпределителен вал, агрегатът Vertical Eight на Stutz е с десетилетия напред.
Двигателят разполага с двойно запалване, цилиндрова глава с кръстосан поток на газовете и верижно задвижване на разпределителните валове – сложни инженерни решения, по-често срещани при водещите европейски марки. Резултатът е задвижващ агрегат, който не само осигурява плавна и тиха работа, но и достатъчно мощност, за да надмине всеки друг сериен автомобил в Америка.
Заводските тестове регистрират максимална скорост, доближаваща 160 км/ч – изключително постижение за края на 20-те години на миналия век, което твърдо поставя Black Hawk в сферата на екзотичните автомобили.
Иновативно шаси и фокус върху безопасността
Това механично чудо е съчетано с иновативното шаси „Safety Stutz“, представено през 1926 г. от визионера и ръководител на компанията Фредерик Москович. С ниско разположена рама с двойно огъване, заден мост с червячна предавка и хидравлични спирачки на четирите колела, шасито осигурява на Stutz стабилност и спирачна сила, ненадминати от конкурентите.
Макар Black Hawk да е създаден да вълнува по откритите пътища, той е проектиран и да бъде безопасен – необичайна комбинация за периода и далновиден подход, който отличава Stutz от останалите. Рекламите на компанията гордо го обявяват за „Автомобилът, който се доказа за един ден“, намеквайки за състезателните му триумфи и напредналото инженерство, което обещава на шофьорите не само скорост, но и сигурност.
Международна слава на Льо Ман
Това, което наистина циментира репутацията на Black Hawk, е представянето му на международната сцена. В 24-часовото състезание на Льо Ман през 1928 г. четириместен Black Hawk изумява състезателния свят, като води през голяма част от изтощителната надпревара.
Срещу страховития заводски отбор на Bentley, Stutz доказва своята скорост и издръжливост, преди механична повреда (проблем с високата предавка) да го принуди да се оттегли на второ място. Въпреки това постижението е изключително: американски сериен автомобил предизвиква и почти побеждава най-добрите в Европа във върховото състезание за издръжливост.
Духът на Ерата на джаза
Днес автомобилът, започнал пътя си като достолепна лимузина, разказва съвсем различна история. Със своята каросерия тип „лодка“, блестящи барабанни фарове и емблематична фигура на радиатора, той улавя духа на Ерата на джаза: дързък, стилен и без страх от излишества.
Интериорът, тапициран в яркочервено със съответстващи килими, излъчва увереност, докато семплото приборно табло и воланът с дървен венец ни напомнят, че това все още е машина за шофиране. При отваряне на предния капак гледката на бежовия двигателен блок с отличителния червен капак на клапаните е достатъчна, за да развълнува сърцето на всеки ентусиаст.
Малко автомобили от онази епоха съчетават такъв пищен дизайн с такава техническа дълбочина и още по-малко са оцелели, за да разкажат тази история близо век по-късно. Оригиналните, документирани Black Hawk са изключително редки, а оцелелите екземпляри рядко се появяват на свободния пазар.
Но дори като почит към спийдстърите с каросерия от Robbins от 20-те години, този автомобил е много повече от реплика. Той е почит на колела към една златна ера, когато американските производители се осмеляват да създават автомобили, толкова напреднали, колкото и всички останали в света, и когато скоростта не е просто въпрос на числа, а на романтика, приключение и престиж.
В своя разцвет Stutz AA Vertical Eight Black Hawk е най-бързият американски сериен автомобил – титла, спечелена не само на хартия, но и на пътя и на състезателната писта. Близо век по-късно неговото очарование остава непокътнато. Задната част тип „лодка“ блести на слънцето, редовият осемцилиндров двигател мърка със сдържана мощ и за миг човек може да си представи как се носи по селски път през 1927 г., оставяйки всичко останало зад себе си.
Конкретният екземпляр от 1927 г. се предлага на търг от RM Sotheby’s без резервна цена. Очаква се автомобилът Stutz да достигне цена между 75 000 и 100 000 долара – цената за придобиване на част от автомобилната и състезателна история.
Последвайте ни в Google News