Subaru Forester (2019-2024) на старо: отличен извън пътя, но не и на него

Пълно ръководство за покупка на употребяван Subaru Forester от пето поколение, продаван между 2019 и 2024 г.

Заключение

В един изключително конкурентен сегмент, Subaru Forester трудно успява да се наложи.

Това обаче не означава, че моделът е загубена кауза. Това е автомобил, който е наистина добър извън пътя, оборудван с множество системи за безопасност и като цяло е с качествена изработка. Но от Subaru не са положили достатъчно усилия, за да подобрят поведението на Forester на асфалт, а липсата на избор при задвижването допълнително ограничава неговата привлекателност. Сега, когато петото поколение Forester се предлага само на пазара на употребявани автомобили, високите експлоатационни разходи стават очевидни, отчасти защото хибридната система e-Boxer не е толкова икономична, колкото твърдяха от компанията.

Преди близо три десетилетия видяхме за първи път оригиналния Subaru Forester, макар и под формата на концепт. На автомобилното изложение в Токио през 1995 г. беше представен Subaru Streega, а първото поколение Forester влезе в продажба две години по-късно.

Винаги е бил нестандартен избор за тези, които не могат да решат между SUV и комби, като Forester съчетава елементи и от двата типа автомобили, а задвижването на четирите колела е стандартно.

Вече на пазара е шестото поколение Forester, което се появи през 2024 г., но тук разглеждаме петата генерация, която беше най-популярният модел на Subaru в страната при дебюта си.

История

Петото поколение на Forester се появи в европейските шоуруми през ноември 2019 г. само с една опция за задвижване. Това беше 2,0-литров четирицилиндров бензинов двигател, подпомаган от литиево-йонна батерия, захранваща електрически мотор с мощност 16 к.с.

Тази конфигурация генерира обща мощност от 148 к.с., която се изпраща към четирите колела чрез безстепенна трансмисия (CVT). Не бяха предлагани други варианти на задвижване през целия жизнен цикъл на това поколение Forester.

В края на 2022 г. пристигна фейслифт, с който беше добавено ново ниво на оборудване Sport. Автомобилът получи обновен дизайн на предницата, допълнителни системи за подпомагане на водача и пренастроено окачване за по-комфортно возене.

Поведение на пътя

Усещането зад волана на Forester не предлага много положителни емоции. Всичко започва с доста слаб двигател, комбиниран с безстепенна трансмисия, която става много шумна при ускорение.

При по-високи скорости се усеща значителен шум от вятъра, а в завоите Subaru се усеща нестабилен и с висок център на тежестта.

Така че, докато на асфалт представянето е слабо, извън него автомобилът е много по-способен.

Коя версия да избера?

Изборът не е голям, тъй като гамата от модели беше ограничена и на пазара на употребявани автомобили няма много бройки. Най-вероятно ще избирате между версия XE Premium или Sport.

Алтернативи на Subaru Forester

Forester се изправя срещу много способни конкуренти като Ford Kuga, Mazda CX-5 и Toyota RAV4, които са по-лесни за намиране на вторичния пазар.

Същото важи и за Hyundai Tucson и Kia Sportage, които се предлагат и с дълги гаранции.

Концернът Stellantis предлага Citroen C5 Aircross, Peugeot 3008 и Vauxhall Grandland, докато Volkswagen Group има SEAT Ateca, Skoda Karoq и Volkswagen Tiguan, или Audi Q3 за тези, които търсят нещо по-премиум.

Струва си да се обмислят също Renault Austral и Honda CR-V, както и Nissan Qashqai.

На какво да обърнем внимание

Всички версии на Forester могат да теглят ремарке с тегло до 1870 кг. Това означава, че автомобилът може да се справи с почти всяка едноосна каравана, както и с някои двуосни модели.

В стандартното оборудване не е включено резервно колело, а само ремонтен комплект за гуми. На пазара обаче се предлагат множество подходящи спестяващи място резервни гуми на цени, започващи от около 150 британски лири.

През 2019 г. Euro NCAP определи Forester като най-безопасния автомобил в своя клас. Високата оценка се дължи на изключително здравата му структура и на стандартно включения пакет от модерни системи за асистенция на водача.

Не са установени конкретни повтарящи се проблеми за модела. Въпреки това, според проучванията на Driver Power, надеждността е слабо място за някои собственици. Всички автомобили от това поколение са се продавали с гаранция от три години или 100 000 км пробег.

Интериор и практичност

В сравнение с предшественика си, интериорът на този Forester е огромен скок напред по отношение на дизайн и качество. Липсата на дигитално приборно табло го кара да изглежда по-малко модерен от конкурентите си, но таблото създава усещане за високо качество и е логично подредено, макар наличието на три информационни екрана да изглежда излишно.

Силната страна на Forester е практичността. Видимостта във всички посоки е превъзходна, в купето има няколко големи ниши за съхранение на вещи, а пространството за главите и краката на всички пътници е повече от достатъчно. Вариант със седем места не се предлага. Багажникът е с отличен обем от 520 литра при използваеми задни седалки, който нараства до внушителните 1779 литра при сгъването им.

Цени

Най-често срещаното ниво на оборудване за Forester е XE Premium, но на пазара се намират и няколко екземпляра от базовото XE.

Експлоатационни разходи

Всички автомобили от модела изискват обслужване на всеки 12 месеца или 20 000 км, като цените не са ниски. Дори базово обслужване започва от 422 британски лири и достига до 720 лири. Поне няма ангренажен ремък за смяна, което при по-старите поколения на Forester е операция на стойност около 750 лири.

Версиите преди фейслифта попадат в застрахователна група 16 (по британската система), докато по-късните са в група 23. Разликата е значителна, но дори група 23 е сравнително ниска за този тип автомобил, което се дължи на богатото стандартно оборудване за безопасност.

Повечето екземпляри са стрували под 40 000 британски лири като нови, но по-късните версии XE Premium са били с малко по-висока цена. Това, което прави най-силно впечатление обаче, е разходът на гориво. Въпреки хибридното задвижване, може да се очаква разход от около 9,4 л/100 км, макар Subaru да обявява средна стойност от 8,1 л/100 км.

Сервизни акции

Subaru има добра репутация по отношение на сервизните акции. Петото поколение на Forester е било обект на само две такива. Първата е засегнала малък брой от най-ранните автомобили, които са били с дефектни запалителни бобини. Проблемът е можел да доведе до повреда на катализатора.

Втората сервизна акция е обявена през септември 2022 г. и е засегнала 99 автомобила, произведени между ноември 2020 г. и юни 2021 г. Те са били оборудвани с горивни помпи, които не отговарят на стандартите и са можели да откажат, което би довело до невъзможност за стартиране на двигателя. Решението е било подмяна с нова горивна помпа.

Удовлетвореност на собствениците (Driver Power)

През 2024 г. Subaru заема едва 0,12% от пазара на нови автомобили във Великобритания. В проучването Driver Power за 2024 г. марката не участва, но през 2023 г. три нейни модела попадат в класацията, включително Forester Mk5, който заема 29-о място от общо 75. Собствениците не харесват работата на системите за безопасност, високите експлоатационни разходи, слабото ускорение и надеждността. В същото време обаче те високо оценяват качеството на изработка, управляемостта, комфорта на возене, практичността и спирачната система.

Обща оценка

Петото поколение Subaru Forester предлага комбинация от здрава конструкция, добри офроуд възможности и характерни за марката инженерни решения. Усещането в купето е по-луксозно, а управлението е по-приятно в сравнение с предходните модели. Моделът, представен през 2018 г., разполага с меко хибридно задвижване и значително подобрено поведение на пътя.

При избор на режим X-Mode, „меката“ хибридна система добавя повече въртящ момент в ниските обороти, за да улесни преодоляването на хлъзгави наклони и статични препятствия като первази и корени на дървета.

Динамиката е адекватна, но не и особено впечатляваща: ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 11,8 секунди, а максималната скорост е 188 км/ч. В крайна сметка остава усещането, че Forester определено би могъл да се възползва от повече мощност.

Subaru са работили за подобряване на реакцията на двигателя при нормално шофиране. И въпреки че CVT скоростната кутия все още се усеща леко откъсната от процеса, се забелязва малко подобрение в усещането за незабавна реакция от задвижването на Forester. Батерията на автомобила се презарежда чрез комбинация от мощността на двигателя и енергията, генерирана при спиране, но последното не влияе неблагоприятно върху усещането на спирачния педал. Трансмисията има предварително зададени „предавки“, които могат да се управляват чрез пера зад волана, но в действителност е малко вероятно някой да ги използва. Тази скоростна кутия не е сред най-добрите, особено поради навика ѝ да задържа виртуалните си предавки по-дълго от необходимото.

Разход на гориво, CO2 и експлоатационни разходи

Бензиновите модели на Subaru никога не са били синоним на икономичност, а системата e-Boxer в последния Forester има за цел да промени това. За съжаление, поради високите изисквания на системата за постоянно задвижване на четирите колела, Forester не е особено икономичен – средният разход по цикъла WLTP е 6,8 л/100 км, а емисиите на CO2 достигат 185 г/км.

Повечето от конкурентите на Forester ще бъдат по-евтини за експлоатация. Голяма част от тях се предлагат в по-леки и по-ефективни варианти с предно предаване, докато повечето опции със задвижване на четирите колела се задвижват предимно от дизелови двигатели. В нишата на семейните SUV автомобили с повишена проходимост, дори много по-големият SsangYong Rexton е близо до Forester по отношение на експлоатационните разходи: базовият петместен модел постига среден разход от 7,2 л/100 км, с емисии на CO2 от 225 г/км – всичко това в пакет, който по размер е по-близък до Land Rover Discovery.

Subaru са положили усилия да се справят с емисиите чрез своята „мека“ хибридна система e-Boxer, която заедно с CVT трансмисията позволява движение по инерция и електрическо подпомагане при по-ниски скорости. Системата се използва и като част от режима X-Mode на Subaru, като помага за подобряване на въртящия момент в ниските обороти при преодоляване на трудни препятствия.

Интериор, дизайн и технологии

За неопитното око най-новото Subaru Forester прилича много на модела от предишното поколение, но всъщност е изцяло нов – познатият дизайн на автомобила е умишлен избор от страна на дизайнерите на Subaru. Forester използва най-новата механична платформа на марката, споделена с моделите Impreza и XV. Той е по-дълъг и по-широк отпреди, с по-изчистен дизайн, който включва някои модерни елементи, съчетани с по-традиционни SUV размери.

Вътре качеството е значително подобрено в сравнение със стария модел. Дизайнът не е от най-свързаните, но купето на автомобила се усеща по-луксозно и създадено да издържи, с много здрави пластмаси и някои искрени опити нещата да изглеждат по-изискани.

Всички нива на оборудване са добре екипирани – безключов достъп и стартиране, LED фарове, отопляеми странични огледала, двузонов климатроник и електрически регулируеми седалки с памет в осем посоки са включени стандартно.

Инфоразвлекателна система и свързаност

Forester не се усеща толкова високотехнологичен, колкото някои конкуренти. Зад волана има аналогови уреди, а цялостното оформление не е толкова стилно, колкото при някои от съперниците. Инфоразвлекателната система обаче не е лоша – има общо три екрана, един между уредите и два на таблото. Основният осем-инчов дисплей е ярък, ясен и сравнително лесен за четене, докато по-малък екран в горната част на таблото е предназначен за показване на данни за автомобила, включително информация от системите за безопасност EyeSight и потока на енергия за „меката“ хибридна уредба.

Всички модели се предлагат стандартно с Android Auto и Apple CarPlay. Навигационна система е налична само при ниво на оборудване XE Premium, но потребителите на смартфони няма да имат нужда от нея.

Гласово разпознаване и Bluetooth свързаност са стандартни за всички модели, както и DAB радиото.

Практичност, комфорт и багажно пространство

Най-новият Forester може да изглежда подобно на автомобила, който заменя, но всъщност е по-дълъг и по-широк. Резултатът е семеен SUV с още повече пространство вътре. Гледката от шофьорската седалка е отлична – огромна остъклена площ, тесни колони и висок, квадратен преден капак означават, че Forester запазва приятното усещане от старата школа и е лесен за позициониране на пътя.

В купето има големи джобове на всички врати, както и голямо отделение за съхранение под предния централен подлакътник. В истински стил на Subaru всичко се усеща създадено да издържи – лесно е да се разбере как толкова много собственици на Subaru използват автомобилите си интензивно в продължение на години. Въпреки здравината си, интериорът се усеща доста луксозен.

Размери

Forester е по-голям от всякога. С дължина от 4,6 метра и ширина малко над два метра, включително огледалата, той не е твърде далеч от значителните размери на SEAT Tarraco. Това е голям SUV с цялото пространство, което може да се очаква, но няма опция за седем места.

Пространство за краката, главите и пътниците

Лекото увеличение на размерите на Forester се е отплатило в купето, където пътниците отпред и отзад имат много място. Пространството за главите е огромно, а на задните седалки има повече от достатъчно място за краката, за да могат възрастни да пътуват комфортно.

Достъпът до задните седалки е лесен благодарение на широко отварящите се врати и високата позиция на седене. Тези, които редовно се борят с детски столчета, ще оценят това, както и леснодостъпните Isofix точки за закрепване. Големите прозорци създават усещане за простор в интериора.

Багажник

Багажникът на Forester е голям – 520 литра обем при изправени седалки или впечатляващите 1779 литра при сгънати. Товарното пространство е с правилна форма и нисък праг, което го прави много практично и идеално за кучета. Toyota RAV4 има повече място при изправени седалки (580 литра), но по-малко при сгънати (1690 литра). По-големият и също толкова издръжлив Ssangyong Rexton е значително по-просторен, като предлага 820 литра или 1977 литра при сгънати седалки.

Теглене

Forester е сертифициран да тегли ремарке със спирачки с тегло до 1870 кг.

Ако се планира редовно теглене на по-тежки ремаркета обаче, все още е препоръчително да се избере дизелов конкурент – Ssangyong Rexton например може да се справи с внушителните 3500 кг.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации