Suzuki Swift е симпатичен автомобил, но макар да предлага немалко предимства, сравнението с основните му конкуренти разкрива и някои слабости. Като нова покупка Swift е с разумна цена, но на пазара на употребявани автомобили може да изглежда скъп в зависимост от конкретния модел и ниво на оборудване.
Версията Sport е наистина забавен и динамичен хечбек, но не е лидер в класа си. Всички модификации на Swift вероятно ще се окажат неподходящи, ако планирате чести и дълги пътувания по магистрала. Ако все пак се спрете на този модел, той е отличен избор за градски условия или извънградски пътища, където ще можете да оцените пъргавите двигатели, отлично настроеното шаси и компактните размери, които правят паркирането изключително лесно.
Наскоро Suzuki представи изцяло ново поколение на Swift – изключително важен модел за марката, тъй като се позиционира в силно конкурентен и наситен сегмент. С оглед на глобалните продажби от девет милиона броя до момента, очакванията към новия модел са големи, особено като се има предвид, че отиващото си поколение е много успешен малък автомобил. Днес обаче автомобилите в този клас трябва да бъдат многостранни таланти, така че големият въпрос е дали версията, която разглеждаме, има всичко необходимо, за да се конкурира с множеството изключителни съперници.
История
В световен мащаб съществуват осем поколения на Swift, включително и изцяло новият модел, който дебютира през 2024 г. Вариантът, който разглеждаме тук, се появи на пазара през юни 2017 г. само във версия хечбек с пет врати. Купувачите можеха да избират между 1,2-литров атмосферен трицилиндров бензинов двигател с 90 к.с. (Dualjet) и 1,0-литров трицилиндров турбо бензинов двигател със 111 к.с. (Boosterjet).
Агрегатът Boosterjet се предлагаше и с „мека“ хибридна технология, наречена SHVS (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). През юни 2018 г. към гамата се присъедини и динамичният Swift Sport с 1,4-литров двигател със 140 к.с., а от пролетта на 2020 г. тази версия също получи хибридна технология за намаляване на разхода на гориво и емисиите на CO2.
В края на 2020 г. Suzuki направи фейслифт на Swift, който включваше обновен дизайн на предната част и допълнително стандартно оборудване за всяко ниво, с фокус върху подобрените системи за безопасност.
Коя версия да изберем?
1,2-литровият двигател Dualjet се усеща малко муден в сравнение с 1,0-литровия турбо агрегат и се предлагаше само с базовото ниво на оборудване SZ3 (по-късно преименувано на SZ-L). Препоръчваме да се насочите към двигател 1.0 Boosterjet с нива на оборудване SZ-T или SZ5. Разбира се, най-забавният от всички е 1.4 Sport, който представлява отличен „хотхеч“ (мощен спортен хечбек).
Нивото SZ3 включва стоманени джанти с тасове, DAB радио, Bluetooth, климатик, затъмнени задни стъкла и електрически предни прозорци. SZ-T добавя камера за заден ход, свързаност със смартфон и 16-инчови алуминиеви джанти.
Най-високото ниво SZ5 предлага навигация, климатроник, LED фарове, адаптивен круиз контрол, безключов достъп, както и системи за автоматично аварийно спиране и предупреждение при напускане на лентата. Версията Sport се отличава със 17-инчови джанти, двойна изпускателна система и странични прагове. Специалното издание Attitude включваше само козметични промени без допълнително оборудване.
Алтернативи на Suzuki Swift
Сред най-сериозните конкуренти са Ford Fiesta и SEAT Ibiza. И двата модела са по-убедителни предложения на пазара на употребявани автомобили. Същото важи и за Skoda Fabia, която е технически свързана със SEAT. Hyundai i20 и Kia Rio също са изкушаващи алтернативи, както и Citroen C3.
Сегментът не би бил пълен без Vauxhall Corsa и Peugeot 208, с които споделя обща платформа. Toyota Yaris е друг силен претендент в този клас. Струва си да се обмислят също Renault Clio и Mazda 2.
За какво да внимаваме
Задвижване 4х4
Необичайно за този сегмент, Suzuki предлагаше задвижване на четирите колела с 1,2-литровия двигател Dualjet. Тази опция беше налична само за ниво на оборудване SZ5 с ръчна скоростна кутия.
Скоростни кутии
Двигателите с обем 1,0 и 1,2 литра се предлагаха и с автоматична трансмисия при нива на оборудване SZ-T и SZ5.
Джанти
Някои автомобили са оборудвани с алуминиеви джанти с диамантено полирана повърхност, които могат да корозират, след като лаковото покритие бъде увредено от почистващи препарати или пътна сол.
Свързаност
Системите Android Auto и Apple CarPlay понякога могат да прекъсват връзката си. Актуализации на софтуера и използването на различни смартфони могат да помогнат за решаването на проблема.
Надеждност
Въпреки че Suzuki невинаги заема челните места в проучванията за удовлетвореност на клиентите, марката се представя отлично по отношение на надеждността, което допринася за по-ниски разходи за поддръжка.
Интериор
Една от ключовите области, в които малките градски автомобили напреднаха значително през последните години, е интериорният дизайн и качеството на материалите. Интериорът на този Swift е много по-добър от преди, но не може да се мери с основните си конкуренти заради наличието на евтини пластмаси на места и превключватели, които не създават усещане за издръжливост.
Пространството в купето е приемливо, въпреки че ако на предните седалки пътуват високи хора, пътниците отзад ще се оплачат от липса на място за краката. Автомобилът разполага с пет предпазни колана. Обемът на багажника също е под средния за класа – 264 литра при изправени задни седалки и 579 литра при сгънати. Въпреки това багажникът остава практичен и лесен за достъп.
Цени
На пазара има голям избор от Swift Mk7, но цените им са сравнително високи. Предлагат се доста екземпляри с автоматична скоростна кутия, докато версиите със задвижване на четирите колела са много редки. Базовото ниво на оборудване SZ3 се среща най-рядко, а най-разпространено е SZ5.
Разходи за поддръжка
Всички версии на Swift изискват обслужване на всеки 12 месеца или 20 000 км, като се редуват малко и голямо обслужване. На шестата година или при пробег от 120 000 км предстои по-голямо обслужване, при което се сменят всички филтри и ремъци. Това не включва ангренажен ремък, тъй като всички двигатели на Swift са с верига.
Спирачната течност трябва да се сменя на всеки две години, а охлаждащата течност – след осем години или 145 000 км, като цената за тези процедури обикновено е включена в обслужването.
Стандартната гаранция на нов Swift е три години или 100 000 км, но собствениците могат да я удължат до седем години или 160 000 км срещу допълнително заплащане.
Сервизни акции
Suzuki има добра репутация по отношение на сервизните акции, така че не е изненада, че седмото поколение на Swift досега е било обект на само две такива кампании.
Първата е обявена през юни 2019 г. и засяга единствено Swift, но обхваща над 22 000 автомобила, произведени от началото на производството до февруари 2019 г.
Проблемът беше свързан с възможността страничните въздушни възглавници и обтегачите на предпазните колани да се активират безпричинно. За отстраняването му беше необходима актуализация на софтуера.
Втората сервизна акция е от декември 2022 г. и засяга 71 508 автомобила от моделите Swift, Baleno, Vitara и S-Cross. Някои автомобили, произведени между октомври 2017 г. и юни 2019 г., са били оборудвани с дефектни спирачни сервоусилватели. Това би могло да доведе до отказ на асистенцията на спирачките, но не и до пълната им загуба. Решението е било монтиране на нов клапан в сервоусилвателя.
Удовлетвореност на собствениците според анкетите Driver Power
Моделът Swift не се е появявал в анкетите Driver Power, а и като цяло марката Suzuki рядко присъства в тях, с изключение на Vitara. Vitara обикновено получава резултати в средата на класацията, като през последните години достига до 46-о място, но пада и до 54-о. В проучването за марките Suzuki заема 28-о място през 2022 г. и едва 26-о през 2023 г. Впечатляващи са първото място за съотношение цена-качество и седмото за експлоатационни разходи, но цялостното качество е оценено по-скоро негативно.
Какво показаха тестовете през 2022 г.
Suzuki Swift е интересна алтернатива на модели като Hyundai i20, Kia Rio и Toyota Yaris, която предлага добър разход на гориво, особено от своя енергичен трицилиндров двигател, както и солидно качество на изработка.
Това обаче не означава, че може да се конкурира с лидерите в класа на малките автомобили като Ford Fiesta и Skoda Fabia. Просто на пазара има предложения с по-добро качество на материалите, по-висок комфорт и по-добра шумоизолация. Тъй като цените на Swift бяха повишени, моделът вече не може да разчита и на привлекателността на ниската цена. За съжаление, същото важи и за флагмана Swift Sport.
Повече за Suzuki Swift
Докато Suzuki Swift Sport се е утвърдил като един от най-добрите малки „хотхеч“ модели (мощни спортни хечбеци), стандартният Swift е по-скоро нестандартен избор в класа на малките автомобили. В миналото Suzuki можеше да разчита на конкурентната си цена, но произвежданият в Япония автомобил вече не е толкова изгодна оферта, колкото преди. Все пак, това е достатъчно добър малък автомобил, който ще се хареса на търсещите забавление зад волана, а версията Swift 4×4 е интересно предложение.
Седмото поколение на Suzuki Swift се появява през 2017 г. с еволюирал дизайн (макар и вече само с пет врати), повече оборудване и допълнително пространство в сравнение с предшественика си. Фейслифт през 2020 г. добавя LED светлини, променена предна решетка и актуализирани технологии и системи за безопасност. Настоящата гама включва нива на оборудване SZ-L, SZ-T и SZ5, като на върха е Swift Sport.
Конкуренцията в класа на малките автомобили е много силна. Спортното усещане зад волана е едно от предимствата на Suzuki, а други автомобили, които могат да му съперничат, са всепризнатият Ford Fiesta, Mazda 2 и SEAT Ibiza. Skoda Fabia и VW Polo също са сериозни конкуренти, а Citroen C3 предлага комфорт и уникален собствен стил. Toyota Yaris, Hyundai i20 и Kia Rio са надеждни и добре оборудвани алтернативи, докато Vauxhall Corsa, Renault Clio и Peugeot 208 също се борят за пазарен дял.
Задвижването на актуалния Swift се осигурява от 1,2-литров четирицилиндров двигател Dualjet с мощност 82 к.с. и мека хибридна технология. Нивото на оборудване SZ5 се предлага и със задвижване на четирите колела. Стандартно се монтира петстепенна ръчна скоростна кутия, а за версиите SZ-T и SZ5 (с предно предаване) е налична автоматична CVT трансмисия.
Двигатели, динамика и усещане зад волана
Suzuki Swift се отличава с интелигентна конструкция, която го превръща в един от най-леките автомобили в своя клас. Дори версията SZ5 със задвижване на четирите колела тежи под 1000 кг – впечатляващо постижение за съвременните стандарти. Мощността от 82 к.с., предлагана от 1,2-литровия двигател Dualjet, може да звучи скромно, но благодарение на ниското тегло на автомобила, той се усеща изключително енергичен. Прецизната и плавна петстепенна ръчна скоростна кутия позволява да се извлече максимумът от двигателя.
Основните компоненти на управлението също са на добро ниво. Воланът не предоставя особено детайлна обратна връзка за сцеплението на предните колела, но е с добро тегло и консистентно поведение, което прави автомобила лесен за позициониране в завои. Ръчната скоростна кутия е с приятно къс ход на лоста и позволява бърза смяна на предавките.
Липсата на излишна маса прави Swift доста пъргав – макар и не толкова директен като Ford Fiesta, той е напълно конкурентен на останалите модели в сегмента. Автомобилът с готовност променя посоката си и остава впечатляващо стабилен в завои. Уникална за класа е системата за задвижване на четирите колела AllGrip, налична при ниво на оборудване SZ5, която предлага допълнително сцепление и сигурност. Въпреки че е достатъчно достъпна и здрава за леки офроуд условия, привлекателността ѝ за повечето купувачи е ограничена.
Компромисът, направен в името на тази пъргавина, е комфортът на возене. Въпреки че инженерите на Suzuki са тествали автомобила по британски пътища, резултатът не е напълно успешен. В повечето ситуации Swift остава стабилен, но върху начупени настилки с неравности и дупки става леко нестабилен. Пътниците на задните седалки вероятно ще се оплакват от подскачането, което е резултат от сравнително простото задно окачване с торсионна греда и ниското тегло на колата.
„Меката“ хибридна технология за 1,2-литровия двигател използва литиево-йонна батерия под предната пътническа седалка, която събира енергия при спиране. Тази енергия захранва малък интегриран стартер-генератор, който от своя страна подпомага бензиновия двигател при ускорение. Целта е по-висока ефективност, а не по-добра динамика, така че системата е впечатляващо добре интегрирана и работата ѝ е почти незабележима.
Спортната версия Swift Sport предлага добър набор от качества, включително енергичен 1,4-литров турбо двигател със 127 к.с. и директно управление. Управляемостта му обаче е твърде предвидима, което го прави по-малко вълнуващ от други автомобили тип „хотхеч“ (мощен спортен хечбек).
Динамични характеристики и разход на гориво
Базовият 1,2-литров Dualjet двигател разполага с 82 к.с. и 107 Нм въртящ момент. Версията със задвижване на четирите колела ускорява от 0 до 100 км/ч за 13,8 секунди, докато моделът с предно предаване постига същото за 13,1 секунди. Вариантът с автоматична CVT трансмисия е най-бърз – 12,2 секунди.
Swift Sport разчита на 1,4-литров турбо двигател със 127 к.с. и 235 Нм въртящ момент. Тази мощност осигурява приятно пъргаво ускорение на излизане от завои. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 9,1 секунди, а максималната скорост е 209 км/ч.
Леката конструкция на Suzuki Swift допринася за отлична горивна ефективност. 1,2-литровият Dualjet с ръчна скоростна кутия и предно предаване има официален среден разход от 4,0 л/100 км (WLTP) и емисии на CO2 от 106 г/км. Версията с CVT трансмисия харчи 4,3 л/100 км, а моделът 4х4 – 4,5 л/100 км. Дори спортният Swift Sport постига добри показатели – среден разход от 4,7 л/100 км и емисии на CO2 от 125 г/км.
Интериор, дизайн и технологии
Интериорът на Swift може да се опише най-точно като функционален. Тук липсват меки на допир пластмаси или пищни дизайнерски елементи. Вместо това купето предлага солидна сглобка, подреден дизайн и големи, лесни за употреба бутони за климатичната система.
Базовото ниво на оборудване SZ-L включва 16-инчови полирани алуминиеви джанти, затъмнени задни стъкла, климатик, DAB радио, Bluetooth и адаптивен круиз контрол.
Средното ниво SZ-T изглежда най-привлекателно, защото добавя съвместимост с Android Auto и Apple CarPlay (което позволява използване на приложения за навигация от телефона), задни сензори за паркиране и допълнителни системи за безопасност. Най-високото ниво SZ5 включва вградена сателитна навигация, безключов достъп, климатроник, електрически задни прозорци и електрически сгъваеми странични огледала.
Макар дизайнът да е изчистен и всички превключватели да са на логични места, цялостното усещане е лишено от стил. Дори при най-високите нива на оборудване преобладават големи площи от твърда, черна пластмаса, но всичко се усеща солидно сглобено.
В купето има твърде малко меки на допир материали. Модели като Ford Fiesta създават по-добро усещане за качество на ключови места, а по този показател Swift е далеч зад SEAT Ibiza.
Версията Swift Sport изглежда като истински „хотхеч“ (мощен спортен хечбек), без обаче да е крещящо натрапчив – освен ако, разбира се, не е избран жълтият цвят Champion Yellow. Той се отличава с радиаторна решетка тип „пчелна пита“, прагове с ефект на карбонови нишки, двоен ауспух и малък спойлер на покрива, както и с уникални брони и спортни седалки.
Инфоразвлекателна система
Само нивата на оборудване SZ-T и SZ5 разполагат със сензорен екран, докато базовият SZ-L използва по-стандартна аудиосистема с монохромен LCD дисплей и големи бутони. Макар да изглежда леко остаряла, тя върши работа отлично и включва DAB радио и Bluetooth функции.
Вграденият интерфейс на сензорния екран на Swift е малко тромав и бавен, така че е по-удобно да се използват функциите Android Auto и Apple CarPlay. Екранът е с почти широкоекранно съотношение, което означава, че приложенията за смартфони изглеждат по-просторни, а главното меню е много лесно за разбиране.
Практичност, комфорт и багажно пространство
Много малки автомобили се използват предимно от двама души, като задната част на купето служи по-често за оставяне на покупки, отколкото за превоз на пътници. Ако това е вашият случай, Swift няма да ви разочарова. Отпред има достатъчно място за двама възрастни, а зад тях могат да седнат още двама за по-дълги от кратки пътувания. Ако обаче те са високи над 1,80 метра, може да се оплачат, че коленете им опират в предните седалки.
Багажникът на Swift е с обем от 264 литра, което е значително увеличение спрямо предходния модел, но все още е само средна стойност за класа. Конкуренти като Skoda Fabia предлагат 380 литра, а дори Fiesta разполага с 311 литра. Струва си обаче да се отбележи, че по-малкият багажник се дължи на факта, че целият автомобил е значително по-къс. Така изборът се свежда до товарен капацитет или лекота на паркиране.
При товарене на тежки предмети трябва да се преодолее висок праг, а сгъването на задните седалки в съотношение 60:40 оставя неприятен ръб на пода, който затруднява плъзгането на по-обемни товари.
Видимостта от мястото на водача е добра във всички посоки, въпреки сравнително дебелите задни колонки. В купето има и достатъчно места за съхранение на дребни предмети, с прилични по размер джобове на вратите и ниша пред скоростния лост.
Размери
Най-новото поколение на Suzuki Swift създава интересна визуална илюзия – всъщност то е с около 10 мм по-късо от предходния модел. По-важното обаче е, че разстоянието между предния и задния мост е увеличено с около 20 мм. Това увеличение на междуосието има за цел да подобри пространството в купето, особено за пътниците на задните седалки.
В резултат на това Swift запазва компактните си размери, както и характерната стойка с колела, изнесени в ъглите, и къси надвеси, които придаваха на предишните поколения толкова впечатляващ вид. За сравнение, междуосието на Swift е само с около 20 мм по-късо от това на Skoda Fabia, но като цяло Suzuki е с над 150 мм по-къс от чешкия си конкурент.
Теглене
С максимално тегло на теглене на ремарке със спирачки от 1000 кг, Swift би трябвало да се справи с малко ремарке. Въпреки това винаги е препоръчително да се проверява капацитетът на теглене на автомобила преди закачането му.
Последвайте ни в Google News