Suzuki Swift на старо (2017-2024): Ръководство за купувача

Suzuki Swift е симпатичен автомобил, от който не бихме ви отказали, но въпреки че предлага немалко предимства, сравнението с основните му конкуренти разклаща позициите му.

През юни 2018 г. към гамата се присъедини динамичната версия Swift Sport с 1,4-литров двигател със 138 к.с., а от пролетта на 2020 г. този модел получи хибридна технология за намаляване на разхода на гориво и емисиите на CO2.

В края на 2020 г. Suzuki направи фейслифт на Swift, който включваше обновен дизайн на предната част и допълнително стандартно оборудване за всяко ниво, с акцент върху подобрените системи за безопасност.

Коя версия да избера?

Двигателят 1.2 Dualjet се усеща малко муден в сравнение с турбинирания 1,0-литров мотор и се предлагаше само с базовото ниво на оборудване SZ3 (по-късно преименувано на SZ-L). Бихме препоръчали 1,0-литровия двигател Boosterjet в средното ниво SZ-T или най-високото SZ5. Най-забавният Swift от всички обаче е 1.4 Sport, който е един наистина приятен спортен хечбек.

Оборудването SZ3 включва тасове, DAB радио, Bluetooth, климатик, затъмнени задни стъкла и електрически предни прозорци, докато SZ-T добавя камера за заден ход, свързаност със смартфон и 16-цолови алуминиеви джанти. Ниво SZ5 предлага навигация, климатроник, LED фарове, адаптивен круиз контрол, безключов достъп, както и автоматично аварийно спиране и предупреждение за напускане на лентата. Версията Sport се отличава със 17-цолови джанти, двойни ауспухови тръби и странични прагове. Специалното издание Attitude включваше само козметични промени, без допълнително стандартно оборудване.

В този сегмент се открояват и модели като Ford Fiesta и SEAT Ibiza. Skoda Fabia също е сериозен конкурент, както и корейските Hyundai i20 и Kia Rio. Citroen C3 също е алтернатива, въпреки че беше победен от Swift в сравнителен тест през 2021 г.

На какво да обърнете внимание

4×4 задвижване

Необичайно за този клас, Suzuki предлагаше задвижване на четирите колела с двигателя 1.2 Dualjet. Тази опция беше налична само за ниво на оборудване SZ5 с ръчна скоростна кутия.

Скоростни кутии

Двигателите с обем 1,0 и 1,2 литра се предлагаха и с автоматична трансмисия, като можеха да бъдат поръчани с нива на оборудване SZ-T или SZ5.

Джанти

Някои автомобили Swift са оборудвани с алуминиеви джанти с полирана повърхност, които са податливи на корозия, след като защитният лак бъде повреден от почистващи препарати или сол по пътищата.

Свързаност

Системите Android Auto и Apple CarPlay понякога могат да прекъсват връзката си без видима причина.

Suzuki Swift е достатъчно добър малък автомобил, който ще се хареса на търсещите модел със забавно пътно поведение, а версията със задвижване на четирите колела е интересно предложение в своя клас.

Седмото поколение на модела дебютира през 2017 г. с еволюирал дизайн, който вече се предлага само с пет врати, повече оборудване и допълнително пространство в сравнение със своя предшественик. Фейслифтът от 2020 г. добави LED светлини, променена предна решетка, както и обновени технологии и системи за безопасност. Настоящата моделна гама включва нива на оборудване SZ-L, SZ-T и SZ5, като на върха е позициониран Swift Sport.

Конкуренцията в класа на суперминитата е изключително силна. Спортната управляемост е едно от предимствата на Suzuki, като други автомобили с подобен характер са Ford Fiesta, Mazda 2 и SEAT Ibiza. В същото време модели като Skoda Fabia и VW Polo също са сериозни съперници, а Citroen C3 предлага комфорт и уникален собствен стил. Toyota Yaris, Hyundai i20 и Kia Rio са надеждни и добре оборудвани алтернативи, докато Vauxhall Corsa, Renault Clio и Peugeot 208 също се борят за пазарен дял.

Задвижването на актуалния Swift се осигурява от 1,2-литров четирицилиндров двигател Dualjet с мощност 82 к.с. и мека хибридна технология. Нивото на оборудване SZ5 се предлага и със задвижване на четирите колела. Стандартно се монтира петстепенна ръчна скоростна кутия, а за версиите SZ-T и SZ5 (с предно предаване) е налична и автоматична CVT трансмисия. Спортният модел получава 1,4-литров турбо двигател със 127 к.с., съчетан с шестстепенна ръчна кутия.

Двигатели, динамика и усещане зад волана

Swift се отличава с много интелигентна конструкция, което го прави може би най-лекият автомобил в своя клас. Дори версията SZ5 със задвижване 4х4 тежи под 1 000 кг, което е истинско постижение в днешно време. Мощността от 82 к.с. на 1,2-литровия двигател Dualjet може да звучи скромно по съвременните стандарти, но ниското тегло на автомобила го кара да се усеща пъргав, а прецизната петстепенна ръчна скоростна кутия позволява да се извлече най-доброто от мотора.

Основните компоненти на управлението също са на добро ниво. Воланът не предоставя изключително детайлна обратна връзка за сцеплението на предните колела, но е с приятна тежест и постоянство в реакциите, което улеснява позиционирането на автомобила в завоите. Петстепенната ръчна скоростна кутия има къс и приятен ход и позволява бърза смяна на предавките.

Ниската маса допринася и за усещането за пъргавина. Swift не е толкова отзивчив като Ford Fiesta, но се представя наравно с почти всички останали конкуренти. Автомобилът с лекота променя посоката си на движение и остава стабилен в завоите. Уникална за класа е системата за задвижване на четирите колела AllGrip, налична при ниво на оборудване SZ5, която предлага допълнително сцепление и сигурност. Макар да е достатъчно достъпна и здрава за прилична работа извън пътя, тя има ограничена привлекателност за повечето купувачи.

Комфортът на возене е компромисът, направен в името на пъргавината. Инженерите на Suzuki са прекарали време в разработването на окачването по пътищата на Великобритания, но резултатът не е напълно успешен. В повечето случаи автомобилът остава стабилен, но по настилки с нарушена цялост – точно каквито са неравностите и дупките по много второстепенни пътища – той става неспокоен. Пътниците на задните седалки е най-вероятно да се оплачат от подскачането, което е резултат от сравнително простата конструкция на задното окачване с торсионна греда и ниското тегло на автомобила.

Меката хибридна технология при 1,2-литровия двигател използва литиево-йонна батерия под предната пътническа седалка, която съхранява енергията, генерирана при спиране. След това тази енергия захранва малък интегриран стартер-генератор, който подпомага бензиновия двигател при ускорение. Целта обаче е по-скоро ефективност, отколкото динамика, така че никога не се усеща като допълнителен прилив на мощност. Системата е впечатляващо добре интегрирана в задвижването.

Спортната версия Swift Sport притежава добри качества, с енергичен двигател и директно управление, но поведението му на пътя е твърде предпазливо и сигурно. В резултат на това други „хотхечове“ (мощни спортни хечбеци) предлагат по-вълнуващо шофиране.

Двигатели, ускорение от 0 до 100 км/ч и максимална скорост

1,2-литровият бензинов двигател Dualjet развива 82 к.с. и 107 Нм въртящ момент. Версията със задвижване на четирите колела при ниво SZ5 има най-бавното ускорение в гамата – от 0 до 100 км/ч за 13,8 секунди. Вариантът с предно предаване и ръчна скоростна кутия постига същото за 13,1 секунди, а версиите с автоматична CVT трансмисия се нуждаят от 12,2 секунди.

Swift Sport предлага 127 к.с. от своя 1,4-литров турбо двигател. Тази мощност може да не звучи внушително, но предвид ниското тегло на автомобила и солидния въртящ момент от 235 Нм, ускорението при излизане от завои е напълно задоволително.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 9,1 секунди, а максималната скорост достига около 210 км/ч.

Няма съмнение, че леката конструкция на Suzuki Swift му помага да постигне отлични резултати по отношение на икономията на гориво. 1,2-литровият двигател Dualjet има емисии на CO2 от едва 106 г/км и официален разход на гориво до около 4,0 л/100 км по комбинирания цикъл WLTP.

Моделите Swift, оборудвани с автоматична трансмисия CVT, са малко по-малко ефективни, като емисиите на CO2 се покачват до 115 г/км, а средният разход на гориво е 4,3 л/100 км. Изборът на версията SZ5 със задвижване на четирите колела означава разход от 4,5 л/100 км, докато нивата на CO2 се увеличават до 121 г/км.

От другата страна на спектъра е Swift Sport със 129 к.с., който постига разход от 4,7 л/100 км и отделя 125 г/км CO2 – достойни стойности, предвид динамиката на автомобила.

Интериор, дизайн и технологии

Интериорът на Swift най-точно може да бъде описан като функционален. Тук липсват меки на допир пластмаси или изискани дизайнерски елементи. Вместо това купето е сравнително солидно изградено, с подредена конфигурация и големи, лесни за употреба контроли на климатичната система.

Suzuki е преразгледал структурата на оборудването за Swift, като най-достъпното ниво SZ-L предлага богато стандартно оборудване: 16-инчови полирани алуминиеви джанти, затъмнени задни стъкла, климатик, DAB радио, Bluetooth и адаптивен круиз контрол.

Средното ниво на оборудване SZ-T изглежда най-привлекателно, тъй като добавя съвместимост с Android Auto и Apple CarPlay, задни сензори за паркиране и редица допълнителни системи за безопасност. Най-високото ниво SZ5 включва вградена сателитна навигация, безключов достъп, климатроник, електрически задни прозорци и електрически сгъваеми странични огледала.

Дизайнът на интериора е спретнат и всички превключватели са разположени на логични места. Въпреки това, макар всичко да изглежда здраво сглобено, цялостното усещане е лишено от стил, като дори най-високите нива на оборудване включват големи площи от твърда, черна пластмаса. Всъщност в купето има много малко меки на допир материали и в това отношение модели като Ford Fiesta и SEAT Ibiza предлагат по-приятно усещане.

Swift Sport притежава излъчването на „хотхеч“ (мощен спортен хечбек), без да привлича прекалено внимание. Той разполага с радиаторна решетка тип пчелна пита, прагове с ефект на карбонови влакна, двоен ауспух и малък спойлер на покрива, както и уникални брони и спортни седалки.

Инфоразвлекателна система и навигация

Само нивата на оборудване SZ-T и SZ5 разполагат със сензорен екран, докато базовият SZ-L използва по-стандартна система с монохромен LCD дисплей и масивни бутони. Въпреки че изглежда малко остаряла, тя върши работа и включва DAB радио и Bluetooth функции.

Вграденият интерфейс на сензорния екран на Swift е малко тромав и бавен, така че потребителите вероятно ще предпочетат да използват функциите Android Auto и Apple CarPlay. Екранът е с почти широкоекранно съотношение, което означава, че приложенията от смартфона изглеждат по-малко претрупани, а главното меню е много лесно за разбиране.

Практичност, комфорт и багажник

Много малки градски автомобили се използват предимно от двама души, като задната седалка служи по-често за оставяне на покупки, отколкото за превоз на пътници. Ако това е вашият случай, Swift няма да ви разочарова. Отпред има достатъчно място за двама възрастни, а зад тях могат да седнат още двама за по-дълги пътувания. Ако обаче те са високи над 1,80 м, може да се оплачат, че коленете им опират в предните седалки.

Багажникът на Swift е с приличен обем от 264 литра. Макар това да е значително увеличение спрямо предшественика на модела, обемът изостава от този на конкурентите. Трябва да се отбележи обаче, че по-малкият багажник се дължи на по-късата обща дължина на автомобила. Така изборът се свежда до товарен капацитет или лекота на паркиране.

Товарният праг е доста висок, а при сгъване на задните седалки в съотношение 60:40 се образува голям праг на пода. Това със сигурност би затруднило плъзгането на по-тежки предмети в разширеното товарно пространство.

Видимостта от мястото на водача е добра, въпреки сравнително дебелите задни колони. В купето има и достатъчно места за съхранение на дребни предмети, с джобове с приличен размер във вратите и ниша пред скоростния лост.

Размери и вътрешно пространство

Последното поколение на Suzuki Swift създава визуална илюзия – всъщност е с около 10 мм по-късо от предишния модел. По-важното обаче е, че междуосието е увеличено с около 20 мм. Това има за цел да подобри пространството в купето, особено за пътниците на задните седалки.

В резултат на това Swift запазва компактните си размери, както и характерната си стойка с колела, изнесени в ъглите, и къси надвеси, които придаваха на предишните поколения толкова впечатляващ вид. За сравнение, междуосието на Swift е само с около 20 мм по-късо от това на Skoda Fabia, но Suzuki е с над 150 мм по-къс от чешкия си конкурент в обща дължина.

Въпреки компактните си размери, в Swift има място за четирима възрастни. Освен ако на задните седалки не се возят двама души с ръст над 1,80 м, е малко вероятно да има оплаквания дори при по-дълги пътувания.

Капацитет за теглене

С максимален прикачен товар от 1000 кг (за ремарке със спирачки), Swift би трябвало да се справи с тегленето на малко ремарке, въпреки че винаги е препоръчително да се проверява капацитетът за теглене на конкретния автомобил преди прикачване.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации