През ноември 2025 г. в световен мащаб са продадени 2,0 милиона електрически автомобила, сочат данни на Benchmark Mineral Intelligence – водеща компания за анализи на веригата за доставки в сектора.
Продажбите на електрически автомобили от януари до ноември 2025 г. в сравнение със същия период на 2024 г. показват следния ръст:
– В световен мащаб: 18,5 милиона (+21%)
– Китай: 11,6 милиона (+19%)
– Европа: 3,8 милиона (+33%)
– Северна Америка: 1,7 милиона (-1%)
– Останалата част от света: 1,5 милиона (+48%)
Чарлз Лестър, мениджър данни в Benchmark, коментира, че глобалните продажби на електрически автомобили са достигнали 2,0 милиона броя през ноември 2025 г., с което общият брой от началото на годината възлиза на 18,5 милиона – ръст от 21% спрямо 2024 г. Той отбеляза, че Европа е лидер по ръст с увеличение от 36% на годишна база за ноември, което се дължи на нови стимули и по-голямо разнообразие от модели. Във Франция и Италия се наблюдава нов тласък благодарение на държавната подкрепа, докато Великобритания е разширила списъка със субсидии. За разлика от тях, пазарът в Северна Америка остава слаб след прекратяването на данъчните кредити в САЩ. Китай продължава да доминира с 11,6 милиона продадени автомобила от началото на годината, което представлява ръст от 19%. Рекордният износ на BYD отразява нарастващото глобално влияние на китайските производители. Като цяло търсенето на електрически автомобили остава стабилно, подкрепено от разширяващите се моделни гами и трайните политически стимули в световен мащаб.
Европа
Европейският пазар отбелязва ръст от 36% на годишна база през ноември 2025 г., като изцяло електрическите автомобили (BEV) нарастват с 35%, а плъгин хибридите (PHEV) – с 39%. С това продажбите в Европа от началото на годината достигат 3,8 милиона броя, което е с 33% повече в сравнение със същия период на 2024 г.
През ноември 2025 г. френският пазар за първи път от началото на годината отчита ръст, макар и само с 1%. През цялата 2025 г. пазарът отбелязваше спад поради орязване на субсидиите по-рано през годината. Увеличението на продажбите се дължи основно на големи производители като VW Group и Renault, както и на по-широката гама от предлагани модели. Пазарът е подкрепен и от националната програма за социален лизинг, насочена към домакинства с по-ниски доходи, за да улесни прехода им към електрически автомобили.
Италианският пазар постигна рекордни продажби от малко под 25 000 електрически автомобила през ноември, след като стартира нова програма за стимулиране, насочена към замяна на по-стари автомобили с двигатели с вътрешно горене. Програмата разполага с бюджет от 597,3 милиона евро (около 700 милиона долара) и цели да замени около 39 000 стари автомобила.
Великобритания добави още пет модела електрически автомобили, които отговарят на условията за пълната субсидия от 3750 британски лири (около 4400 долара). Сред тях са Nissan Leaf (произвеждан в Съндърланд, с доставки от началото на 2026 г.), MINI Countryman, Renault 4, Renault 5 и Alpine A290.
Северна Америка
Общите продажби на електрически автомобили в САЩ са се увеличили на месечна база през ноември 2025 г. след резкия спад през октомври, причинен от прекратяването на данъчния кредит на 30 септември 2025 г. Продажбите на изцяло електрически автомобили бележат месечен ръст при Kia (30%), Hyundai (20%) и Honda (11%), но стойностите остават значително по-ниски в сравнение с периода, когато данъчният кредит беше в сила.
В началото на декември администрацията на Доналд Тръмп официално промени стандартите за среден корпоративен разход на гориво (CAFE). Според новото правило производителите ще трябва да постигнат среден разход за цялата си гама от около 6,8 л/100 км до 2031 г., което е сериозно облекчение в сравнение с предишната цел от приблизително 4,7 л/100 км. Тези правила позволяват на производителите да покрият стандартите с автомобили с двигатели с вътрешно горене и намаляват натиска върху тях за преход към изцяло електрически или плъгин хибридни модели. Очаква се облекчените стандарти да забавят преминаването към електрическо задвижване в САЩ, както се вижда от инвестиции, насочени към конвенционалните двигатели, като тази на Stellantis в размер на 13 милиарда долара за разширяване на производството в САЩ с 50%.
Китай
Ръстът на продажбите на електрически автомобили в Китай продължава да се забавя, като през ноември 2025 г. пазарът нараства с 3% на годишна база и с 4% на месечна. Въпреки това, от началото на годината китайският пазар остава в подем с 19% ръст и 11,6 милиона продадени автомобила.
BYD постави рекорд за износ на електрически автомобили с 131 935 броя, надминавайки предишния си рекорд от около 90 000, постигнат през юни 2025 г. Продажбите на модели на BYD в Европа са се увеличили над четири пъти през 2025 г., достигайки около 200 000 броя, удвоили са се в Югоизточна Азия и са нараснали с повече от 50% в Южна Америка.
Последвайте ни в Google News