От създаването си през 2020 г. инициативата обединява индустрия, политици и общество за ускорено навлизане на електрическите автомобили

Световният ден на електромобила се превърна в глобално събитие от ключово значение по пътя към устойчивия транспорт. Инициативата е основана от Аде Томас и неговата медийна компания Green.TV в партньорство с технологичния лидер ABB, като първото честване се състои на 9 септември 2020 г. Целта му е проста, но въздействаща: да повиши осведомеността и да ускори прехода към електрически автомобили в световен мащаб.

Ден с глобално значение

Това, което започва като единична кампания, бързо прераства в движение. Световният ден на електромобила обединява компании, политици и граждани под общата цел за промяна. През годините той вдъхновява действия в международен мащаб, като получава признание в британския парламент и дори е отбелязан от главния съветник по климата в Белия дом.

Мащабът на въздействието е показателен. През 2023 г. Световният ден на електромобила постига над 200 милиона импресии в Twitter / X в 119 държави. Водещи компании в индустрията като Ford, Nissan, Tata, Volvo Trucks, ABB, Parker Lord, Leaseplan, EY и FedEx също се включват, за да покажат своя напредък в сферата на електрическия транспорт.

Изследванията в основата на промяната

Последните данни от базата данни на Elsevier Scopus подчертават централната роля на иновациите в прехода към електрически автомобили. От 2019 г. насам глобалните изследвания в областта на батериите за електромобили са се увеличили със 135%, нараствайки от 4 728 публикации през 2019 г. до 11 111 през 2024 г.

Данните показват още, че Китай е световен лидер с 13 755 публикации от 2019 г. насам. Индия се нарежда на второ място с 8 363 публикации, а САЩ са трети с 5 329. Elsevier Scopus установява също, че въпреки определянето на Великобритания като най-големия европейски пазар на електромобили, изследователската дейност там изостава в сравнение с Германия. От 2019 г. Германия има 2 553 публикации, докато Великобритания – 2 275.

Мартин Герлаг от Fluke Corporation заяви, че могат да се инвестират милиарди в гигафабрики, зарядни мрежи и иновации от производителите, но ако няма достатъчно обучени хора, които да инсталират и поддържат тези системи безопасно, прогресът ще спре. Според него Европа не се нуждае само от повече електромобили, а и от надеждна и защитена работна сила зад тях.

Предизвикателството с рециклирането на батерии

Едно от най-належащите предизвикателства е рециклирането на батерии. Джакомо Марджота-Милс от Dassault Systèmes коментира, че подобряването на производството на батерии и извличането на критични материали ще бъде ключово за посрещане на нарастващото търсене на чист транспорт. Той добави, че при рекордно високо търсене на електроенергия и постоянен натиск върху ресурсите, рециклирането и повторното използване на материали от излезли от употреба батерии ще бъде от съществено значение.

Въпреки че навлизането на електромобилите продължава да расте, изследванията в областта на рециклирането и повторната употреба на суровини остават ограничени. От 2019 г. насам хидрометалургичното извличане на материали от батерии е обект на едва 101 научни публикации. Данните на Elsevier показват, че броят на публикациите по тази тема за периода 2019–2024 г. е разпределен по метали както следва: литий (594), мед (427), никел (308), кобалт (278), манган (175), алуминий (388) и графит (52). Тези цифри разкриват критична нужда от повече работа по устойчиви методи за възстановяване, които да гарантират повторната употреба на ресурсите.

От политиците, които оформят регулаторните рамки, до изследователите, които разширяват границите на науката за батериите, и от производителите, инвестиращи в иновации, до потребителите, избиращи следващия си автомобил – всяко решение има значение.

, ,

Подобни публикации