Tesla: Cybercab пристига до осем месеца без волан и педали

Мъск обяви амбициозен срок за автономния автомобил

По време на представянето на тримесечните финансови резултати в сряда, изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск обяви срок, който може да изстреля акциите на компанията до небесата или да се окаже поредното празно обещание. Според него производството на Tesla Cybercab – автономен автомобил без волан и педали – ще започне в рамките на следващите 251 дни.

Обратното броене официално започна.

Концепцията за Tesla Cybercab предизвика дори повече полемики от Cybertruck. В крайна сметка, представянето на автомобил без никакви средства за управление от предната седалка повдига няколко основателни въпроса.

Според Илон Мъск, компанията постига значителен напредък със своя софтуер за напълно автономно управление Full Self-Driving (FSD), базиран изцяло на камери. В момента потребителите получават версия FSD v14, която е посрещната сравнително добре. Напредъкът очевидно е толкова обещаващ, че Tesla се чувства уверена да започне подготовката за пускането на производствената версия на Cybercab преди края на второто тримесечие на следващата година.

По време на конферентен разговор Мъск заяви, че компанията ще разширява производството толкова бързо, колкото е възможно и колкото доставчиците им могат да смогнат. Той добави, че след това ще обмислят къде да строят нови заводи. Мъск подчерта, че най-голямото разширяване на производството ще бъде именно Cybercab, чието производство започва през второто тримесечие на следващата година.

За всички, които са се надявали, че серийната версия ще има волан и педали, новините не са добри. Мъск потвърди, че производственият модел, който трябва да се появи след по-малко от девет месеца, няма да разполага с нито едно от двете. Той обясни, че това е автомобил, оптимизиран за пълна автономност, и потвърди това, което всички се чудеха: автомобилът няма волан или педали и представлява оптимизация, целяща минимизиране на разходите за изминат километър.

Самият срок за производство на Cybercab звучи като доста смело обещание, но има и друг интересен момент. Мъск заяви, че Tesla ще разширява производството си толкова бързо, колкото доставчиците могат да смогнат. Проблемът е, че в момента компанията всъщност няма производствени ограничения. Например, заводът Gigafactory в Тексас работи с едва около 20% от капацитета си за производствената линия на Cybertruck. Освен това Tesla обяви, че очаква няколко по-слаби тримесечия след силното трето тримесечие, подпомогнато от данъчни кредити.

Така че, когато Мъск казва, че Tesla планира да увеличи капацитета си въз основа на очакваното търсене, е редно да се запитаме: търсене от кого? От инвеститорите? От купувачите на FSD? Или от широката публика, която търси евтин електрически автомобил, който може и да я вози сам?

Може би Tesla ще успее да стартира производството на Cybercab през второто тримесечие. Ако това се случи и всичко премине гладко, това може да бъде следващият голям пробив за компанията. На фона на спадащото търсене, по-ниските маржове на печалба и моделите, които вече се усещат леко остарели въпреки скорошните обновления, автомобилният производител се нуждае от победа. С малко късмет този път сроковете, обявени от Мъск, може да се окажат по-реалистични от обикновено.

Ако има нещо, което обединява автомобилните производители, то това е общото им неодобрение към по-високите разходи. Напоследък те се сблъскват често с подобни предизвикателства, особено след въвеждането на различни мита от администрацията на президента Доналд Тръмп, които се отразиха негативно на финансовите им резултати.

Сега Министерството на търговията на САЩ ще започне разследване съгласно раздел 232 от Закона за разширяване на търговията. Този ход може да доведе до облагане с данъци на вноса на оборудване за автоматизация на производството, което се използва за сглобяване на автомобили, както и на други ключови автомобилни компоненти.

Това накара лобистката група „Алианс за автомобилни иновации“ да отговори с ясно послание: ако обложите роботите, на практика облагате и самите автомобили. Алиансът, който представлява General Motors, Toyota, Volkswagen, Hyundai и почти всички други големи производители, призова администрацията да не налага нови мита след започналото разследване за националната сигурност.

В свое становище групата заяви, че увеличаването на разходите за оборудване в съществуващите заводи ще повиши общите производствени разходи. Това може да причини забавяне на производството, недостиг на превозни средства и по-високи цени за американските потребители в момент, когато цените на новите автомобили вече са на исторически високи нива.

Този ход се оправдава със стремежа за насърчаване на местното производство. Въпреки това възниква въпросът до каква степен може да се разчита на местни производители, преди всичко да стане просто по-скъпо или недостъпно.

Като аргумент от Алианса посочват, че 40% от роботиката и индустриалните машини, инсталирани в САЩ през изминалата година, са били предназначени за автомобилни производствени съоръжения.

Този факт превръща аргумента от обикновено корпоративно недоволство в основателна молба. В крайна сметка, ако създаването на повече работни места в американската автомобилна индустрия е приоритет, то оскъпяването на производството на автомобили в САЩ подкопава този напредък.

Проблемът засяга не само автомобилния сектор. Складове, магазини и дистрибуторски центрове също използват автоматизирани машини и роботи, които биха били обект на митата. Това означава, че почти всичко, което се продава или доставя в САЩ, може отново да поскъпне, за да покрие увеличените разходи за правене на бизнес.

Последвайте ни в Google News
Предишна/Следваща
Подобни публикации