Електрическият автомобил, който беше замислен да се управлява напълно сам, може би все пак ще има нужда от човешка намеса. Това е изненадващ обрат в стратегията на Tesla на фона на нарастващия регулаторен натиск.
Основните пречки са американските закони, които ограничават производството на автомобили без шофьор до 2500 бройки годишно. За да спази правилата, Tesla може да добави волан и педали в Cybercab, като председателят на борда на директорите потвърждава, че компанията ще се съобрази с регулациите.
За разлика от всеки друг модел на Tesla, Cybercab беше проектиран от самото начало като автомобил без волан и педали. Илон Мъск обяви, че компанията планира да произведе милиони от тези двуместни електрически автомобили, всеки на цена под 30 000 долара. Целта беше технологията за автономно управление да се превърне от футуристичен експеримент в реален продукт за масовия пазар.
Поне такъв беше първоначалният план. Сега обаче от Tesla признават, че може да се наложи Cybercab да бъде оборудван с конвенционални органи за управление, ако компанията иска да достигне обещаните от Мъск производствени обеми.
Когато автономията срещне реалността
Според председателя на борда на директорите на Tesla, Робин Денхолм, компанията вижда Cybercab като дългоочаквания достъпен модел, за който настояват инвеститорите и който медиите често наричат Model 2.
Минималистичният дизайн с две седалки обаче ограничава практичността му, а първоначалното обещание на Tesla да го продава без традиционни органи за управление допълнително усложнява задачата. Софтуерът за автономно управление на марката все още е далеч от истинска автономия от ниво 4 или 5, така че клиентите може да подходят с недоверие към автомобил, от който се очаква да се справя с всичко сам.
В разговор с Bloomberg Денхолм даде да се разбере, че Tesla е гъвкава. Тя заяви, че ако се налага автомобилът да има волан и педали, той ще ги получи. Този коментар бележи ясна промяна спрямо първоначалната визия.
Регулаторни пречки
Понастоящем регулациите пречат на Tesla да пусне голям брой автомобили Cybercab по пътищата на САЩ. Националната администрация за безопасност на движението по пътищата (NHTSA) позволява на производителите да внедряват до 2500 автономни превозни средства годишно без традиционните органи за управление.
Мъск, който е инвестирал значителни суми в политически кампании, включително големи дарения за Доналд Тръмп, изглежда се е надявал, че това влияние може да смекчи правилата. Засега обаче регулаторите не са отстъпили.
Неговото разочарование пролича наскоро, когато нарече министъра на транспорта на САЩ Шон Дъфи „Шон Дъми“ (Sean Dummy), след като агенцията поднови разглеждането на договор на SpaceX, свързан с лунната мисия на НАСА.
Денхолм запазва самообладание, като отбелязва, че Tesla е готова да промени плановете си, ако регулациите го изискват.
Тя припомни, че първоначално и Model Y е бил замислен без волан и педали. Денхолм добави, че ако компанията не може да продаде даден продукт, защото му липсва нещо задължително, тогава ще работи с регулаторите, за да намери решение.
Последвайте ни в Google News