Tesla Model Y и plug-in хибридната версия на Volvo XC90 за 2025 г. спечелиха най-високото отличие Top Safety Pick+ от американския Застрахователен институт за пътна безопасност (IIHS). Успехът им идва въпреки значително по-строгите критерии на организацията. В същата серия от тестове обаче, моделите Chevrolet Colorado, GMC Canyon и Jeep Wrangler не успяха да се класират за награда заради резултатите си в изпитанията за сблъсък.
По-строги изисквания
Основната промяна идва от актуализирания челен тест с умерено припокриване, който симулира сблъсък между два автомобила, движещи се със скорост малко под 65 км/ч. Преди изпитанието се провеждаше само с един манекен на шофьорското място, представляващ мъж със среден ръст. В обновения тест към него е добавен и по-малък манекен на задната седалка, който симулира 12-годишно дете или жена с дребно телосложение.
Този тест подчертава разликата в безопасността между предните и задните седалки при челни удари. Докато въздушните възглавници и предпазните колани предлагат значителна защита за шофьора и предния пътник, на задния ред е обърнато по-малко внимание. Това води до по-висока вероятност от наранявания за пътниците отзад, въпреки че са по-далеч от зоната на удара.
Пример за успешно справяне с проблема е Volvo XC90, който получи отличието Top Safety Pick+. Важно е да се отбележи, че наградата се отнася само за автомобили, произведени след декември 2024 г., тъй като тогава Volvo въведе промени в ограничителите на натоварване на задните предпазни колани.
При директно сравнение между двата отличени модела Tesla Model Y показва леко предимство. Системата за избягване на сблъсък на Model Y получи оценка „добър“ в теста за разпознаване на пешеходци, докато тази на Volvo получи оценка „приемлив“.
Colorado, Canyon и Wrangler не се класираха
В същата серия от изпитания IIHS оцени и моделите за 2025 г. на Chevrolet Colorado, GMC Canyon и Jeep Wrangler, като нито един от тях не успя да се класира за отличие. Colorado получи оценка „пределен“ в челния тест с умерено припокриване, като манекенът на задната седалка отчете висок риск от наранявания в областта на гърдите и врата. Освен това, единият от наличните варианти на фарове получи оценка „добър“, но другият беше оценен като „слаб“.
От IIHS отбелязаха, че не са провели пълния набор от тестове върху механично сходния Canyon. Въпреки че резултатът от сблъсъка вероятно би бил същият, различните фарове на двата пикапа може да донесат по-добър резултат за GMC.
Wrangler се представи най-добре от трите модела в новия тест с умерено припокриване и получи оценка „добър“. Резултатите му в теста за челен удар с малко припокриване и оценката на фаровете обаче го лишиха от възможността да се бори за отличие Top Safety Pick.
Как IIHS оценява автомобилите?
IIHS оценява представянето на автомобилите по скала от „добър“, „приемлив“, „пределен“ или „слаб“. За да се класира за Top Safety Pick или Top Safety Pick+, един автомобил трябва да получи оценка „добър“ в тестовете за челен удар с малко припокриване, който симулира удар в дърво или стълб, и в теста за страничен удар. Задължително е също да има оценка „приемлив“ в челния тест с умерено припокриване, както и за фаровете и системите за предотвратяване на челен сблъсък. Разликата между Top Safety Pick и по-високото отличие Top Safety Pick+ е, че за второто се изисква оценка „добър“ в теста с умерено припокриване.
IIHS Top Safety Pick+, Tesla Model Y safety rating, Volvo XC90 Plug-in Hybrid safety