Върховата версия на Tesla Model Y Performance има впечатляващи параметри, но докато е силно предложение в много аспекти, конкурентите предлагат по-убедително усещане зад волана.
Tesla Model Y не е автомобилът, който обикновено предизвиква силни емоции сред автомобилните ентусиасти. Като изцяло електрически кросоувър, той е от онзи тип превозни средства, на които повечето хора не биха обърнали внимание, но успехът му е труден за пренебрегване. Model Y е най-продаваният електромобил на много пазари в продължение на няколко години и е сред петте най-продавани автомобила като цяло. През април Tesla направи значително обновяване на модела, а сега върховата версия Performance най-накрая стъпи на пътя.
От стандартния автомобил е пренесена новата външност, заимстваща елементи от противоречивия Cybertruck, с предни и задни светлинни ивици по цялата широчина, които същевременно подобряват аеродинамичната ефективност. При версията Performance тези елементи са променени за по-агресивна естетика, с по-изразен долен въздухозаборник отпред и преработена задна броня, която създава илюзията за по-спортен дифузьор. По-ниското окачване, по-големите 21-инчови ковани джанти и удълженият карбонов спойлер на багажника също допринасят за промените в дизайна.
При версията Performance обновленията отиват още по-далеч, като Tesla са работили върху здравината на шасито, шумоизолацията и най-важното – окачването. Сега предстои да разберем дали този електрически кросоувър наистина може да достави „динамиката“, която обещава името му.
Задвижване и технически характеристики
Обновени „4DU“ електромотори са монтирани на предния и задния мост на платформата тип „скейтборд“ на Model Y Performance, захранвани от батерия с капацитет, оценен на около 78 кВч (Tesla не обявява официално тази цифра). Благодарение на промените в задвижващите агрегати, новият автомобил бележи умерен ръст на въртящия момент и мощността, като и управлението на температурата е подобрено. Мощността достига 460 к.с., с 40 к.с. повече от предишния модел, и макар това да е значително по-малко от някои конкуренти, определено върши работа.
Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема впечатляващите 3.5 секунди и усещането от шофьорското място го потвърждава. Ускорението от място е безмилостно, като автомобилът се изстрелва безшумно към ограничението на скоростта без дори намек за превъртане на гуми. Докато при някои електромобили мощността намалява след първоначалния тласък, тук тягата остава също толкова силна и при по-високи скорости. Може би автомобил с малко над 450 к.с. изглежда скромен в свят на електрически хиперколи с по 1000 к.с., но Model Y Performance е изключително бърз автомобил, погледнато от всякакъв ъгъл.
Най-агресивният режим на задвижване може да се нарича „Insane“ (Лудост), но за разлика от някои бързи електромобили, начинът, по който се доставя мощността, е добре премерен и прогресивен. Рязкото първоначално дръпване, което понякога се усеща при други модели, тук е омекотено. При преминаване към режимите „Standard“ и „Chill“ автомобилът става още по-спокоен, като тези настройки оказват забележима разлика в реакцията на задвижването. Пълното изключване на системата за контрол на сцеплението не е възможно, но превключването ѝ в режим „reduced“ позволява малко повече свобода. Като цяло системата е добре калибрирана и не разваля удоволствието при повечето пътни ситуации.
Същото важи и за регенеративното спиране. Дори в режим „Standard“ (който осигурява най-силно генериране на енергия при спиране), автомобилът не се накланя рязко напред при отпускане на педала на газта. Model Y Performance е много лесен за плавно шофиране само с един педал, а за разлика от предишни модели на Tesla, силата на регенерация вече може да бъде намалена през менюто на системата.
Едно от ключовите предимства на Model Y е неговият пробег и въпреки увеличената мощност, версията Performance не прави изключение. Комбинираният пробег по WLTP е 579 км – с цели 130 км повече от Kia EV6 GT и не много далеч от този на Porsche Macan Electric, който е със значително по-голяма батерия (и цена). Подобрената аеродинамика допринася за това, но от Tesla твърдят, че батерията им има по-висока енергийна плътност от преди, събирайки повече енергия в пакет със същото тегло. По време на теста ефективността беше около 5.47 км/кВч, което е близо до официално обявените 6.18 км/кВч.
Динамика, возия и пътно поведение
„Първокласно управление и скорост“ е целта, която Tesla си поставя с този автомобил. И докато скоростта определено е силна страна, за управлението не можем да кажем същото. Версията Performance се възползва от увеличената структурна здравина в задната част на обновения Model Y, като я комбинира с пренастроено адаптивно окачване, по-ниска височина, нови пружини, стабилизиращи щанги и втулки в търсене на по-способно пътно поведение.
Автомобилът със сигурност е по-способен от предшественика си, но не може да бъде сбъркан с Porsche Macan. Със собствено тегло от 1958 кг (DIN), той е значително по-лек от Kia EV6 GT (около 2200 кг) и дори от алтернативата на Щутгарт. Макар това да допринася за ускорението в права линия, колата все още се усеща тежка. Изключително отзивчивата предница донякъде маскира това, но при по-висока скорост и по-неравни настилки Model Y се накланя и люлее, като внезапните и леко обезпокоителни движения отнемат твърде много време, за да се укротят.
Стандартно автомобилът е оборудван със специфични за електромобили гуми Pirelli P Zero, монтирани на 21-инчови ковани джанти „Arachnid“ – с размер 255 отпред и 275 отзад. В комбинация с преработената кинематика на окачването, те осигуряват сериозно сцепление, което го прави бърз от точка до точка, ако успеете да заобиколите динамичните му недостатъци.
В повечето случаи Model Y Performance не преминава твърде грубо през неравности, но няма как да се скрие фактът, че това е спортна версия. Автомобилът е твърд дори при ниски скорости, като понякога разтърсва пътниците при по-сериозни несъвършенства на пътя.
Отличният Hyundai Ioniq 5 N (най-добрият спортен електромобил в продажба според много експерти) прави Tesla да изглежда особено непривлекателен като автомобил за шофиране, като стартовата му цена от около 65 000 паунда не е много по-висока (макар да трябва да се примирите с пробег от 450 км).
Първите доставки на новия Tesla Model Y Performance започнаха в края на октомври, като всички автомобили за европейския пазар се произвеждат в завода на компанията в Берлин-Бранденбург.
Технически характеристики на Tesla Model Y Performance
Основните данни за модела включват задвижване на четирите колела с два електромотора, мощност от 460 к.с. и тегло от 1958 кг (DIN). Пробегът по WLTP достига 579 км, а съотношението мощност към тегло е 235 к.с. на тон. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 3.5 секунди, а максималната скорост е 250 км/ч. Базовата цена за пазара във Великобритания е 61 990 британски лири.
Последвайте ни в Google News