Tesla Model Y: Защо продължава да бъде един от най-добрите електрически автомобили

Въпреки че главният изпълнителен директор Илон Мъск често предизвиква противоречиви мнения, няма съмнение, че Tesla Model Y е един от най-популярните и успешни електрически автомобили на пазара днес. Моделът беше добър и преди, но инженерите на Tesla направиха серия от забележителни подобрения по автомобила през 2025 г., които допълнително затвърдиха позициите му.

Новото управление, което разчита изцяло на сензорния екран, може да не допадне на всеки, като наличието на повече физически бутони за ключови функции би улеснило ежедневното шофиране. Въпреки това, както комфортът на возене, така и управляемостта са подобрени, а ефективността на батерията остава една от най-силните страни на модела. Когато към всичко това се добави и водещата в индустрията мрежа от зарядни станции Supercharger, Model Y продължава да бъде изключително смислен избор за огромен брой купувачи. Той е просто един от най-балансираните електрически SUV модели, налични на пазара.

Всичко за Tesla Model Y

С Model Y американската компания представи автомобил, който отговаря перфектно на изискванията на много европейски купувачи. В резултат на това творението на Tesla стана петата най-продавана кола във Великобритания за 2024 г. и най-продаваният електрически автомобил като цяло. Средноразмерният SUV е базиран на същото шаси и задвижване като седана Tesla Model 3, но по-високата каросерия предлага повече пространство за семейства, а аеродинамичната форма означава, че няма голям компромис по отношение на ефективността.

Tesla предлага Model Y с два размера на батерията: 63 кВч за версията Standard Range и 83 кВч за Long Range. В резултат на това базовият модел може да измине до 500 км с пълно зареждане, докато вариантът Long Range със задно задвижване има най-голям пробег – 623 км. Добавянето на втори двигател за задвижване на четирите колела намалява леко пробега до 586 км. Версията Model Y Performance също се завърна в гамата с мощност от 460 к.с. и пробег от 579 км.

При множество сравнителни тестове моделът се представя отлично, като печели почти всички от тях, което дава детайлна представа за неговите силни и слаби страни.

Динамика и усещане зад волана

Най-отличителната черта в изживяването зад волана на Tesla Model Y е неговото ускорение в права линия. Дори в базовия си вариант, в сравнение с други електрически SUV модели от среден клас, ускорението е изключително пъргаво. Автомобилът не е най-ангажиращият в завоите, но последните модели бележат напредък и в това отношение, както и по отношение на комфорта и шумоизолацията.

Версията Standard Range разполага с батерия от 63 кВч и един електромотор на задната ос, който произвежда 279 к.с. По-скъпият вариант Long Range отново е със задно задвижване, но използва батерия от 83 кВч и електромотор с мощност 308 к.с. Версията Long Range AWD използва същата батерия, но разполага с два електромотора – по един за всяка ос – с комбинирана мощност от 375 к.с. На върха на гамата е Performance с два мотора и обща мощност от 460 к.с.

Без съмнение, Tesla Model Y е бърз автомобил. За модела Standard Range ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 5.6 секунди, докато по-тежкият, но по-мощен Long Range се справя за 5.4 секунди. Версията със задвижване на четирите колела намалява това време до 4.6 секунди. Tesla Model Y Performance, както подсказва името, е най-бърз, достигайки 100 км/ч само за 3.3 секунди, което е по-бързо от много върхови спортни автомобили с бензинови двигатели. Максималната скорост на всички версии е ограничена до 201 км/ч.

Една от малкото физически промени в интериора на най-новия Tesla Model Y е премахването на лоста за превключване на предавките. Селекторът за режимите на шофиране вече се намира на екрана и се появява само когато автомобилът е спрял и кракът ви е на спирачката. В началото изглежда странно, но се свиква бързо. Като друг необичаен детайл, на тавана има вторичен панел с бутони за избор на режим, които светват и функционират само когато автомобилът е неподвижен.

Шофиране в града, видимост и паркиране

Регенеративното спиране на Tesla е превъзходно настроено. Никой друг модел в класа на средноразмерните SUV автомобили не може да спре с подобна плавност, което прави маневрирането при ниска скорост и движението в натоварен трафик много по-спокойно. Добре дошло е и добавянето на второ, по-слабо ниво на регенерация на спирачната енергия за модел 2025 г., което прави шофирането по открити пътища по-отпускащо, тъй като колата намалява скоростта по-плавно при отпускане на газта.

Ако сте твърде рязък с педала на газта, се усеща леко прещракване при зацепването на мотора, но иначе ускорението е също толкова плавно, колкото и спирането. Диаметърът на завой обаче е голям – над 12.1 метра, което означава, че Model Y не е най-лесният SUV за маневриране и паркиране.

Ниският преден капак улеснява позиционирането на Model Y в тесни градски улици. Докато видимостта напред е отлична, комично малкото задно стъкло затруднява погледа назад. Ситуацията не се подобрява от липсата на задна чистачка. Tesla принуждава шофьорите да разчитат на набор от камери, които правят шофирането в тесни пространства сравнително лесно след известен период на привикване. Последните актуализации добавят допълнителна камера в предната броня за улесняване на паркирането, а резолюцията на картината от всички външни камери е изключително добра.

Управляемост извън града

С годините Tesla постепенно подобрява комфорта на возене на Model Y, а тази обновена версия получава поредното малко подобрение. Макар все още да е от по-твърдата страна в своя клас, автомобилът се справя с неравностите по-изтънчено отпреди, като контролира добре каросерията си при преминаване през повечето дупки и вълни по пътя.

Усещане зад волана: Комфорт и някои особености

Накланянето на каросерията в завои е добре овладяно, а сцеплението е сравнително силно благодарение на балансираното шаси. Границата на възможностите обаче се достига лесно, тъй като свръхчувствителният волан позволява на предната ос да завива по-бързо, отколкото шасито може да поеме. Като се има предвид, че воланът има неестествена тежест и почти никаква обратна връзка, динамичното шофиране на Model Y не носи особено удоволствие.

При шофиране по магистрала допълнителната шумоизолация и акустичните стъкла помагат най-новият модел да бъде по-тих отпреди. От Tesla твърдят, че шумът е намален с до 22% спрямо предходния модел – твърдение, което тестовете потвърждават след дълги часове, прекарани в автомобила по магистрали.

Шумът от гумите някога беше основният недостатък по отношение на комфорта, и макар да остава най-осезаемият звук в купето, сега е значително по-приглушен. Воланът отново изисква свикване, защото е толкова чувствителен, че са необходими съвсем минимални корекции, за да се поддържа желаната траектория при по-висока скорост.

Широкото зрително поле отпред може да създаде усещането, че Model Y се движи по-бързо, отколкото е в действителност. Например, скорост от 100 км/ч се усеща по-скоро като над 110 км/ч, което изисква известен период на адаптация.

Пробег, зареждане и ефективност

Предимствата на мрежата от Supercharger станции на Tesla са достатъчна причина за избор на Model Y, но и реалната ефективност на автомобила е отлична. Tesla винаги е била лидер по отношение на пробег и ефективност и това остава в сила и за най-новия Model Y.

Официалните данни на Tesla посочват комбиниран пробег от около 501 км за модела Standard Range, докато Long Range достига до 623 км, което е сред най-добрите показатели за електрически автомобил на пазара в момента. Добавянето на задвижване на всички колела (AWD) намалява леко общия пробег, но обявените 586 км все още са много добър резултат. Версията Performance е най-малко ефективна, но пробег от 579 км остава напълно достатъчен.

От решаващо значение за Model Y и неговата битка за надмощие в пробега е подобрената аеродинамика с обновленията за модел 2025 г. Въпреки че е класифициран като SUV от среден клас, Model Y има коефициент на въздушно съпротивление от 0.22, което е много добро постижение в сравнение с конкурентите. Това е подобрение с 0.1 спрямо преди и е съвсем малко по-високо от това на по-ниския седан Model 3, както и идентично с Porsche Taycan.

При първия тест на обновения автомобил във версия Long Range All Wheel Drive, при температури малко под 20 градуса и значителен дял магистрално шофиране, беше постигнат разход от около 15.9 кВтч/100 км. Това е достатъчно за реален пробег от 471 км. При по-спокойно и кратко пътуване без магистрала, същият модел постигна отличен разход от 11.1 кВтч/100 км, което би осигурило пробег до 676 км с едно зареждане. Тези данни са за модел, оборудван с опционалните 20-инчови джанти, които имат малко по-нисък официален пробег от версиите с 19-инчови.

Когато става въпрос за зареждане, малко производители могат да се сравнят с удобството, което Tesla предлага. Просто трябва да се стигне до най-близката Supercharger станция, да се паркира и да се включи кабелът. След зареждане автомобилът може да потегли, а таксуването се извършва автоматично. Благодарение на възможността за зареждане с мощност до 250 кВт, Model Y е сред най-бързо зареждащите се автомобили в своя клас. Друга полезна функция е предварителното климатизиране на батерията, което настройва оптималната ѝ температура преди планирано спиране за зареждане, за да се гарантира възможно най-висока скорост.

Интериор, качество и технологии

Почти всичко в автомобила се управлява през големия централен дисплей. Един от малкото физически бутони е за аварийните светлини (разположен на тавана), но има допълнителни контроли на волана, включително за чистачките и светкавицата на фаровете. Последното работи добре на практика, но премахването на физически контрол за фаровете все още изглежда като лошо решение. Макар автоматичните светлини да правят това по-малко необходимо от преди, те не са перфектни.

В сравнение с моделите отпреди пет години, цялостното качество на изработката в Tesla Model Y е много по-добро. Някои пътници изпитват затруднения с използването на скритите дръжки на вратите, но веднъж влезли вътре, ги посреща типично минималистичен интериор. Има големи площи от мека на допир пластмаса, изкуствена кожа и текстил, които обгръщат интериора, и всичко изглежда здраво сглобено.

Както и преди, повечето функции на Model Y са съсредоточени върху огромния 15.4-инчов централен екран. Инфоразвлекателната система на Tesla е отзивчива, бърза и лесна за навигация между различните менюта. За потребители, които за пръв път се сблъскват с нея, тя може да изглежда малко претрупана, но лентата с инструменти в долната част на екрана все още има преки пътища до често използвани функции. Навигационната система на Tesla също е добре конфигурирана, като в режим на сателитни изображения дава ясен и точен изглед. Навигацията до мрежата от Supercharger станции е лесна за програмиране в движение, като системата дори предупреждава, когато започне предварителното подготвяне на батерията преди пристигане на станцията за зареждане.

След фейслифта, Model Y разполага и с втори 8-инчов сензорен екран отзад, разположен в средата, който служи за управление на климатика, аудиото, игри и дори мултимедийни приложения.

Практичност и пространство в багажника

Model Y се предлага само в един тип каросерия, за разлика от някои от конкурентите си, които предлагат както SUV, така и по-спортни купе-SUV форми. Основните предимства на модела са големият багажник и допълнителното пространство за съхранение под предния капак. Задните седалки са просторни, дори когато на тях пътуват трима души, а ниската линия на таблото осигурява ясна видимост напред.

Сред недостатъците са липсата на кора за багажника, лошата видимост назад и отсъствието на задна чистачка. Освен това средната задна седалка е твърде твърда за дълги пътувания.

Въпреки че Tesla Model Y има извита линия на покрива, наподобяваща купе-SUV, автомобилът е висок и предлага отлично вътрешно пространство. Багажникът също е огромен благодарение на ниския си под, което обаче доближава Model Y повече до многофункционален автомобил (MPV), отколкото до SUV. Пътният просвет е малък, така че не се очаква този голям електрически автомобил да се справя извън пътя.

Размери и габарити

Tesla Model Y е един от по-големите автомобили в сегмента на компактните електрически SUV модели. Той е по-дълъг и по-широк от Hyundai Ioniq 5, но има по-късо междуосие. Това обаче не се отразява негативно на пространството в купето.

С дължина от 4 790 мм, широчина 1 982 мм и височина 1 624 мм, Model Y превъзхожда по размери конкуренти като Kia EV6 (4 680 мм дължина) и Audi Q4 e-tron (4 588 мм дължина). Междуосието му от 2 890 мм е почти идентично с това на EV6 (2 900 мм), но значително по-голямо от това на Q4 e-tron (2 764 мм).

Пространство за пътниците

Напълно равният под прави задната част на купето много просторна, дори когато на седалката са настанени трима души. Докато по-малкият Model 3 страда от висок под спрямо основата на седалката, при Model Y такъв проблем няма, което означава, че дори по-високите пътници ще се чувстват удобно.

Голямото пространство за краката под предните седалки и меките възглавници допринасят за комфорта на пътниците, въпреки че облегалката на централното задно място е малко по-твърда.

Багажно пространство

Tesla посочва обем на багажника, измерен до тавана, а не до линията на прозорците, както правят повечето производители. Поради тази причина обявеният и на пръв поглед огромен капацитет от 854 литра трябва да се приема с известна условност. Общият обем при сгънати седалки достига 2 138 литра, като към това се добавя и преден багажник с обем 88 литра.

Предлаганото пространство в Model Y е огромно в сравнение с повечето конкуренти, а правилната, квадратна форма на товарния отсек и сравнително ниският праг на багажника са изключително добре обмислени. Под пода има допълнително, много дълбоко отделение за съхранение, което увеличава още повече гъвкавостта. Очаква се 88-литровият обем в предния багажник да се използва само в редки случаи, когато основният е пълен.

По-малко впечатляващ е електрическият капак на багажника, който по време на едноседмичния тест често спираше рязко, защото погрешно отчиташе препятствие по пътя си.

Възможности за теглене

Тегличът се предлага като опция на цена от 1090 британски лири за всеки Model Y, като всички версии могат да теглят до 1600 кг.

При модел 2025 г. предният багажник е подобрен с добавянето на дренажна пробка. Това позволява превозването на мръсни предмети отпред, като след това отделението може просто да се измие с маркуч.

Надеждност и безопасност

Въпреки че се съобщава за проблеми с надеждността, собствениците като цяло са доволни от автомобилите си, а качеството се е подобрило с времето. Автомобилът се предлага с добро гаранционно покритие, а разходите за обслужване са практически нулеви.

В проучването за удовлетвореност на клиентите Driver Power за 2024 г. Tesla постигна впечатляващото второ място сред всички марки автомобили, преди да спадне до 11-о място през 2025 г. В същото проучване за 2025 г., но в класацията за най-добър автомобил за притежаване, Model Y се класира на отличното 15-о място, като собствениците хвалят софтуерните актуализации, задвижването и експлоатационните разходи.

През 2022 г. Model Y получи максималната оценка от пет звезди на краш тестовете на Euro NCAP. Моделът постигна по-висок резултат в категорията за безопасност на възрастни пътници от конкуренти като Hyundai Ioniq 5, Nissan Ariya, Genesis GV60 и Volkswagen ID.5.

Сред недостатъците трябва да се отбележи, че системата Autopilot е скъпа опция, но въпреки името си, тя не предлага напълно автономно управление. Освен това някои елементи в интериора все още създават усещане за по-ниско качество на материалите.

По-бърз ли е Model Y от Model 3?

Model 3 е малко по-бърз от Model Y. Въпреки че двата модела споделят еднакви електрически мотори, Model Y е с малко по-високо тегло.

Какъв е гаранционният срок на Tesla Model Y?

Tesla предлага четиригодишна гаранция с ограничение на пробега до 60 000 мили (около 96 500 км). Пътната помощ също е валидна за същия период.

Какъв е графикът за сервизно обслужване на Tesla Model Y?

Официално Tesla Model Y няма строго определен график за сервизно обслужване. Тъй като повечето автомобили се купуват на лизинг, се очаква всички по-сериозни ремонти да се извършват след изтичането на договора.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации