Tesla може да спре да предлага физически ключове с новите си автомобили

Tesla премахна част от текста в ръководството за експлоатация на своите автомобили, което подсказва, че физическите ключове скоро може вече да не бъдат включени в стандартното оборудване на някои от новите модели.

Ако се поучим от миналото…

За тези, които не са запознати, досега Tesla включваше две карти-ключове с размер на кредитна карта при покупката на Model 3 и Model Y още от самото им пускане на пазара. Тези карти се предоставят вместо традиционен метален ключ и използват безжична RFID технология за удостоверяване на собственика пред автомобила.

Преди в ръководството имаше изречение, което гласеше: „Tesla ви предоставя две карти-ключове за Model 3/Y, проектирани да се побират в портфейла ви“. Въпреки че в документа все още има други споменавания на тези карти, конкретното изречение вече липсва. Именно този факт кара изданието Not A Tesla App да предположи, че картите може да бъдат премахнати, поне от базовите нива на оборудване на тези модели.

Няма как да се потвърди тази информация директно от Tesla, тъй като автомобилният производител разпусна своя PR отдел още през 2019 г. Въпреки това твърдението има своите основания.

Tesla има практиката тихомълком да премахва формулировки от ръководствата за експлоатация, когато се готви да направи промени в стандартното оборудване на превозните средства. Например, когато компанията реши да не включва системата Autosteer в Cybertruck без закупуването на пакета Full Self-Driving (както наскоро направи и при базовите Model 3 и Model Y), тя просто премахна текста от ръководството без публично изявление. Вместо това собствениците получиха едногодишен безплатен абонамент за FSD. Възможно е Tesla да предприеме подобен подход и тук.

Навикът на Tesla да пести от малките неща

На пръв поглед премахването на ключовете изглежда дребнаво. В крайна сметка кой производител не включва ключове към чисто новия си автомобил? Но за Tesla всичко се свежда до оптимизиране на разходите до последния цент.

Ако Tesla наистина премахне картата-ключ от стандартното оборудване и клиентът все пак иска такава, тя ще струва допълнителни 40 долара към цената на автомобила. Това може да не звучи като голяма сума на фона на общата цена, но представлява около 0,1% от цената на базовия Model Y, която е 39 990 долара. Това не само е допълнителен разход за купувача, но и спестява на Tesla няколкото долара, които компанията обикновено поема, за да осигури ключ на всеки клиент.

Дори картите-ключове да струват на Tesla само 2 долара на автомобил, при достатъчно голям обем продажби сумата става значителна. Само за последното тримесечие това би представлявало спестени разходи от близо 1 милион долара. А ако Tesla успее да продаде комплект ключове на всички тези клиенти, това би означавало допълнителни приходи от 19,3 милиона долара. При продажба на ключове за всички 1 789 226 автомобила, доставени през 2024 г., приходите биха достигнали 71,6 милиона долара.

В един момент обаче, ако започнеш да таксуваш клиентите си за всяка дреболия, те ще го забележат. А липсата на ключ е сериозен пропуск, особено ако се наложи автомобилът да бъде прегледан в сервиз на трета страна или да се използва паркинг в голям град, където не можеш да паркираш сам. Също така създава неудобство, ако искаш да дадеш колата на приятел.

Единственият положителен аспект, ако Tesla наистина реши да премахне ключа, е, че функцията за отключване чрез телефон работи почти безупречно. За разлика от някои други производители, като Lucid и Fisker например, подходът на Tesla към нетрадиционните решения за ключове е доста надежден. Системата „телефон като ключ“ е изключително стабилна, въпреки че понякога се налага телефонът да бъде „събуден“, преди колата да го разпознае.

Истинският проблем възниква, когато някой друг, като механик или служител на паркинг, се нуждае от достъп до автомобила. Разбира се, може да му бъде предоставен виртуален ключ, но мнозина вероятно все пак биха предпочели физически такъв. Може би е справедливо да се приеме, че при покупка на стойност над 40 000 долара, повечето хора няма да се замислят да похарчат още 40 долара – и може би точно това е целта.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации