Tesla направи Model Y по-евтин, като скри стъкления му покрив с тапицерия

Американският производител представи две нови достъпни версии на своите електрически автомобили под името Standard, като намали цените чрез премахването на редица функции, включително FM/AM радиото.

Въпреки големите обещания на Илон Мъск от последните години за революционни бюджетни модели на Tesla, дългоочакваните достъпни версии се появиха по-скоро свенливо, отколкото с гръм и трясък.

Както се очакваше след няколко изтичания на информация през последните седмици, новият модел е силно орязана откъм разходи версия на Model Y. Един поглед нагоре обаче разкрива, че според особената логика на Tesla, по-малко понякога наистина означава повече.

Въпреки това Tesla поднесе и малка изненада с представянето на по-евтин Model 3, като и двата модела вече носят новото име на ниво на оборудване – „Standard“.

Успоредно с това Tesla преструктурира и гамата си. Базовите версии вече се наричат Standard, средното ниво Long Range е преименувано на Premium, а флагманите Performance запазват позициите си на върха на йерархията.

По-ниски цени, по-бедно оборудване

Основните цифри говорят сами за себе си: Model 3 Standard стартира от 36 990 долара, което е с 5 500 долара по-малко от предишната базова версия Long Range със задно задвижване. Model Y Standard започва от 39 990 долара, което представлява намаление от 5 000 долара в сравнение с еквивалента RWD Premium. Тези цени, разбира се, не включват таксите за доставка.

И двата модела разполагат с един електромотор, задвижване на задните колела и по-малка батерия с капацитет 69 кВтч, която има един модул по-малко от обикновено.

Характеристики на Model Y Standard

При Model Y Standard пробегът по стандарта EPA е около 517 км, което е спад спрямо 575-те километра, предлагани от версията RWD Premium. Ускорението също е значително по-бавно, като достига 97 км/ч за 6,8 секунди, в сравнение с 5,4 секунди при Premium. Максималната скорост остава непроменена – 201 км/ч.

Техническите данни обаче разкриват само част от картината. Tesla е премахнала толкова много елементи, че автомобилът създава усещане за базов модел, предназначен за масова употреба и лишен от всякакъв лукс.

Средната част на светлинната лента отпред е изчезнала, което не е непременно лошо. Предната броня също е опростена, с ревизирани въздухозаборници и светлинни елементи, които вече са интегрирани във фаровете. Отзад характерните стопове на модела губят свързващата си централна ивица.

Стандартно се предлагат нови, по-малки 18-инчови джанти, с опция за 19-инчови. Опростените тасове може и да не спечелят награда за дизайн, но по-високият профил на гумите би трябвало да подобри комфорта на возене. Изборът на цветове е ограничен до три: сив Stealth Grey като стандартен, бял Pearl White за 1 000 долара и черен Diamond Black за 1 500 долара.

Без FM/AM радио и с по-просто окачване

Най-големите промени се откриват в интериора. Седалките от веган кожа са заменени с текстилни вложки, а централната конзола вече разполага с голямо отворено отделение, напомнящо утилитарния дизайн на Cybertruck.

Вентилацията на предните седалки и отоплението на задните са премахнати, а пътниците отзад губят своя 8-инчов екран за забавление в полза на ръчни вентилационни отвори. Воланът вече се регулира ръчно, а не електрически.

По-задълбочен поглед в спецификациите разкрива още няколко липси. Tesla е понижила класа на аудиосистемата, като тази версия е оборудвана със седем високоговорителя вместо системата с 15 високоговорителя и субуфер при по-високите нива на оборудване. FM/AM радиото също е премахнато, заедно с HEPA филтъра и режима „Bioweapon Defense Mode“.

Дори страничните огледала вече се сгъват ръчно и не разполагат с автоматично затъмняване, а функцията Autosteer е премахната. Седалките на втория ред, които са с електрическо управление в другите версии, тук се сгъват ръчно. Амбиентното LED осветление и двойните стъкла също са отпаднали.

Интересно е, че изглежда има и промяна в окачването. Версията Standard вече използва пасивни амортисьори, а не честотнозависимите, с които са оборудвани другите модели. Това отново повдига въпроса какви други функции може да са били премахнати тихомълком.

Странното решение със скрития стъклен покрив

Поглед нагоре разкрива най-очевидната промяна. Model Y Standard заменя прозрачния си покрив с обикновена тапицерия на тавана със звукопоглъщащ материал над нея. Това е нещо, което много собственици на Model Y отдавна искат, макар и под формата на прибираща се щора, а не на пълно покритие.

Външният вид обаче може да бъде измамен. Стъкленият покрив не е премахнат, а просто е скрит под новата тапицерия. Очевидно от Tesla са преценили, че е по-изгодно да оставят стъклото, вместо да инвестират време и пари в проектирането на стандартен метален покрив.

Това, което остава неясно, е защо компанията е положила допълнителни усилия и разходи, за да го покрие. Ако целта не е била спестяване на средства, би било по-логично покривът да остане видим, както при Model 3 Standard. Единствената друга възможна причина може да е нуждата от разграничаване спрямо по-високите нива на оборудване или опит да се компенсира премахването на двойните стъкла, за да се запази тишината в купето.

Всичко останало, характерно за изживяването с Model Y – както положителните, така и отрицателните черти – остава непроменено. Това включва 15,4-инчовия сензорен екран, който служи едновременно като приборно табло и инфоразвлекателна система, както и лостчетата зад волана.

Пробег и динамика

При версията Model 3 Standard официалният пробег според американската агенция EPA е 517 км, което е по-малко от пробега от 584 км на варианта RWD Premium. Седанът ускорява от 0 до 100 км/ч за 5,8 секунди и достига същата максимална скорост от 201 км/ч.

Визуални промени

Визуално, промените по екстериора са по-умерени в сравнение с тези при Model Y. Тъй като оригиналният дизайн е доста изчистен, основните разлики идват от по-малките 18-инчови джанти, които би трябвало да осигурят малко по-комфортно возене. Като опция отново се предлагат и 19-инчови джанти. Запазва се и същата тройка цветови варианти: стандартен сив, както и опционални бял и черен.

Интериорът следва същата стратегия за намаляване на разходите, позната от Model Y Standard, но с едно забележително изключение – стъкленият покрив е запазен. Седалките са текстилни вместо от веган кожа, воланът се регулира ръчно, задният сензорен екран е премахнат, а аудиосистемата е опростена.

Всички останали липсващи елементи от Model Y Standard, включително промяната в амортисьорите, са пренесени и тук.

За модел 2026 г. обаче Tesla връща традиционните лостчета за мигачите. Изглежда, че е добавена и предна камера, което е положителна промяна.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации