Tesla обяви, че ще ускори пускането на по-достъпни автомобили и ще се стреми да получи одобрение за своя софтуер за автономно управление в Европа още тази година. Обещанието идва в момент, когато компанията отчете най-големия спад в продажбите си от десетилетие насам.

Пред инвеститори автомобилният производител, ръководен от Илон Мъск, съобщи, че е започнал „първоначална работа по по-достъпен модел през юни“. В същото време компанията представи данни за сериозен спад в доставките на автомобили и намаляла печалба.

Компанията е изправена пред предизвикателства на няколко фронта: намаляваща държавна подкрепа за електрически автомобили, силна конкуренция от китайски производители и негативното влияние върху марката, породено от спорните политически възгледи на Мъск.

Финансов натиск и несигурно бъдеще

Продажбите на Tesla са намалели с 12% до 22,4 милиарда долара, което е най-големият спад от поне десет години. Спадът е следствие от 14% по-малко доставки. Печалбата се е свила с 16% до 1,1 милиарда долара. Междувременно от компанията заявиха, че митническата политика на САЩ е струвала на фирмата 300 милиона долара само за тримесечието до юни и предупредиха за бъдещи трудности.

Финансовият директор на Tesla, Вайбхав Танеджа, допълни, че прекратяването на данъчния кредит за купувачите на електрически автомобили в САЩ също вероятно ще се отрази негативно. Производителят не предостави актуализирана прогноза за годината, като предупреди, че е „трудно да се измери въздействието на променящите се глобални търговски и фискални политики“.

Залогът върху автономията

Илон Мъск заяви пред инвеститорите, че очаква продажбите на компанията в Европа да се увеличат, след като клиентите там получат разрешение да използват софтуера за автономно управление. Той изрази надежда, че първото одобрение ще дойде от Нидерландия, но фирмата се надява да получи и зелена светлина от целия Европейски съюз, въпреки неговата „достойна за Кафка бюрокрация“.

„Автономността е ключът“, каза Мъск. „Тя е това, което ще изстреля стойността на компанията до стратосферни висоти.“ Въпреки тези амбиции, някога високите маржове на печалба на компанията рязко се свиха, като печалбата намалява в пет от последните шест тримесечия.

Противоречията около политическите възгледи на Мъск

Цената на акциите на Tesla е спаднала с около 30% спрямо миналогодишния си връх, а отношенията на Мъск с американския президент Доналд Тръмп се влошиха. Мъск открито се противопостави на данъчния законопроект на Тръмп, наричайки го „абсолютно безумен“, особено разпоредбата, която премахва данъчните кредити за електрически превозни средства.

Питър Барденфелт-Хансен, бивш ръководител на развойната дейност на Tesla за Европа, Близкия изток и Африка, коментира пред Би Би Си, че продажбата на регулаторни кредити на други автомобилни производители „вероятно е това, което е позволило на Tesla да се превърне в гиганта, който е днес“. Той добави, че това е било огромен източник на приходи без капиталови разходи, който е отивал директно в печалбата. „Забавянето или спирането на този приход ще бъде сериозен удар за тях“, заключи той.

На фона на спада на акциите на Tesla с 9% в четвъртък, Тръмп написа в социалните мрежи, че иска бизнесът на Мъск да успява. „Всички твърдят, че ще унищожа компаниите на Илон, като отнема някои, ако не и всички, големи субсидии, които получава от правителството на САЩ. Това не е така! Искам Илон и всички бизнеси в нашата страна да процъфтяват, всъщност, да процъфтяват както никога досега!“, написа той.

Влиянието на главния изпълнителен директор

Спорното поведение на Мъск е коствало на Tesla част от онази пламенна подкрепа, която ѝ позволяваше да расте без разходи за реклама, смята Даниел Бинс, главен изпълнителен директор на консултантската компания Elmwood. Според него, сега, когато фирмата е изправена пред много по-сериозна конкуренция, е малко вероятно пускането на нов модел само по себе си да реши проблемите. „Ще помогне, но трябва да е нещо повече от просто още една кола“, каза той. „Пазарът ги настигна.“

Питър Барденфелт-Хансен добави: „Чакаме всичко, което Илон обещава от години.“ Той припомни, че през 2006 г. Мъск е изготвил „таен генерален план“, обещаващ евтини електрически автомобили. „Това беше преди почти 20 години“, отбеляза той. „Все още тръпнем в очакване на колите, които той обещава.“

, ,

Подобни публикации