Tesla тихомълком олекоти Model X със стотици килограми

Днешният Tesla Model X може да изглежда почти непроменен спрямо дебютния си вариант от 2015 г., но под познатия силует се крие автомобил, който е претърпял сериозна еволюция. Интериорът е по-изтънчен, а във върховата си версия Plaid моделът предлага ускорение, способно да засрами суперавтомобил. Това, което малко хора осъзнават обаче, е, че последният Model X тежи значително по-малко от оригинала, въпреки че двата изглеждат почти идентични.

Отслабване в ерата на тежките автомобили

В епоха, в която почти всеки нов автомобил става все по-тежък, Model X тихомълком е поел в обратната посока. Добавянето на нови технологии за безопасност, по-големи батерии и все по-дълги списъци със стандартно оборудване обикновено увеличават собственото тегло. Въпреки това, Model X модел 2026 г. е с почти 181 кг по-лек от своя събрат от 2016 г.

Това не е магия, а резултат от постепенното усъвършенстване на модела през годините. В разговор с изданието Car and Driver, което наскоро измерва теглото на Model X на 2 367 кг, Ларс Морави, вицепрезидент на Tesla, отговарящ за автомобилното инженерство, отбелязва, че оригиналният модел е използвал тежък асинхронен двигател на задния мост. Сега той е заменен с по-лек двигател с постоянни магнити и нови полуоски – подобрение, което е спестило около 45 кг.

Освен това през 2021 г. Tesla променя батерийния пакет на Model X, като интегрира клетки с по-висока енергийна плътност, което позволява премахването на 300 клетки. Заедно с подобрения в структурата на пакета, това олекотява автомобила с още 41 кг. Допълнителни мерки за намаляване на теглото са приложени и при последната актуализация на Model X за моделната 2026 година.

Всеки грам е от значение

Около 36 килограма са спестени от интериора. Морави обяснява, че Tesla вече използва по-тънки материали в купето и е интегрирала компоненти на въздушните възглавници директно в тапицерията на тавана.

Версията с пет места е с още 22 кг по-лека благодарение на премахването на монтажната основа в багажника. Tesla също така е оптимизирала монтажа и структурата на предпазните колани, за да спести 2,7 кг, и е намалила теглото на окабеляването за високо напрежение с 19,9 кг. Версията Plaid пък разполага с по-малко радиатори, което води до допълнително олекотяване с 13,6 кг.

Големите алуминиеви отливки в конструкцията на каросерията допринасят за намаляване на теглото с още 9 килограма, като същевременно подобряват общата здравина. Дори предната и задната броня са изтънени с 0,6 милиметра – малка промяна, която премахва още 4,5 килограма.

Има ли нещо по-тежко?

Разбира се, не всяка промяна е водела до олекотяване. По-тежките джанти, главините и подобрената шумоизолация са добавили известно тегло, но въпреки това Model X модел 2026 г. остава лек за електрически SUV.

С тегло, което е с около 227 килограма по-ниско от това на BMW iX xDrive50, той е доказателство, че внимателното инженерство и постепенните подобрения все още могат да намалят теглото без компромиси.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации