Тест и преглед на Kia Sportage модел 2025 г.

Просторен, стилен и достъпен – много хора търсят тези три качества в новия си автомобил, но не е лесно да ги открият едновременно. Kia Sportage модел 2025 г. се опитва да постигне точно това.

Sportage е компактен кросоувър с привлекателен външен вид, над средното пространство за пътници и товари и цена под средната за класа. Освен това се предлага с избор между бензиново, хибридно и плъгин хибридно задвижване. Наскоро прекарахме една седмица в тестване на плъгин хибридната версия, а в миналото сме изпробвали и другите два варианта. В следващите редове ще разгледаме предимствата и недостатъците на модела, за да прецените дали това е правилният малък SUV за вас.

Богато оборудване още от базово ниво

При базова цена от 27 190 долара Sportage е оборудван с 12.3-инчово дигитално приборно табло, LED фарове и стопове, 17-инчови алуминиеви джанти и множество системи за безопасност. Сред тях са автоматично аварийно спиране с разпознаване на пешеходци и велосипедисти, асистент за поддържане на лентата и задни сензори за паркиране. Добавянето на задвижване на всички колела (опция за 1800 долара при повечето нива) включва и отопляеми предни седалки.

Стойността се запазва и при по-високите нива на оборудване. Версията EX, с цена от 29 290 долара, е по-евтина от базовите модели на повечето конкуренти. Въпреки това тя предлага тапицерия от изкуствена кожа, отопляеми предни седалки с електрическо регулиране за шофьора, безключово стартиране, автоматичен климатик, голям 12.3-инчов сензорен екран с навигация, безжично зарядно за смартфон и сензор за дъжд. Налични са и нива SX с аудиосистема Harmon Kardon, панорамен покрив и адаптивен круиз контрол (32 790 долара), както и SX Prestige с вентилирани предни седалки и 360-градусова камера за паркиране (34 790 долара). Моделната гама се допълва от три версии с офроуд излъчване, наречени „X“, които са с около 1000 до 2000 долара по-скъпи от стандартните модели със същото оборудване.

Хибридният Sportage се предлага в нива LX, EX и SX Prestige, обикновено с около 1500 долара по-скъп от съпоставим бензинов модел. Плъгин хибридът (PHEV) се продава в две богато оборудвани версии X-Line на цени от 39 690 и 44 190 долара, което е със сериозните 7000 долара повече от стандартния хибрид. Нашият избор сред трите задвижвания е стандартният хибрид.

Ефектен и отличителен дизайн

Докато в миналото Sportage беше на границата между субкомпактния и компактния клас, настоящият модел, дебютирал през 2023 г., уверено се простира на дължина от 4.66 метра. Това му придава визия на по-голям автомобил в сравнение с някои конкуренти със сходни размери.

Детайлите в дизайна са свежи и отличителни, без да са претрупани. Фаровете от две части, които Kia нарича „бумеранги“, обгръщат по-масивни светлини с формата на диамант до решетката. Очаква се за модел 2026 г. Kia да замени предницата на Sportage с по-ръбест дизайн, заимстван от по-големия кросоувър Sorento. В задната част изпъкнала линия над калника преминава в гънка, която се простира по цялата широчина под стъклото. Задната чистачка е умело скрита под спойлера на покрива за по-изчистен вид. Версиите X добавят лек офроуд акцент с черни джанти, гуми за всякакъв терен и повдигнати релси на покрива.

Впечатленията продължават и в интериора

Kia Sportage 2025 прави силно първо впечатление и отвътре, особено ако харесвате дигиталните решения. Както споменахме, 12.3-инчовото приборно табло е стандартно. При всички версии, с изключение на базовата LX, то се слива визуално с големия 12.3-инчов централен екран. Kia е опростила визията с контролен панел с двойна функция за аудиото и климатика – с натискането на един бутон сензорните полета и въртящите се регулатори променят предназначението си. Идеята е интересна и изглежда модерно, но не е най-удобното решение за ползване.

Базовият модел LX разполага с конвенционални бутони и врътки и е победител по отношение на лекотата на употреба. Макар всичко да изглежда добре, при по-внимателно оглеждане някои пластмаси в купето се усещат евтини. Това не означава, Gе автомобилът създава усещане за ниско качество, но става ясно как Kia е успяла да поддържа цените толкова ниски. Гланцовата черна пластмаса също е част от тенденция, която вече е време да отмине.

Простор за пътници и багаж

Sportage е един от най-просторните компактни кросоувъри. Предните и задните седалки са удобни и предлагат достатъчно място. Удобствата също не са малко: всички версии освен LX с предно предаване имат отопляеми предни седалки, а най-високите нива на оборудване разполагат с вентилация на предните седалки и отопляем волан. Отопляеми задни седалки или тапицерия от естествена кожа обаче не се предлагат.

Багажното пространство е с обем от около 1130 литра зад задните седалки и 2100 литра при сгънати седалки, което е сред най-добрите показатели в класа. По-голямата батерия на плъгин хибрида заема част от пространството и леко намалява този капацитет. Капацитетът на теглене е до 1130 кг за бензиновия модел и 900 кг за хибридните версии, което също е над средното за сегмента.

Балансирано окачване и добра управляемост

Sportage се управлява добре и вози комфортно. Окачването е плавно и стабилно, като поглъща неравностите с лекота, а автомобилът се усеща стабилен. Купето е и сравнително тихо. Усещането не е като в луксозен автомобил, но возенето е комфортно и лишено от тромавост. Управлението е леко и с естествено усещане. Модели като Mazda CX-50 или Ford Escape предлагат по-динамично поведение, но Kia никога не се усеща нестабилен или тромав.

Все пак не разчитайте на Sportage за сериозен офроуд. Пътният му просвет от 21 см е над средния за кросоувър, но това не е машина за катерене по скали.

Базовият двигател не впечатлява

Слабо място в гамата на Sportage е базовият бензинов двигател. Този 2.5-литров четирицилиндров агрегат разполага с приличните 187 к.с. и 241 Нм въртящ момент, но в реални условия ускорението е по-мудно от това на повечето конкуренти. Това се усеща най-вече при нужда от рязко ускорение за изпреварване или включване в трафика – тогава двигателят става шумен, без да осигури очакваната мощност.

Липсата на мощност би била извинима, ако двигателят беше особено икономичен, но не е. Официалните данни за разход на гориво са около 8.4 л/100 км в комбиниран цикъл, а версията със задвижване на четирите колела е значително по-жадна. По време на нашия едноседмичен тест постигнахме разход от 8.7 л/100 км. Това не е огромен разход, но няколко конкурента лесно постигат резултати под 8 л/100 км.

Хибридните версии са на друго ниво

За по-добра динамика и по-нисък разход на гориво правилният избор е Sportage Hybrid. Той комбинира 1.6-литров турбо двигател с електромотор за обща мощност от 227 к.с. Това задвижване е по-бързо, по-тихо и по-плавно от базовия 2.5-литров двигател. Официалният разход на гориво е между 5.5 и 6.2 л/100 км в зависимост от задвижването. По време на нашия тест с версия със задвижване на четирите колела постигнахме 6.9 л/100 км, но дори и така, тази модификация си заслужава малко по-високата цена само заради по-добрата динамика и комфорт.

Наличен е и Sportage PHEV (плъгин хибрид). Идеята е да зареждате по-голяма батерия от електрическата мрежа, да се насладите на до 55 км пробег изцяло на ток, след което автомобилът да работи като стандартен хибрид със среден разход от около 6.7 л/100 км. На теория това звучи чудесно. На практика обаче плъгин хибридът често стартира бензиновия двигател, когато е необходимо отопление – независимо дали батерията е заредена. Като се има предвид, че е с около 7000 долара по-скъп от стандартния хибрид, този вариант трудно може да бъде оправдан.

Силна конкуренция

Компактните кросоувъри са най-продаваните модели за много автомобилни производители, така че Sportage се изправя срещу множество силни съперници. Не на последно място, той трябва да се конкурира със своя корпоративен братовчед – Hyundai Tucson, който е на подобна цена, но с различен дизайн, и с когото споделя двигатели и други механични компоненти. Повечето разлики са въпрос на личен вкус и на това колко добра оферта може да бъде намерена за избрания SUV.

Други кросоувъри с конкурентни цени, които заслужават внимание, включват Chevrolet Equinox, Mazda CX-5 и CX-50. Sportage е най-просторният и най-достъпният от трите, като предлага и най-дългата гаранция. Освен това, от тези модели само CX-50 се предлага като бензиново-електрически хибрид. Въпреки това, моделите на Mazda се отличават със по-спортна управляемост, мощни турбо двигатели и богато завършени интериори. От своя страна, Chevrolet има привлекателен дизайн, без крещящия стил на Kia, който може да предизвика противоречиви мнения.

Ако цената не е основен фактор, няколко хиляди долара повече биха могли да осигурят достъп до други фаворити в класа като Honda CR-V и Nissan Rogue. Те предлагат по-жива управляемост и ускорение от Sportage, разполагат с по-качествени материали в интериора и по-опростени контроли, а също така постигат и по-добър разход на гориво. Внимателното пресмятане на бюджета обаче е от ключово значение. Ценовото предимство на Sportage може да се окаже значително, особено при по-високите нива на оборудване. Дори е възможно хибридната версия на Sportage да бъде закупена за по-малко пари от CR-V или Rogue само с бензинов двигател.

Като алтернатива, търсещите най-изгодна сделка биха могли да се откажат от част от простора и лукса на Sportage в полза на субкомпактен модел. Сред препоръчителните модели в този сегмент са Kia Seltos и Honda HR-V, които могат да отговорят на нуждите на много клиенти на още по-ниска цена.

Съперници в хибридния сегмент

За тези, които се интересуват от икономичен хибрид, опитът показва, че Sportage изостава от конкурентите си по отношение на реалния разход на гориво. Хибридните версии на Toyota RAV4, Honda CR-V, Ford Escape и Mazda CX-50 са по-икономични. Те обаче са и по-скъпи, докато Sportage предлага повече вътрешно пространство и по-динамично ускорение. Освен това е значително по-тих от моделите на Toyota и Mazda.

Escape и RAV4, както и Mitsubishi Outlander, се предлагат и като plug-in хибридни версии. Подобно на модела на Kia, те са скъпи, но позволяват по-ефективно използване на изцяло електрическия пробег, за да се избегне работата на бензиновия двигател, докато батерията има заряд. За клиенти, готови да инвестират в plug-in хибрид, тези модели по-добре изпълняват обещанието за кратки пътувания без разход на бензин. Въпреки това Sportage остава по-просторен от тези конкуренти и работи отлично на електричество при по-топло време.

Повече от просто ниска цена

Независимо дали Sportage привлича вниманието с дръзкия си дизайн или с по-ниската си цена, той има качествата да задържи интереса: един добре балансиран пакет, който включва изключителен товарен обем и отлично съотношение цена-качество.

Бензиновият двигател на Sportage не е впечатляващ. Той не е нито бърз, нито икономичен. За щастие, моделът предлага толкова добра стойност, че дори по-скъпата хибридна версия струва по-малко от много конкурентни модели само с бензинови двигатели. С преминаването към хибрида се решава основният недостатък на Sportage, който би могъл да откаже купувачите.

Вярно е, че конкурентните (и по-скъпи) хибриди са още по-ефективни. Някои детайли по материалите и разположението на контролите в интериора също биха могли да бъдат подобрени. Възможно е някои купувачи да изберат модел с по-добри възможности извън пътя или по-спортно поведение на пътя. Но обновеният Sportage, особено в хибридната си версия, притежава много качества, които да допаднат на широк кръг от хора.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации