Ford Expedition е един от най-големите SUV автомобили в света. Понякога обаче дори „най-големият“ не е достатъчно голям. Проблемът е, че въпреки внушителните си размери, стандартният Expedition предлага едва около 650 литра товарно пространство зад третия ред седалки. Това означава, че можете да превозвате осем души, но е добре всеки от тях да носи не повече от една раница.
Когато целта е голям SUV, който да побере много хора и целия им багаж, на сцената излиза Expedition Max. Той е с около 30 см по-дълъг от стандартния модел, като по-голямата част от това удължение е в багажното отделение. С начална цена от 65 400 долара, модел 2025 г. на Ford Expedition Max е с обновен дизайн, по-технологично арматурно табло и нови удобства, запазвайки фокуса върху просторния комфорт. В следващите редове ще разгледаме в детайли предимствата и недостатъците на този гигант.
Да, наистина е огромен
Expedition Max не крие размерите си. Името му казва всичко – това е максималният Expedition. Дължината му е почти 5,64 метра, което означава, че вероятно няма да се побере в стандартен гараж. Широчината му е малко над 2 метра, така че дори и да успеете да го паркирате на стандартно място, отварянето на вратите може да бъде предизвикателство.
Тези размери не са новост, тъй като Ford предлага удължена версия на модела още от 2007 г. Новост обаче е изцяло промененият дизайн на предната и задната част. Новите фарове имат LED елементи, които се простират частично около радиаторната решетка, а формата им е станала по-клиновидна. Отзад стоповете са значително по-тънки, а двуцветното боядисване визуално намалява обема на задната част. При нашия тестов автомобил в цвят Stone Blue този ефект не е толкова очевиден, което е добра новина за тези, които не го харесват – просто трябва да изберат по-тъмен цвят.
Най-ясният белег за разпознаване на Expedition Max са задните врати. Те почти докосват арките на задните колела, докато при стандартния модел, както при повечето автомобили, има голям изрез на задната врата, който следва извивката на колелото.
Високотехнологично арматурно табло
Още по-голямата промяна при Expedition за 2025 г. е в интериора. Ford е преместил дигиталното приборно табло в основата на предното стъкло, за да бъде по-близо до зрителното поле на водача, и го е съчетал с допълнителен екран на инфоразвлекателната система. Тъй като инструментите вече са над волана, а не зад него, компанията е променила формата му на нещо средно между кръг и квадрат, за да не пречи на видимостта.
Някои критици намират тази форма за неудобна при въртене, но ние нямахме такъв проблем. Високото разположение на екраните е полезно, особено за новите камери за мъртва зона, които се активират при подаване на мигач.
В центъра на таблото е разположен и стандартен 13,2-инчов сензорен екран. Чрез него се конфигурира горният 24-инчов дисплей, както и се управляват функции като климатичната система, аудиото, навигацията и дори фаровете. Харесахме цялостния вид и усещане на интериора, който е луксозен и добре изработен, без да е показен. Нашият тестов автомобил беше в базовото ниво на оборудване Active; предлагат се и по-богато оборудвани версии.
Не ни допаднаха някои ергономични решения. Новият волан има многофункционални бутони без обозначения. Новият сензорен екран пък „скрива“ функции като подгряването на седалките в миниатюрни икони. Това е огромен SUV и Ford не е трябвало да прави икономии от бутони или да смалява иконите толкова много.
Цени и нива на оборудване
Базовото ниво на оборудване Active включва функции като тризонов климатик, електрически сгъваем трети ред седалки и система за подпомагане на водача BlueCruise за шофиране без ръце. С добавените опции и задължителната такса за доставка от 1 995 долара, цената на нашия тестов автомобил достигна 74 405 долара.
Нивото Platinum добавя към това естествена кожа, вентилирани предни седалки, аудиосистема Bang & Olufsen с 10 високоговорителя и електрически прибиращи се странични прагове. Тук вече могат да се поръчат и опции като по-мощния двигател, адаптивно окачване, още по-мощна аудиосистема с 22 високоговорителя и огромни 24-инчови джанти. Версията King Ranch има свои собствени дизайнерски елементи и включва повечето от тези опции като стандартно оборудване.
Ford позволява Expedition Max да бъде конфигуриран както като добре оборудван семеен SUV, така и като луксозен автомобил от висок клас, стига клиентът да е готов да плати съответната цена. Все пак той остава по-достъпен от своя братовчед Lincoln Navigator L, чиято базова цена е 102 985 долара.
Конкуренти
В сегмента на големите удължени SUV автомобили Expedition Max има двама основни конкурента: Chevrolet Suburban (и неговия близнак GMC Yukon XL) и Jeep Wagoneer L. Тези съперници са дори по-големи и предлагат още повече товарно пространство. Suburban се отличава с уникални за класа двигатели – избор между два V8 агрегата или икономичен турбодизелов V6. Wagoneer L пък предлага най-богато стандартно оборудване и най-голям капацитет на теглене.
От друга страна, Expedition Max е по-бърз от Suburban и същевременно по-икономичен, освен ако не се избере дизеловият двигател. Wagoneer L не се предлага с еквивалент на системата за асистирано шофиране BlueCruise на Ford (или Super Cruise на Chevrolet). Нито един от конкурентите не предлага и иновативната разделената задна врата на Expedition.
Минивановете също могат да бъдат добра алтернатива. Модели като Chrysler Pacifica, Honda Odyssey, Kia Carnival и Toyota Sienna предлагат сходен пътнически и товарен капацитет на значително по-ниска цена. Pacifica и Sienna се предлагат и със задвижване на четирите колела. Техният багажник обаче е по-скоро висок, отколкото дълбок, и те не са пригодени за теглене на тежки товари или за движение в кал и сняг.
Срещата между пикап и миниван
Ford Expedition Max за 2025 г. съчетава семейната просторност на миниван със здравината и възможностите на голям пикап. Тази комбинация има своята висока цена и не се побира лесно в гараж или на паркомясто. Въпреки това, моделът впечатлява с малкото компромиси по отношение на комфорта на возене, управляемостта и дори разхода на гориво.
В своя клас Expedition Max се изправя пред сериозна конкуренция. Новите му, понякога неинтуитивни контроли, може да накарат някои купувачи да се насочат към съперниците му. Но благодарение на интелигентни решения като разделената задна врата и системата за шофиране без ръце, както и на отлично реализираните основни характеристики като возия, управление, ускорение и комфорт, обновеният Expedition Max има много силни козове.
Последвайте ни в Google News