Тест на Cupra Formentor VZ5 (2026): Върховият SUV с 390 к.с.

Cupra най-накрая представи достоен флагман за марка, която издига удоволствието от шофирането в култ. Цената вероятно ще бъде висока за този клас, но динамиката, оборудването и възможностите се стремят да я оправдаят. Още по-привлекателен е фактът, че Formentor VZ5 предлага нещо уникално в гамата – комбинация от петцилиндров бензинов двигател с гъвкавостта на каросерията и шасито на Formentor.

Душата на Cupra

С новия Formentor VZ5 амбицията на Cupra да се утвърди като производител на спортни автомобили в групата на Volkswagen направи значителна крачка напред. Испанската марка може и да навлиза дълбоко в света на електрическите автомобили с модели като семейните Terramar и Tavascan, но „душата“ на Cupra се крие именно в автомобили като този.

Formentor е кросоувърът на Cupra в C-сегмента, който досега се предлагаше с гама от стандартни бензинови и плъгин хибридни задвижвания. До момента върховата версия разчиташе на четирицилиндров бензинов двигател с мощност около 330 к.с. За да създаде истински флагман обаче, дори Cupra призна, че е нужно нещо с повече характер. Така се появява VZ5.

Петцилиндров двигател от Audi

Производството на модела е ограничено до едва 4 000 бройки в световен мащаб, като се очаква да пристигне на пазара през второто тримесечие на 2026 г. Както подсказва името, моделът разполага с едно ключово предимство пред останалите варианти – 2,5-литров турбо бензинов двигател с пет цилиндъра. Агрегатът е зает от Audi и развива впечатляващите 390 к.с. и 480 Нм въртящ момент. Мощността се предава към система за задвижване на четирите колела чрез седемстепенна автоматична скоростна кутия с двоен съединител. Автомобилът е оборудван и със същия заден диференциал с векторно разпределение на въртящия момент, който се използва в Audi RS 3 и Volkswagen Golf R.

Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 4,2 секунди, а максималната скорост достига 278 км/ч. Шасито също е сериозно преработено, като височината на окачването е намалена с 10 мм. Стандартно се предлагат адаптивни амортисьори (DCC), уникални 20-инчови ковани алуминиеви джанти и мощни шестбутални спирачни апарати Akebono, които захапват предни дискове с диаметър 375 мм.

Усещане зад волана

В интериора спортният дух е завършен от отличните спортни седалки на Cupra и новите LED светлини за смяна на предавките. Макар тези елементи да са подбрани от богатия каталог на VW Group, Formentor VZ5 предлага няколко уникални комбинации. Сред тях са съчетанието на петцилиндров двигател с най-новата система DCC и фактът, че те са поместени в модел с по-висок пътен просвет и заден диференциал с векторно разпределение на тягата.

Характерът на този задвижващ агрегат е очевиден още с натискането на стартовия бутон на волана. Агресивният звук от уникалните, диагонално разположени ауспухови тръби вибрира в купето, без да се усеща изкуствено подсилване през високоговорителите. При потегляне обаче се усеща относителната възраст на тази комбинация от двигател и скоростна кутия. Агрегатът не е от най-отзивчивите в ниските обороти, а трансмисията с двоен съединител изглежда калибрирана за по-плавна работа с цел щадене на съединителите. Режимите Eco и Normal се усещат леко мудни, но те така или иначе не отговарят на същността на този автомобил. Най-добре е да се премине директно в режим Cupra и да се насладите на огромната мощност.

В по-агресивните режими цялостното усещане зад волана е далеч по-динамично, но най-впечатляващо е шасито. С по-твърдите настройки на амортисьорите комфортът намалява, но възможността за фина настройка чрез индивидуалния режим дава на VZ5 невероятна гъвкавост. Управлението е прецизно и отзивчиво, а спирачките имат изключителна сила. Първоначалното усещане при натискане на спирачния педал е малко по-рязко от желаното, но ефективността му е безспорна.

Практичност и цена

Най-хубавото е, че тази интензивна динамика идва в пакет, който е значително по-практичен от традиционен „хотхеч“ (мощен спортен хечбек). Обемът на багажника от 420 литра е по-добър от този на повечето конкуренти, а на задните седалки има достатъчно място за двама, дори трима души. Обновленията в инфоразвлекателната система и дигиталния инструментален панел също са добре дошли, въпреки че цялостният дизайн изглежда с поколение по-стар от най-новите модели на Cupra.

Удоволствието обаче няма да е евтино. Cupra все още не е потвърдила точната цена на Formentor VZ5, но може да се очаква това да бъде най-скъпият модел на марката досега, с прогнозна цена от около 60 000 британски лири. Високотехнологичният двигател и всички възможни технологии за шасито със сигурност помагат за оправдаването на тази цена, но на такова ниво конкуренцията е сериозна.

Като автомобил за шофиране, Formentor VZ5 предлага изключително много. Въпреки това, предвид множеството конкурентни спортни SUV и кросоувъри, неизбежно високата цена ще бъде трудна за преглъщане. От друга страна, за тези, които търсят върховния модел на Cupra – и такъв, който може да се окаже най-мощният бензинов автомобил в цялата история на марката – цената може би няма да има толкова голямо значение.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации