Историите на Maserati Ghibli и списанието evo са тясно преплетени благодарение на любовта на съоснователя Хари Меткалф към ъгловатия Ghibli II от 90-те години, базиран на модела Biturbo.
Неговият кървавочервен Ghibli Cup беше истинска легенда, почти толкова част от екипа, колкото всеки един от нас, и представляваше уникално бърз и характерен автомобил.
Наследство от една отминала епоха
Много неща се промениха от онези славни времена. Не на последно място и в Maserati, която през 1999 г. беше собственост на Ferrari, а през 2005 г. премина към Fiat Group. Под шапката на Fiat марката преследваше по-големи обеми на продажби с нова гама от седаните Ghibli и Quattroporte, както и със SUV модела Levante. Днес, като част от огромната група Stellantis, Maserati отново преоткрива себе си с модела MC20 и със смели планове за електрическо задвижване.
В контекста на това прераждане, Ghibli Trofeo е автомобил-завещание. Макар вече да е спрян от продажба, той е модел, който премина през няколко периода на различна собственост и идва от не толкова далечното минало, когато светът беше по-просто място за продажба на спортни автомобили. Trofeo е поглед назад, но един доста славен такъв.
Преди да пристигне в evo, този автомобил е бил част от преспарка на Maserati във Великобритания. Редакторът Галахър го тества през юли 2022 г., когато се влюбва в неговото непретенциозно пътно поведение, класически характер и огромна мощ. Тъй като звездата на Maserati отново изгрява, съвместният живот с Ghibli Trofeo изглежда като добър начин да се опознае марката такава, каквато е (и беше), преди еволюцията ѝ да направи следващата си стъпка.
Като флагман на гамата Ghibli, при него липсват много опции за хардуерни подобрения, но както при всички премиум марки, има достатъчно възможности за добавяне към базовата цена от 118 020 британски лири. Конкретният автомобил е с боя Blu Maserati, която струва 7020 лири. Добавени са и интериорни опции на стойност 9000 лири, включително карбонов пакет, пакет за студено време, асистент за водача, разширена тапицерия от алкантара и аудиосистема Harman Kardon. С всички данъци крайната цена достига 136 575 лири – само с няколко хиляди по-малко от базово BMW M5 CS.
Душа от Маранело
Като се има предвид колко рядко се среща Trofeo дори през 2025 г., си струва да се разгледат основните му характеристики. А те са наистина впечатляващи, като водещата цифра е мощността от 580 к.с., генерирана от 3,8-литровия V8 двигател с два турбокомпресора, разработен от Ferrari. Всъщност Trofeo е единственият Ghibli с осемцилиндров мотор; останалите разчитат на шестцилиндрови бензинови и дизелови агрегати. Макар V8 да произхожда от Маранело, Maserati са го преработили изцяло за своите цели. Така версията на Maserati губи малко от работния обем спрямо 3,9-литровия вариант на Ferrari, както и сухия картер и коляновия вал от типа „cross-plane“.
Максималните обороти спадат от 8000 на 6750 об/мин, но това напълно отговаря на характера на този двутонен седан.
Това е изключително впечатляващ двигател. Той няма експлозивната жажда за високи обороти на версията на Ferrari, но запазва същата плавна и отзивчива реакция. Звукът му е плътен, автентичен и характерен, без да бъде крещящ или изкуствен.
Определено се усеща по-екзотичен от хирургически прецизното M5 или напомнящия на „хотрод“ E63. В него има отглас от старите V6 и V8 битурбо двигатели, които задвижваха Ghibli и Quattroporte през 90-те. Ако някой се влюби в Trofeo и го предпочете пред BMW или AMG, то именно този двигател ще бъде причината.
Усещане зад волана и първи впечатления
Автомобилът се усеща изключително мощен. Може би дори твърде мощен за шасито със задно предаване, когато пътищата са студени и мокри, а турбините започнат да надуват. За щастие, системата за контрол на стабилността (ESC) овладява задната ос достатъчно плавно, а механичният диференциал с ограничено приплъзване е готов партньор за забавление. Все пак, моментите за това трябва да се подбират внимателно, тъй като Ghibli е голям автомобил за динамично шофиране.
Осемстепенната автоматична скоростна кутия на ZF не е толкова остра като трансмисия с двоен съединител, но сменя предавките бързо и чисто и подхожда на характера на Trofeo. Условията досега не позволиха задълбочено изследване на режимите на шофиране, но изглежда, че Sport ще бъде най-добрият избор.
След предишен опит с Jaguar F-type с 5,0-литров компресорен двигател и 450 к.с., очакванията бяха Maserati поне да се изравни с него по разход на гориво. Докато Jaguar постигаше около 7,8 л/100 км по магистрала и 9,8 л/100 км при смесено шофиране, досега Ghibli отказва да падне под 9,8 л/100 км, дори при спокойно пътуване. За щастие, 80-литровият резервоар осигурява добър пробег.
Първите впечатления са положителни. Рядкостта на Ghibli и огромният му резерв от мощ са приятни. Фактът, че е суперседан, а не супер-SUV, е едно удовлетворяващо и леко старомодно изявление за предпочитания начин на бързо придвижване. Стимулиращо е да си в автомобил, който изисква време за опознаване. Моделите на Audi, BMW и Mercedes-Benz са страхотни, но всеки от тях носи познат почерк, споделен в цялата гама. Ghibli е по-конвенционален от своите предшественици, но все още е малко странен в днешния контекст.
Повече от просто скорост
Това вероятно означава, че ще има неща, които дразнят, но също така и аспекти, които са уникални за Maserati и освежаващо симпатични. Всеки път, когато видя някой да кара RS6, M5 или E63, изпитвам чувство на възхищение към избора му. Ghibli Trofeo е стъпка отвъд, защото не е SUV и защото се отклонява от стандартните избори в този клас. Нестандартният вариант може да не е „най-добрият“, но винаги ще бъде по-интересен.
Няма съмнение, че M5 или E63 със задвижване на четирите колела биха били по-бързи в директно състезание по междуградски път, но Trofeo не е такъв тип автомобил. Той прави нещата по различен начин, като се противопоставя на стремежа към сцепление и сурова скорост, характерни за суперавтомобилите, в полза на по-класическа комбинация от комфортно пътуване на дълги разстояния и колосална мощност в права линия. В това има нещо наистина готино.
Няма да задържим Ghibli толкова дълго, колкото някои други автомобили от нашия тестов парк, но се надяваме да направим няколко големи пътувания, преди да го върнем на Maserati. Като за начало, спецификациите му сочат максимална скорост от 327 км/ч. Макар тази цифра да не звучи толкова впечатляващо, колкото преди, границата от 320 км/ч все още е по-вълнуващ еталон от всяко време за ускорение от 0 до 100 км/ч, с което може да се похвали някоя Tesla. С малко късмет ще се отправим към Германия, за да изпробваме тази максимална скорост.
Последвайте ни в Google News