През 2011 г. на пазара в САЩ се появи първият масов електрически автомобил. Nissan Leaf модел 2011 г. беше компактен хечбек с мощност 108 к.с., който можеше да измине около 117 км с едно зареждане според тогавашните стандарти. Макар ранните модели на Leaf да намериха своите почитатели, дори съвременните електрически автомобили, често с пробег над 480 км, все още имат своите критици.
Но какво, ако можете да изминете дори повече от 117 км изцяло на ток, без да се налага да спирате за зареждане, докато не решите вие? И какво, ако вместо малък хечбек с недостатъчна мощност, можете да постигнете това в SUV на Mercedes-Benz с 317 к.с.?
Именно такова е преживяването с новия Mercedes-Benz GLC 350e модел 2025 г. – плъгин хибридна (PHEV) версия на популярния компактен кросоувър на марката. За целите на този преглед прекарахме една седмица в тестове на GLC 350e, за да оценим всичките му предимства и недостатъци. Този икономичен луксозен SUV, с начална цена от 59 900 щатски долара, предлага интересна комбинация от качества.
Предимствата на плъгин хибрида
GLC 350e не е първият плъгин хибрид на пазара. Подобно на други автомобили, използващи сходна технология, той разполага с електрическа батерия, която може да се зарежда от електрическата мрежа. В същото време има и бензинов двигател, който се активира, когато електрическият пробег бъде изчерпан или когато е необходима максимална мощност.
Идеята е ежедневните пътувания да се извършват изцяло на ток, а при по-дълги пътешествия да е необходимо само няколко минути за зареждане на резервоара с бензин на всеки няколкостотин километра, без притеснения за намирането на зарядна станция.
Както ще стане ясно, GLC 350e се нуждае от бензин по-рядко от всеки друг плъгин хибрид на пазара.
Пробег, който изненадва
Според официалните тестове на EPA, GLC 350e изминава 87 км с едно зареждане. По време на нашите тестове обаче, автомобилът надмина значително тази стойност и постигна 121 км изцяло на електричество. Това означава, че пътуването до работа за почти всеки би могло да се осъществи само на ток. Според изчисленията на EPA, базирани на средните цени на горивата и електроенергията в САЩ, изминаването на 40 км с GLC 350e на ток струва 1,95 долара, в сравнение с 3,75 долара за бензиновия GLC 300. При това без никакви вредни емисии от ауспуха.
Когато батерията не е заредена, GLC 350e не е свръхикономичен. Официалният комбиниран разход на гориво в хибриден режим е 9,4 л/100 км. Ние успяхме да постигнем по-добър резултат от 8,4 л/100 км. Това не е лошо за луксозен SUV с мощност 317 к.с., но не е и впечатляващата икономичност, която някои биха очаквали от хибрид. Изискването за използване на премиум бензин също увеличава експлоатационните разходи. Но с реален пробег от 121 км на ток, необходимостта от изгаряне на гориво не е толкова честа.
Зареждането на GLC 350e отнема около три часа със зарядно устройство с напрежение 240 волта, каквото може да се инсталира в гараж или да се намери на някои обществени станции. Дори стандартен домашен контакт може да зареди напълно батерията за около осем часа, което позволява пълно зареждане през нощта. Автомобилът поддържа и бързо зареждане на DC станция за около 30 минути, макар че тази опция често е със същата цена като зареждането с бензин.
Дизайн на класически Mercedes
Дизайнът на изцяло електрическите автомобили на Mercedes предизвика някои критики заради футуристичния им вид, който се отличава от традиционния стил на марката. За разлика от тях, GLC 350e е визуално идентичен с бензиновия GLC. Хибридната версия е новост за тази година и се присъединява към поколението на GLC, което дебютира през 2023 г.
GLC има по-меки линии, които го отличават от конкурентите с по-агресивен дизайн. Силуетът му е по-изправен от този на повечето електрически модели на Mercedes. Предният капак е ясно разграничен от челното стъкло, а фаровете са отделени от радиаторната решетка. Това е класическият луксозен дизайн, който почитателите на Mercedes харесват от години, и GLC 350e не се отклонява от него. Тестовият автомобил беше оборудван с пакета AMG Line, който включва по-спортни джанти и по-малко хромирани елементи в сравнение със стандартния модел.
Ефектен и модерен интериор
В интериора GLC 350e не е толкова традиционен, особено ако се спрете на тапицерията в цвят AMG Power Red, с каквато беше оборудван тестовият автомобил. Подобно на много други актуални модели на Mercedes, тук откриваме плавно извито табло, оборудвано с големи дигитални екрани. В случая на GLC това са два правоъгълни дисплея – 12,3-инчово хоризонтално приборно табло и 11,9-инчов вертикален централен сензорен екран. Освен петте кръгли вентилационни отвора, бутона за стартиране на двигателя и няколко малки бутона в основата на сензорния екран, това е почти всичко по таблото.
Леките извивки на дизайна създават по-малко студено и клинично усещане в сравнение с някои конкурентни луксозни автомобили, а материалите в купето като цяло са отлични. Амбиентното осветление предлага избор от 64 цвята. Сред впечатляващите опционални технологии е и навигацията с добавена реалност, която наслагва GPS указания върху реално изображение от пътя напред. Висока оценка заслужава и наличието на безжична интеграция с Apple CarPlay и Android Auto.
Въпреки това, много основни функции като управлението на радиото, круиз контрола и климатичната система са скрити зад дигиталния интерфейс. Почти всяко действие изисква използването на сензорния екран или чувствителните на допир бутони на волана. Всичко това изисква повишено внимание от страна на водача, което го разсейва от пътя. Освен това, Mercedes са разположили безжичното зарядно за смартфон в централната конзола, което не позволява да се вижда дали телефонът се зарежда, а при посягане към него ръката се докосва до грубо завършени ръбове.
Сложната ергономия не е новост за луксозен SUV, но някои конкуренти предлагат по-интуитивно управление. Въпреки това, цялостната атмосфера в интериора на GLC 350e е подходящо луксозна и съвременна, без да се усеща твърде бездушна.
Практичност и вътрешно пространство
Заради голямата си батерия, GLC 350e отстъпва съвсем малко по отношение на товарното пространство. Багажникът предлага полезен обем от около 690 литра зад задните седалки, като голяма част от него е използваема подова площ. Конкуренти с по-квадратна форма позволяват подреждането на повече багаж на височина, но тук пространството е напълно достатъчно за ежедневни нужди. При сгънати задни седалки обемът нараства до близо 1600 литра. Тази стойност също е в долния край на сегмента на компактните кросоувъри, но ще отговори на транспортните нужди на повечето хора.
Пространството за пътниците също е добро. Предните седалки са с удобна форма, а приличното място за краката отзад превръща GLC 350e в подходящ семеен автомобил. Изненадващо е обаче, че задната седалка не предлага функция за накланяне на облегалката – нещо, което е често срещано дори при кросоувъри от масови марки. Това не е моделът на Mercedes, който да изберете, ако искате да глезите пътниците на втория ред.
Усещане зад волана: не съвсем мечта
Технологичното решение, което позволява на GLC 350e да се движи като изцяло електрически автомобил в продължение на до 121 км (или 87 км според тестовете на EPA), а след това да премине на бензин, е впечатляващо. Самото шофиране обаче не беше толкова приятно.
Добрата новина е, че за разлика от много плъгин хибриди, електрическият мотор на GLC 350e е достатъчно мощен, за да ускорява и поддържа скорост по магистрала, без да се налага бензиновият двигател да се включва за допълнителна мощ. Електрическият мотор разполага със 134 к.с., което е сравнимо с икономичен автомобил – и точно такова ускорение получавате без помощта на двигателя с вътрешно горене. Идеално е за спокойно придвижване в почти пълна тишина.
Понякога обаче се очаква един Mercedes да бъде по-бърз от Toyota Corolla. В такъв момент се събужда бензиновият двигател. Ако досега сте шофирали в електрически режим, преходът от тишина към внезапния силен рев на недоволен четирицилиндров двигател е рязък. При пълно натискане на педала, ускорението до 100 км/ч отнема около 6,3 секунди. Това обаче не е автомобил, който доставя удоволствие при бързо шофиране. Трябва да се отбележи, че мощността от 134 к.с. е напълно достатъчна за поддържане на скорост по магистралата, но не и за динамично достигане до 110-120 км/ч.
По подобен начин, след изчерпване на електрическия пробег, бензиновият двигател се усеща по-скоро като авариен резерв, отколкото като естествена част от едно приятно шофиране. Тежката батерия на GLC 350e също не допринася положително за комфорта на возене или за управляемостта.
Това не е лош автомобил за шофиране, но други модели на Mercedes се представят по-добре.
Цени и нива на оборудване
Стартовата цена на Mercedes-Benz GLC 350e модел 2025 г. е $59 900. Оборудването му е еквивалентно на това на бензиновия GLC 300, с разликата, че при GLC 300 задвижването на всички колела е опция, докато при 350e е стандартно. Хибридният модел струва с около $9000 повече от бензиновия вариант със задвижване на четирите колела, като стандартните функции са почти същите. Това означава, че GLC 350e не е бедно оборудван, но е лесно цената му да нарасне значително с добавянето на екстри.
Всеки GLC 350e включва удобства като отопляеми предни седалки от изкуствена кожа, електрическа шофьорска седалка с памет, сензор за дъжд, безконтактно отваряне на багажника и предни и задни сензори за паркиране. За панорамен покрив, GPS навигация, адаптивен круиз контрол и естествена кожа обаче се доплаща. Mercedes предлага и множество опционални визуални елементи, които позволяват персонализация, но могат да увеличат цената. Тестовият автомобил достигна цена от $73 700, включително задължителната такса за доставка от $1150.
Сравнение с конкуренцията
Трите най-близки конкурента на GLC 350e са други компактни луксозни кросоувъри с плъгин хибридно задвижване: Volvo XC60 Plug-In Hybrid, Lincoln Corsair Grand Touring и Lexus NX 450h+.
Volvo е просторен и красиво завършен луксозен SUV с по-бързо и по-рафинирано ускорение от Mercedes. Lexus е малко по-малък и пъргав, вози по-меко и предлага повече стандартно оборудване на сходна цена. Lincoln струва значително по-малко и разполага с интересни опции, които липсват при Mercedes, като масажиращи седалки и система за автономно шофиране по магистрала.
Никой от тях обаче не може да се мери с пробега на Mercedes. Lexus изминава 60 км с едно зареждане, Volvo – 56 км, а Lincoln – едва 43 км, като при него бензиновият двигател се включва по-често. Corsair и NX имат по-нисък разход на гориво след изчерпване на батерията, но Mercedes позволява по-дълго шофиране без бензин.
Струва си да се отбележи, че Mercedes предлага и плъгин хибридна версия на по-големия и луксозен GLE. Ако GLC 350e допада като идея, но се търси повече пространство и по-комфортна возия, GLE 450e е алтернатива, която започва от $72 250.
Заключение: Автомобил за специфичен тип купувачи
Много собственици на Mercedes са готови да плащат за бензин, за да получат страхотен за шофиране и безпроблемен луксозен автомобил. И макар електрическите модели на марката да не постигнаха рекордни продажби, тяхното бързо и тихо ускорение също спечели фенове.
Mercedes-Benz GLC 350e модел 2025 г. е насочен към по-специфична аудитория. Той е за някой, който иска визията и усещането на Mercedes, готов е да плати повече, за да шофира в електрически режим, не е готов за напълно електрически автомобил и няма нищо против компромиса с усещането зад волана.
Ако това описание отговаря на вашите нужди, тогава имате късмет. GLC 350e има водещ в класа си пробег според EPA, като по време на теста дори надмина тези стойности. И съчетава това с много от класическите добродетели на Mercedes. Просто се уверете, че сте направили тест драйв, преди да купите.
Последвайте ни в Google News