Lucid Air може да бъде най-ефективният, най-дългопробежният или най-бързо ускоряващият електрически автомобил. Той обаче не може да бъде всичко това едновременно. Версията Grand Touring предлага впечатляващите 824 км пробег, докато високопроизводителният Sapphire с 1 234 к.с. е с официален пробег от 687 км по цикъла на EPA. При движение по магистрала обаче реалността е съвсем различна.
Тест в реални условия
Екипът на Out Of Spec подложи Air Sapphire на своя стандартен тест за пробег при постоянна скорост от 113 км/ч (70 мили в час). Този тип измерване е изключително показателен, тъй като отразява типичните условия при пътуване на дълги разстояния в САЩ и дава ясна представа за реалната ефективност на автомобила.
В този случай данните от Агенцията за опазване на околната среда (EPA) не са особено полезни. Техният тестов цикъл е комбинация от 55% градско и 45% извънградско шофиране, което е неподходящо за оценка на пробега при дълги пътувания. Ефективността на магистрала е ключовият показател, а резултатите на Air Sapphire го доказват.
Компромисът между ускорение и ефективност
Суперседанът с мощност 1 234 к.с. може да ускори от 0 до 100 км/ч за по-малко от 2 секунди. Постигането на такова представяне обаче изисква специални гуми с изключително високо сцепление. Тези гуми имат далеч по-голямо съпротивление при търкаляне в сравнение с икономичните гуми, използвани при базовия модел Lucid Air Pure. Тъй като въздушното съпротивление се увеличава експоненциално с нарастването на скоростта, разликата в ефективността между градско и магистрално шофиране става още по-голяма.
Въпреки че официалният пробег на Sapphire е 687 км, при теста с постоянна скорост автомобилът е изминал 546 км, преди батерията да се изтощи напълно. Това означава, че при планиране на пътуване, базирано на официалните данни, собствениците могат да се окажат с близо 145 км по-малко пробег от очакваното.
Познат компромис в нова светлина
Тази зависимост не е нова. Например, един BMW M3 със спортни гуми никога няма да бъде толкова икономичен, колкото стандартен модел 330i с икономични гуми. При електрическите автомобили обаче, където задвижването е изключително ефективно, разликите в пробега между отделните версии се определят почти изцяло от аеродинамиката и съпротивлението при търкаляне. Колкото по-висока е скоростта, толкова по-голяма става „цената“ на спортните гуми и агресивния дизайн.
Въпреки това е важно да се отбележи, че реален пробег от близо 550 км на магистрала е отлично постижение по съвременните стандарти, особено за автомобил с мощност над 1 200 к.с. За много купувачи това е напълно приемлив компромис.
Последвайте ни в Google News