Най-продаваният модел на Porsche иска да направи преминаването ви към електрическо задвижване възможно най-безболезнено – с изключение, може би, на портфейла ви. Познатото носи комфорт, а навлизането в света на електромобилите може да бъде плашещо, особено ако изберете модел, който залага на революция вместо на еволюция. Тук се появява Porsche Macan EV. Той взима всичко, което харесваме в бензиновия Macan, и го насочва плавно към бъдещето.

Познат, но различен

На пръв поглед Macan EV изглежда доста по-различно от своя предшественик. Новият му облик – с характерните фарове с четирисекционни дневни светлини и цялостната задна светлинна лента – го доближава стилистично до други нови модели на марката като Taycan и Panamera.

Новият дизайн на каросерията умело прикрива леко увеличените пропорции на Macan EV. Електрическата и бензиновата версия имат почти еднаква широчина и височина, но електрическият вариант добавя около 7,5 см към междуосието и приблизително 5 см към общата дължина. Разбира се, замяната на двигателя с вътрешно горене с електромотори и голяма батерия добавя и тегло. Трите тествани от нас версии тежаха между 2 318 и 2 422 кг, което е с около 450 кг повече в сравнение с последния бензинов Macan, който тествахме, тежал 1 933 кг.

Интериор: Позната обстановка с модерни акценти

Ако екстериорът прави малки стъпки към електрическата ера, то интериорът наистина въплъщава тази тема. Общата атмосфера в купето е пренесена почти без промяна от бензиновия модел, което прави привикването изключително лесно. Все пак има модерни щрихи – скоростният лост е преместен на таблото под формата на малък превключвател, а централната конзола вече предлага дълбока отворена ниша за вещи. Самото приборно табло вече е изцяло дигитално.

Новият интериор има своите силни и слаби страни. Увеличеното междуосие осигурява малко повече пространство, особено на задните седалки, въпреки че при по-дълги пътувания все още се усеща компактен. Общият товарен обем почти не се е променил, но поне има малък преден багажник. Големият панел за управление на климатика е изработен от черна пластмаса и при натискане на който и да е от сензорните бутони се усеща как целият панел потъва, което създава странно и леко некачествено усещане. Задната видимост е прилична за автомобил с полегат покрив, който за щастие не намалява пространството за главите на пътниците отзад.

Три нива на мощност с различен характер

Вместо да тестваме само един вариант, ние успяхме да изпробваме всички налични версии без Turbo: базовият Macan със задно задвижване, Macan 4 с двойно задвижване и по-динамичният Macan 4S. Всички те използват трансмисия с една предавка.

В най-чистата си форма, Macan разполага с един електромотор на задната ос, произвеждащ 360 к.с. и 563 Нм въртящ момент. Macan 4 добавя мотор отпред, с което системната мощност достига 408 к.с. и 649 Нм. Версията 4S също е с два мотора, но задният е по-мощен, като общата мощност е 516 к.с. и максимален въртящ момент от 819 Нм. Важно е да се отбележи, че тези стойности се постигат за кратко в режим „overboost“, например при активиран Launch Control.

Очаквано, всяко ниво на оборудване носи подобрение в динамиката. Базовият Macan със задно задвижване ускорява от 0 до 97 км/ч (0-60 mph) за 5,0 секунди и изминава дистанцията от четвърт миля (около 400 метра) за 13,6 секунди със 169 км/ч. Macan 4 е с 0,4 секунди по-бърз и в двете дисциплини. Най-голямата разлика е при преминаването към 4S, който сваля цяла секунда от спринта до 97 км/ч (0-60 mph) – от 4,6 на 3,6 секунди. Той изминава четвърт миля за 12,0 секунди със 188 км/ч, което прави доплащането от 6 100 долара напълно оправдано.

Спирачки и пътно поведение

При спирането разликите са подредени по друг начин. Най-голямото подобрение е между базовия модел и Macan 4, където спирачният път от 113 км/ч намалява от 47,5 на 43,9 метра. Macan 4S спира за 43,0 метра, което не е значително по-добре от по-слабия модел с двойно задвижване. Все пак 4S показа най-добри резултати при спиране от 160 км/ч, като спря за 87,5 метра – с 2,4 метра по-малко от Macan 4 и цели 15 метра по-малко от базовия модел.

Що се отнася до страничното сцепление, разликите се дължат основно на гумите. Базовият Macan пристигна с 20-инчови летни гуми Michelin Pilot Sport EV и постигна приемлив резултат от 0,86 g странично ускорение. Macan 4 и 4S обаче бяха оборудвани с по-добри 22-инчови гуми Pirelli P Zero Corsa Elect и техните резултати отразяват това – съответно 0,95 g и 0,98 g, което е много по-близо до спортния характер на марката.

Пробег в реални условия

Успяхме да проведем тест за пробег на два от трите модела. При движение по магистрала с постоянна скорост от 121 км/ч, Macan 4 успя да измине 418 километра с едно зареждане.

Електрическият Macan: По-скъп, но все така истинско Porsche

Неизбежно стигаме и до най-дискутирания въпрос: цената. Докато базовият бензинов Macan за 2025 г. стартира от 64 895 долара, дори по-скъпият модел Macan S с шестцилиндров двигател (76 495 долара) едва се доближава до стартовата цена на електрическия Macan от 77 295 долара. Преминаването към версията Macan 4 добавя втори електромотор и значителна мощност само срещу 3 500 долара повече. Вариантът 4S е значително по-скъп – 86 895 долара, а нашият тестов автомобил с допълнително оборудване достигна цена от 108 325 долара. За сравнение, най-скъпият бензинов модел, GTS с 434 к.с., започва от 90 995 долара.

За щастие, тази по-висока цена е напълно оправдана. Електрическият Macan предлага повече стандартно оборудване и по-висока мощност в сравнение с аналогичните нива на бензиновия си събрат. Макар и да е загубил част от лекотата си, електрическият Macan си остава истинско Porsche. Той въплъщава същите онези характеристики на пътя, които сме свикнали да обичаме и дори да очакваме от германския производител. В крайна сметка, това е един от любимите ни SUV модели, просто с малко повече маса и малко по-малко шум.

Технически характеристики: 2025 Porsche Macan Electric

Тип на автомобила: 5-местен комби с 4 врати, задно разположен електромотор и задно задвижване.

Цена (базова/тестван автомобил): 77 295 / 86 285 долара.

Задвижване: Синхронен електромотор с постоянни магнити, 360 к.с., 563 Нм. Батерия с течностно охлаждане 95 кВч. Бордово зарядно 11,0 кВ, максимална мощност на зареждане (DC) 270 кВ.

Размери: Междуосие 2893 мм, дължина 4786 мм, широчина 1938 мм, височина 1621 мм. Обем на багажника 510 литра, преден багажник 85 литра. Собствено тегло: 2318 кг.

Динамични показатели (по данни от тестове): Ускорение 0–97 км/ч (0-60 mph) за 5,0 сек; ¼ миля за 13,6 сек при 169 км/ч. Максимална скорост (ограничена): 222 км/ч. Спирачен път от 113 км/ч: 47,5 м.

Пробег (по цикъл EPA): 507 км.

Технически характеристики: 2025 Porsche Macan 4 Electric

Тип на автомобила: 5-местен комби с 4 врати, два електромотора и задвижване на четирите колела.

Цена (базова/тестван автомобил): 80 795 / 102 225 долара.

Задвижване: Два синхронни електромотора с постоянни магнити, комбинирана мощност 408 к.с., комбиниран въртящ момент 650 Нм. Батерия с течностно охлаждане 95 кВч. Бордово зарядно 11,0 кВ, максимална мощност на зареждане (DC) 270 кВ.

Размери: Междуосие 2893 мм, дължина 4786 мм, широчина 1938 мм, височина 1621 мм. Обем на багажника 510 литра, преден багажник 85 литра. Собствено тегло: 2415 кг.

Динамични показатели (по данни от тестове): Ускорение 0–97 км/ч (0-60 mph) за 4,6 сек; ¼ миля за 13,2 сек при 172 км/ч. Максимална скорост (ограничена): 220 км/ч. Спирачен път от 113 км/ч: 44 м.

Пробег (по цикъл EPA): 496 км. Пробег при движение по магистрала със 121 км/ч: 418 км.

Технически характеристики: 2025 Porsche Macan 4S Electric

Тип на автомобила: 5-местен комби с 4 врати, два електромотора и задвижване на четирите колела.

Цена (базова/тестван автомобил): 86 895 / 108 325 долара.

Задвижване: Два синхронни електромотора с постоянни магнити, комбинирана мощност 516 к.с., комбиниран въртящ момент 819 Нм. Батерия с течностно охлаждане 95 кВч. Бордово зарядно 11,0 кВ, максимална мощност на зареждане (DC) 270 кВ.

Размери: Междуосие 2893 мм, дължина 4786 мм, широчина 1938 мм, височина 1621 мм. Обем на багажника 510 литра, преден багажник 85 литра

, ,

Подобни публикации