Най-продаваният модел на Porsche иска да направи преминаването ви към електрическо задвижване възможно най-безболезнено – с изключение, може би, на портфейла ви. Познатото носи комфорт, а навлизането в света на електромобилите може да бъде плашещо, особено ако изберете модел, който залага на революция вместо на еволюция. Тук се появява Porsche Macan EV. Той взима всичко, което харесваме в бензиновия Macan, и го насочва плавно към бъдещето.
Познат, но различен
На пръв поглед Macan EV изглежда доста по-различно от своя предшественик. Новият му облик – с характерните фарове с четирисекционни дневни светлини и цялостната задна светлинна лента – го доближава стилистично до други нови модели на марката като Taycan и Panamera.
Новият дизайн на каросерията умело прикрива леко увеличените пропорции на Macan EV. Електрическата и бензиновата версия имат почти еднаква широчина и височина, но електрическият вариант добавя около 7,5 см към междуосието и приблизително 5 см към общата дължина. Разбира се, замяната на двигателя с вътрешно горене с електромотори и голяма батерия добавя и тегло. Трите тествани от нас версии тежаха между 2 318 и 2 422 кг, което е с около 450 кг повече в сравнение с последния бензинов Macan, който тествахме, тежал 1 933 кг.
Интериор: Позната обстановка с модерни акценти
Ако екстериорът прави малки стъпки към електрическата ера, то интериорът наистина въплъщава тази тема. Общата атмосфера в купето е пренесена почти без промяна от бензиновия модел, което прави привикването изключително лесно. Все пак има модерни щрихи – скоростният лост е преместен на таблото под формата на малък превключвател, а централната конзола вече предлага дълбока отворена ниша за вещи. Самото приборно табло вече е изцяло дигитално.
Новият интериор има своите силни и слаби страни. Увеличеното междуосие осигурява малко повече пространство, особено на задните седалки, въпреки че при по-дълги пътувания все още се усеща компактен. Общият товарен обем почти не се е променил, но поне има малък преден багажник. Големият панел за управление на климатика е изработен от черна пластмаса и при натискане на който и да е от сензорните бутони се усеща как целият панел потъва, което създава странно и леко некачествено усещане. Задната видимост е прилична за автомобил с полегат покрив, който за щастие не намалява пространството за главите на пътниците отзад.
Три нива на мощност с различен характер
Вместо да тестваме само един вариант, ние успяхме да изпробваме всички налични версии без Turbo: базовият Macan със задно задвижване, Macan 4 с двойно задвижване и по-динамичният Macan 4S. Всички те използват трансмисия с една предавка.
В най-чистата си форма, Macan разполага с един електромотор на задната ос, произвеждащ 360 к.с. и 563 Нм въртящ момент. Macan 4 добавя мотор отпред, с което системната мощност достига 408 к.с. и 649 Нм. Версията 4S също е с два мотора, но задният е по-мощен, като общата мощност е 516 к.с. и максимален въртящ момент от 819 Нм. Важно е да се отбележи, че тези стойности се постигат за кратко в режим „overboost“, например при активиран Launch Control.
Очаквано, всяко ниво на оборудване носи подобрение в динамиката. Базовият Macan със задно задвижване ускорява от 0 до 97 км/ч (0-60 mph) за 5,0 секунди и изминава дистанцията от четвърт миля (около 400 метра) за 13,6 секунди със 169 км/ч. Macan 4 е с 0,4 секунди по-бърз и в двете дисциплини. Най-голямата разлика е при преминаването към 4S, който сваля цяла секунда от спринта до 97 км/ч (0-60 mph) – от 4,6 на 3,6 секунди. Той изминава четвърт миля за 12,0 секунди със 188 км/ч, което прави доплащането от 6 100 долара напълно оправдано.
Спирачки и пътно поведение
При спирането разликите са подредени по друг начин. Най-голямото подобрение е между базовия модел и Macan 4, където спирачният път от 113 км/ч намалява от 47,5 на 43,9 метра. Macan 4S спира за 43,0 метра, което не е значително по-добре от по-слабия модел с двойно задвижване. Все пак 4S показа най-добри резултати при спиране от 160 км/ч, като спря за 87,5 метра – с 2,4 метра по-малко от Macan 4 и цели 15 метра по-малко от базовия модел.
Що се отнася до страничното сцепление, разликите се дължат основно на гумите. Базовият Macan пристигна с 20-инчови летни гуми Michelin Pilot Sport EV и постигна приемлив резултат от 0,86 g странично ускорение. Macan 4 и 4S обаче бяха оборудвани с по-добри 22-инчови гуми Pirelli P Zero Corsa Elect и техните резултати отразяват това – съответно 0,95 g и 0,98 g, което е много по-близо до спортния характер на марката.
Пробег в реални условия
Успяхме да проведем тест за пробег на два от трите модела. При движение по магистрала с постоянна скорост от 121 км/ч, Macan 4 успя да измине 418 километра с едно зареждане.
Електрическият Macan: По-скъп, но все така истинско Porsche
Неизбежно стигаме и до най-дискутирания въпрос: цената. Докато базовият бензинов Macan за 2025 г. стартира от 64 895 долара, дори по-скъпият модел Macan S с шестцилиндров двигател (76 495 долара) едва се доближава до стартовата цена на електрическия Macan от 77 295 долара. Преминаването към версията Macan 4 добавя втори електромотор и значителна мощност само срещу 3 500 долара повече. Вариантът 4S е значително по-скъп – 86 895 долара, а нашият тестов автомобил с допълнително оборудване достигна цена от 108 325 долара. За сравнение, най-скъпият бензинов модел, GTS с 434 к.с., започва от 90 995 долара.
За щастие, тази по-висока цена е напълно оправдана. Електрическият Macan предлага повече стандартно оборудване и по-висока мощност в сравнение с аналогичните нива на бензиновия си събрат. Макар и да е загубил част от лекотата си, електрическият Macan си остава истинско Porsche. Той въплъщава същите онези характеристики на пътя, които сме свикнали да обичаме и дори да очакваме от германския производител. В крайна сметка, това е един от любимите ни SUV модели, просто с малко повече маса и малко по-малко шум.
Технически характеристики: 2025 Porsche Macan Electric
Тип на автомобила: 5-местен комби с 4 врати, задно разположен електромотор и задно задвижване.
Цена (базова/тестван автомобил): 77 295 / 86 285 долара.
Задвижване: Синхронен електромотор с постоянни магнити, 360 к.с., 563 Нм. Батерия с течностно охлаждане 95 кВч. Бордово зарядно 11,0 кВ, максимална мощност на зареждане (DC) 270 кВ.
Размери: Междуосие 2893 мм, дължина 4786 мм, широчина 1938 мм, височина 1621 мм. Обем на багажника 510 литра, преден багажник 85 литра. Собствено тегло: 2318 кг.
Динамични показатели (по данни от тестове): Ускорение 0–97 км/ч (0-60 mph) за 5,0 сек; ¼ миля за 13,6 сек при 169 км/ч. Максимална скорост (ограничена): 222 км/ч. Спирачен път от 113 км/ч: 47,5 м.
Пробег (по цикъл EPA): 507 км.
Технически характеристики: 2025 Porsche Macan 4 Electric
Тип на автомобила: 5-местен комби с 4 врати, два електромотора и задвижване на четирите колела.
Цена (базова/тестван автомобил): 80 795 / 102 225 долара.
Задвижване: Два синхронни електромотора с постоянни магнити, комбинирана мощност 408 к.с., комбиниран въртящ момент 650 Нм. Батерия с течностно охлаждане 95 кВч. Бордово зарядно 11,0 кВ, максимална мощност на зареждане (DC) 270 кВ.
Размери: Междуосие 2893 мм, дължина 4786 мм, широчина 1938 мм, височина 1621 мм. Обем на багажника 510 литра, преден багажник 85 литра. Собствено тегло: 2415 кг.
Динамични показатели (по данни от тестове): Ускорение 0–97 км/ч (0-60 mph) за 4,6 сек; ¼ миля за 13,2 сек при 172 км/ч. Максимална скорост (ограничена): 220 км/ч. Спирачен път от 113 км/ч: 44 м.
Пробег (по цикъл EPA): 496 км. Пробег при движение по магистрала със 121 км/ч: 418 км.
Технически характеристики: 2025 Porsche Macan 4S Electric
Тип на автомобила: 5-местен комби с 4 врати, два електромотора и задвижване на четирите колела.
Цена (базова/тестван автомобил): 86 895 / 108 325 долара.
Задвижване: Два синхронни електромотора с постоянни магнити, комбинирана мощност 516 к.с., комбиниран въртящ момент 819 Нм. Батерия с течностно охлаждане 95 кВч. Бордово зарядно 11,0 кВ, максимална мощност на зареждане (DC) 270 кВ.
Размери: Междуосие 2893 мм, дължина 4786 мм, широчина 1938 мм, височина 1621 мм. Обем на багажника 510 литра, преден багажник 85 литра
electric vehicle transition, Porsche electric cars, Porsche Macan EV review