Тогава и сега: Първите автомобили на Toyota, Ford и Kia в Австралия

Повечето австралийци познават добре автомобили като Toyota RAV4, Ford Ranger и Mitsubishi Outlander, но макар тези популярни модели да са на пазара отдавна, те не разкриват цялата история на своите марки на местно ниво.

Ето защо решихме да сравним първите автомобили, продавани в Австралия от всяка от десетте най-продавани марки, с техните най-нови модели. Това е един по-непринуден поглед към миналото и настоящето, който илюстрира колко далеч е стигнал всеки от тези популярни производители.

Включили сме само най-актуалните нови попълнения в гамата на всяка компания, тъй като това са модели, които може би не са съществували на местния пазар преди.

Toyota: LandCruiser FJ25 и Tundra

Toyota отдавна е най-продаваната автомобилна марка в Австралия, като историята ѝ на местния пазар започва още през 1959 г.

Интересен факт е, че стъпването на Toyota в Австралия не е инициирано от самата компания, която е търсила разширяване извън Япония, а от местен бизнесмен. Впоследствие Австралия се превръща в първия експортен пазар за производителя, който днес е най-големият в света.

През 1958 г. строителна компания, собственост на Лесли Тийс, става първата австралийска фирма, която печели договор по хидроенергийния проект „Снежни планини“ в Нов Южен Уелс.

Toyota: От LandCruiser FJ25 до Tundra

За да подпомогне работата на своята компания, той внася частно около 12 автомобила Toyota LandCruiser FJ25, които да се използват на обекта. Историята разказва, че сър Лес бил толкова впечатлен от възможностите на FJ25, че се обърнал към Toyota в Япония с предложение да стане официален дистрибутор в Австралия. Кандидатурата му е одобрена и през 1959 г. Thiess Toyota става официален дистрибутор на товарни автомобили Toyota за щата Куинсланд.

Този ход превръща Австралия в първия официален експортен пазар за Toyota, като през 1959 г. в Куинсланд са създадени 12 дилърства. Според данни на компанията през същата година в тези представителства са продадени 69 броя LandCruiser.

Въпреки появата и успеха на безброй леки автомобили и SUV модели на Toyota като Camry, Corolla и RAV4, както и на няколко емблематични спортни коли, вдъхновени от моторните спортове, репутацията на FJ25 прави съвсем логично най-новият модел на Toyota за Австралия също да бъде товарен автомобил.

Това е Tundra – пълноразмерен американски пикап, който навлиза в австралийските шоуруми в края на 2024 г. Той се преработва от ляв на десен волан от компанията Walkinshaw Automotive в Мелбърн и се конкурира с други големи американски пикапи като Ford F-150, Chevrolet Silverado и Ram 1500.

За момента Toyota не предвижда други изцяло нови модели, въпреки че за следващите месеци са планирани премиерите на фейслифт за електрическия SUV bZ4X, новия bZ4X Touring, първия LandCruiser Hybrid и следващото поколение RAV4.

Ford: От Model T до Tourneo

В историята на Ford в Австралия има две ключови дати. Едната е, когато първият автомобил Ford е официално продаден в страната, а другата е, когато Ford Australia е официално създадена и започва местно производство.

Смята се, че поне един автомобил Ford е пристигнал в Австралия още през 1904 г., но едва през 1909 г. представителят на компанията за чуждестранни пазари, Ар Джей Дюранс, се премества от Канада в Порт Мелбърн. Там той създава австралийски клон на Ford и поставя началото с продажбите на Model T.

Някои от автомобилите са внасяни напълно сглобени, докато други пристигат на части и се сглобяват на място. Много от тях са демонстрирани в градове из цяла Австралия, което привлича обществен интерес и води до създаването на множество агенции за продажба на Model T.

Скоро обаче финансовите интереси надделяват, тъй като се появяват данни, че дистрибуторите на Ford спекулират с цените за поддилърите и клиентите. В отговор на това Ford Канада изпраща двама свои ръководители в Австралия през 1923 г., които препоръчват създаването на производствен завод в Тасмания.

В крайна сметка за място на завода е избран град Джилонг, а първият местно произведен Model T от новосъздадената Ford Australia е завършен през юли 1925 г., въпреки че по това време автомобилът вече е силно остарял.

По-късно са построени и други заводи на Ford в Аделаида и Бризбейн, а сред важните моменти в почти 100-годишната история на Ford Australia са премиерата на Falcon през 1960 г. и на Territory през 2004 г. (първият и единствен SUV, разработен и произвеждан в страната). Но всичко хубаво има своя край и местното производство приключва през 2016 г.

Ford Australia отговаря за разработката на платформата T6, на която се базират две поколения на SUV модела Everest и пикапа Ranger. Ranger вече предлага plug-in хибридни версии, а скоро и по-мощни варианти Super Duty.

Тези два модела позволиха на Ford да запази значителен пазарен дял на местно ниво. И макар през последните години компанията да представи множество нови варианти и задвижвания, нито едно от тях не е изцяло нов модел. Най-новото име в гамата на Ford за местния пазар е Tourneo – многофункционален автомобил, базиран на вана Transit Custom, чиято премиера е насрочена за октомври 2024 г.

Ford подготвя и още много нови продукти, сред които са електрически и plug-in хибридни версии на Transit Custom, обновена версия на електрическия Mustang Mach-E и Ranger Super Duty, чиито премиери предстоят скоро.

Kia: Sportage, Mentor и Tasman

Kia е официално представена в Австралия през 1997 г., когато внася два модела от родината си Корея, за да постави началото: Mentor във версии хечбек и седан, и SUV моделът Sportage.

Един от двата модела се оказа по-успешен от другия, но нито един от тях не беше първият автомобил с емблемата на Kia, който се появява в Австралия.

Kia: От Ceres до Tasman

Тази чест обаче се пада на Ceres – малък работен камион, внесен в Австралия по частен път от 1991 г. насам. Моделът постига приличен успех, като до 1996 г. по пътищата на страната се движат около 300 броя.

Въпреки това Mentor и Sportage са първите модели, които Kia официално продава в Австралия. Причината е, че корейската марка не участва пряко в продажбите на Ceres, преди да стъпи официално на пазара.

Докато производството на Mentor приключва през 2000 г., Sportage се предлага и до днес и е най-продаваният модел на Kia в страната със значителна преднина.

Успехът на модела се оказва ключов, тъй като по време на дебюта си в Австралия Kia е на ръба на фалита.

Банката Korea First Bank дори замразява дълга на компанията, за да забави нейния крах, докато марки като Samsung, Daewoo и Ford проявяват интерес към придобиването ѝ. В крайна сметка обаче Hyundai печели наддаването, като придобива мажоритарен дял и погасява задълженията на компанията.

Оттогава Kia бележи постоянен възход в Австралия и успешно се отърсва от репутацията си от средата на 2000-те години на производител на евтини и практични икономични автомобили. Днес марката предлага визуално отличителна и модерна гама, а едно от последните попълнения е пикапът Tasman, представен през 2025 г.

Подобно на други марки, този модел на Kia е създаден, за да се възползва от един от най-популярните пазарни сегменти в Австралия. С дизелов двигател и традиционен подход към двойната кабина (като изключим външния дизайн), Tasman връща Kia към местните ѝ корени и полага основите за бъдещи лекотоварни автомобили от вече популярната марка.

През 2026 г. Kia представи и нова гама от изцяло електрически лекотоварни ванове, водена от модела PV5. Това се случи след натоварената 2025 г., която донесе нови имена в гамата като малкия седан K4 и компактния електрически SUV модел EV3.

Mazda: От T600 до CX-80

Mazda се отличава като единствената марка в този списък, която започва историята си в Австралия с триколесно превозно средство. Това е моделът T600, внесен за първи път през 1959 г.

Първоначално T600 се предлага на местния пазар с двигател с въздушно охлаждане и работен обем 596 куб. см. Той пристига в Австралия в същата година, в която е пуснат и на родния си пазар в Япония.

Интересен факт е, че T600 е експортното име на този необичаен триколесен камион, който в Япония е познат като Mazda K360. Kia също сключва сделка да го продава в Корея под името Kia T600.

С дължина малко под 3 метра и височина 1.3 метра, T600 прилича повече на триколка, отколкото на пълноценно моторно превозно средство. Заявената му максимална скорост от 65 км/ч вероятно не е далеч от тази на триколка, спускаща се по стръмен хълм.

След този дебют Mazda продължава да расте в Австралия и до края на 60-те години на миналия век успява да продава над 10 000 автомобила годишно. През 70-те и 80-те години компанията преживява своя ренесанс на роторните двигатели, като същевременно експериментира с множество различни марки в Япония.

Днес Mazda е една от любимите марки на австралийските купувачи. Подобно на почти всички свои конкуренти, гамата ѝ е доминирана от SUV модели, въпреки че все още предлага и по-малки автомобили, включително емблематичния роудстър MX-5.

Последните попълнения в богатата ѝ гама от SUV модели са базираните на „голямата платформа“ CX-60, CX-70, CX-80 и CX-90. Австралия е единственият пазар в света, който получава и четирите модела. Различаването им може да се окаже забавна задача дори за автомобилните ентусиасти.

Моделите CX-60 и CX-90 пристигат първи през 2023 г., докато CX-70 и CX-80 са пуснати на пазара с разлика от няколко седмици в края на 2024 г. Това означава, че CX-80 е най-новото попълнение в гамата на Mazda в Австралия.

Hyundai: Скромното начало с Excel

През април 1986 г. ветеранът в автомобилната журналистика Джон Мелър пише в списание Car Australia, че Hyundai „не представлява почти никаква заплаха за съществуващите автомобили“ и предлага „много малко стимули за покупка“ на модела Excel от 1986 г. – първият автомобил на южнокорейската марка в Австралия.

Само година по-късно, през февруари 1987 г., Мелър променя мнението си на 180 градуса, като предупреждава читателите да се „подготвят за корейското нашествие“ и сравнява навлизането на Hyundai с това на Toyota около 20 години по-рано. И се оказва прав, въпреки че първоначално моделът Excel не успява да предизвика фурор в класациите по продажби.

Това се случва въпреки факта, че през 1986 г. това е единственият автомобил в Австралия с цена под 10 000 долара.

Tesla: След Model Y настъпва затишие

През 2019 г. на местния пазар с голям интерес е посрещнат новият седан от среден клас Model 3. Към него през 2022 г. се присъединява и SUV вариантът Model Y, който и до днес остава най-новият модел на Tesla, представен в Австралия. Той се оказва изключително популярен и оттогава се превръща в любимия електрически автомобил както в страната, така и в света.

След дебюта му в САЩ в края на 2023 г. се носят слухове, че противоречивият електрически пикап Cybertruck ще се появи и в Австралия. Засега обаче местните регулации за безопасност го държат далеч от пътищата, с изключение на няколко публични демонстрации.

Model Y получи фейслифт по-рано през 2025 г., но освен шестместната L версия, предлагана в Китай, и бюджетния вариант Standard, представен наскоро в САЩ, от доста време насам не са се появявали нови модели на Tesla.

MG: От британски спортни коли до китайски пикапи

Моделите, споменати в заглавието, са част от портфолиото на китайската MG Motor, която оперира на местния пазар под името MG Motor Australia от 2016 г. насам.

Разбира се, британската марка MG има богата история, датираща от 20-те години на миналия век, много преди придобиването ѝ от SAIC Motor през 2007 г. Днешният облик на компанията обаче е много различен, а конкретната информация за първите британски MG автомобили, продавани в Австралия, е оскъдна.

Известно е, че British Motor Corporation, тогавашен собственик на MG, открива първия си австралийски завод в Зетланд, Сидни, през 1952 г. Първоначално там се сглобява моделът MGA, като въпреки сериозното местно производство, механичните компоненти и панелите на каросерията са внасяни от Великобритания.

Като наследник на MGA, между 1963 г. и 1972 г. в Австралия са произведени приблизително 9 000 бройки от спортния MGB – само във вариант роудстър, без по-мощните GT версии. След 1972 г. повечето автомобили MG, които достигат до Австралия, са частен внос, поне до 1997 г., когато на пазара е пуснат кабриолетът MG F.

Последните британски модели на MG изчезват от местния пазар след 2005 г. След седемгодишно прекъсване марката се завръща в Австралия вече под китайска собственост с представянето на MG 6 през 2012 г.

Предлаган като седан и хечбек с ръчна скоростна кутия, MG 6 е базиран на Roewe 550 – моделът, в който се превръща Rover след придобиването от SAIC. Любопитен факт е, че това прави MG 6 далечен роднина на Rover 75, чието производство спира през 2005 г.

Моделът MG 6 не се задържа дълго в Австралия и е спрян от продажба след 2014 г., въпреки че продължава да се предлага на други пазари, включително Нова Зеландия. Оттогава марката MG изминава дълъг път и след старта на официалната заводска дистрибуция преди почти десетилетие, днес тя е напът да влезе в топ 10 на най-продаваните марки в Австралия, редом с няколко други китайски производители.

Възползвайки се от любовта на австралийците към пикапите, най-новият модел на MG на този пазар е U9 – пикап с двойна кабина, който дебютира през 2025 г. Това е първият такъв автомобил за марката и предлага интересни решения като независимо задно окачване и сгъваема преграда между кабината и товарния отсек. В основата си обаче той е ребрандирана версия на пикапа Terron 9 на LDV – друга марка под шапката на SAIC.

Скоро към U9 ще се присъединят и други нови модели на MG, включително S6 EV през 2026 г.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации