Ако някога ви се наложи да угасите автомобил с ръчна скоростна кутия, горещо препоръчвам да го направите на място, където никой няма да ви забележи. В този смисъл шофирането по булевард „Дел Монте“ в Монтерей по време на най-голямото автомобилно събитие в света би било едно от най-лошите възможни места. Повярвайте ми, знам от опит.
Карал съм и преди Porsche с въздушно охлаждане. Знам, че не са трудни за управление в градски условия, което е и част от чара им. Не само съм управлявал стари модели 911, но и друг екземпляр от края на 80-те, много подобен на този от снимките.
С едва около три минути зад волана се опитвах да открия всички неповърхностни разлики между онзи автомобил и този. Какво, от функционална гледна точка, беше различно?
Разсеян от камерите и необходимостта едновременно да говоря за колата, да осмислям какво представлява тя и да намеря място за шофиране извън задръстванията, пропуснах най-очевидната разлика: ръчната спирачка беше дръпната.
Не напълно. Бях я освободил веднага щом потеглих, но очевидно не достатъчно внимателно. Тя все още беше частично задействана – достатъчно, за да генерира лека миризма на изгоряло и да изисква повече газ от очакваното.
След като ръчната спирачка беше напълно свалена, вече бях готов да обърна на хибридното Porsche 911 от Vonnen вниманието, което заслужава.
Ако имате старо 911, вероятно искате повече мощност
Един от ветераните на автомобилната сцена в Монтерей е човек на име Доди Халил, общителният собственик на Dodi Auto Sales. Поговорихме си с Доди за пазара на автомобили, за Murano CrossCab и за самата Автомобилна седмица.
Като наблюдателен журналист, не можех да не забележа, че за събитието неговият автосалон беше почти изцяло запълнен с модели 911 с въздушно охлаждане. Парите са именно там. Всички искат 911 и в същото време всеки екземпляр, който не е рядък и напълно автентичен, е подходящ за някакво ниво на модификация – от нови джанти до пълна трансформация в стил Singer.
Най-често това, което хората търсят, е повече мощност. Има много начини за постигането ѝ, като най-разпространените са увеличаване на работния обем, подобряване на съществуващите компоненти (например с по-агресивни разпределителни валове) или добавяне на някакъв вид принудително пълнене.
Тези промени неизбежно променят характера на автомобила, а в зависимост от мащаба им – и неговата използваемост или издръжливост. Да се добави мощност на повечето обикновени стари 911 е като цяло добра идея, тъй като те могат да се усетят малко слаби в сравнение с очакванията, породени от външния им вид.
Това, което компанията Vonnen предлага, е различен начин за добавяне на мощност. Той не променя съществено характера на автомобила, но определено подобрява ежедневната му използваемост и потенциално издръжливостта му.
Подходът на Vonnen изглежда прост, макар че науката и инженерството зад него са доста по-сложни, отколкото предполага усещането зад волана.
Как едно старо 911 се превръща в хибрид
Изображението от Vonnen ясно показва колко малък всъщност е електромоторът на хибридната система. На мястото, където обикновено се намират стартерът и маховикът – между двигателя (независимо дали е с въздушно или водно охлаждане) и скоростната кутия – е монтиран сравнително малък аксиален електромотор, който се свързва с камбаната на трансмисията. Vonnen нарича този модул “Shadow Drive” и той е способен да генерира до 150 к.с. и 163 Нм въртящ момент (203 Нм при автомобили с водно охлаждане) буквално с натискането на един бутон.
Разбира се, това не е всичко необходимо за работата на системата. В предния багажник е разположена малка батерия (около 1 кВтч), което налага премахването на резервната гума и намаляване на част от обема на резервоара. Има и инвертор, който преобразува постоянния ток от батерията в променлив за електромотора и обратно при зареждане на батерията.
Ако системата се монтира на по-ново 911, автомобилът вече следи всички данни, необходими за безпроблемната ѝ работа. При версиите с въздушно охлаждане са нужни допълнителни сензори и окабеляване, за да може системата да разбира какво прави колата и да комуникира с телефона на водача. Независимо от базовия автомобил, системата се нуждае и от охладители за батерията и управление на температурата.
Гениалността на дизайна е, че самото задвижване остава почти непроменено. Тъй като стартерът и маховикът са заменени, крайното увеличение на теглото е само 68 кг.
Мощност с натискането на един бутон
Достъпът до допълнителна мощност и удоволствие рядко е бил толкова лесен. В този случай бутонът се намира на екрана на смартфона, в приложението на Vonnen, което означава, че интериорът на автомобила не изисква никакви специални модификации. Ако телефонът бъде премахнат от колата, всичко се връща към стандартните настройки.
Когато за първи път потеглих с това 911, най-очевидната разлика беше в начина на стартиране. Благодарение на електромотора, колата пали бързо и лесно, по начин, който лесно може да бъде сбъркан с по-модерно Porsche.
Започнах в режим “Stealth”, който е предназначен за градско шофиране.
Трябва да призная, че очакванията ми бяха системата да действа като повечето хибриди, които съм карал, и да осигурява мощност веднага при потегляне. Режимът “Stealth” обаче не работи така. Както ми обясниха съоснователите на Vonnen, Чък Морланд и Бил Дейвис, докато спирахме за снимки, това не е моментът, в който повечето шофьори се нуждаят от допълнителна сила.
Макар че осигуряването на повече тяга в диапазона 0–15 км/ч при леко натискане на газта вероятно е по-добро за ефективността, то не допринася особено за динамиката. Едва когато трафикът се раздвижи и натиснах педала по-дълбоко, усетих приятен тласък. За разлика от голям турбокомпресор или механичен компресор, усещането тук е линейно и постоянно, без прекъсване.
Усещането е приятно. След като набере скорост, колата се усеща по-бърза, по-пъргава и различна от всяко друго 911 от 80-те, което съм карал.
Режим „Overboost“!
Нека бъдем честни. Хубаво е да имаш стара кола, която се движи в града като по-модерна, но това, което се търси, е мощност, с която може да се направи впечатление. Точно тук се намесват режимите “Sport” и “Overboost”.
Монтерей е пълен с бързи автомобили, които не бива да се карат бързо по претъпканите му пътища. Затова най-добрият начин за изпробване на различните режими на шофиране е на някоя удобна рампа за включване в магистрала номер 1.
Илюзията на модификациите
Проблемът при шофирането на модифицирани автомобили е, че рядко имате възможност непосредствено преди това да сте управлявали стандартната версия. По този начин мозъкът може да ви подведе, че колата е по-добра, отколкото е в действителност.
Първи тест с хибридна мощност
Първото ми ускорение на магистралата е с включен режим „Overboost“. Усещането няма нищо общо с обичайната загуба на мощност във високите обороти, характерна за стандартните 911 с въздушно охлаждане. Точно когато очакваш мощността да спадне, сякаш получаваш втори двигател. Наистина е забележително.
Обратно към реалността
Създателят на системата, Чък, вярва в продукта си и настоява да изпробвам колата с напълно изключен хибриден модул. Правя го. Разликата не е просто като между ден и нощ. По-скоро е като да сравниш полярната нощ в Хавойсунд, Норвегия, през декември с жегата във Финикс през юни. Движа се с около 30 км/ч и опитвам да ускоря до ограничението на скоростта, но… нищо. Или поне усещането е за нищо. Просто нормално, дори леко мудно ускорение.
Отново включвам системата за още един опит и забавлението е несравнимо, въпреки че автомобилът звучи и се управлява точно както се очаква от него.
air-cooled Porsche, classic car conversion, Porsche 911 hybrid