Toyota Aygo X Hybrid: Градският самурай с ново сърце

Toyota Aygo X е еволюция на своите предшественици. Купето е доста тясно, а приборното табло е сравнително базово както по отношение на дизайна, така и на практичността. Въпреки това автомобилът се представя над очакванията, щом потегли. Хибридният двигател е не само значително подобрение по отношение на динамика и плавност на работа, но е и много по-икономичен, като по време на нашия тест постигна разход от около 3.3 л/100 км. Моделът дори е изненадващо забавен за шофиране в завои.

История и развитие на модела

Оригиналният Toyota Aygo беше един от първите градски автомобили в субкомпактния клас, предлагащ пъргав трицилиндров двигател, много възможности за персонализация и достатъчно място за четирима. Първото поколение на малкия градски модел на Toyota се произвеждаше от 2005 до 2014 г., а неговият наследник остана на пазара до 2021 г. През това време много други марки се оттеглиха от сегмента на градските автомобили, но Toyota очевидно не беше готова да се откаже и представи Aygo X през 2022 г., а след това го обнови с изцяло ново хибридно задвижване през 2025 г.

Първите две поколения на Aygo бяха механично идентични с моделите Citroen C1 и Peugeot 108, като и трите се произвеждаха в един и същ завод в Чехия. С Aygo X обаче Toyota реши да използва собственото си ноу-хау и да приложи скъсена версия на платформата, която използва и за своя супермини модел Yaris.

Основната разлика е, че докато предишният Aygo X се задвижваше от същия стар и леко остарял трицилиндров бензинов двигател, новата хибридна версия възприема задвижването от базовия Yaris. Това го превръща в единствената опция с пълнохибридна система в класа на градските автомобили.

Цени и очаквания

Официалните цени за предишната версия на Toyota Aygo X на пазара във Великобритания варираха между 16 950 и 22 425 британски лири. Очаква се цените за новия хибриден модел да започват от около 19 500 лири и да достигат до приблизително 23 000 лири за новото ниво на оборудване GR Sport. Това е осезаемо увеличение, но то е оправдано от значително подобрената динамика и по-богатото оборудване на автомобила.

Динамика и усещане зад волана

Aygo X претърпя една от най-големите трансформации в пътното поведение, които могат да се видят при фейслифт на модел. Новата хибридна система осигурява много по-добро ускорение, а шасито се усеща отзивчиво и пъргаво. Качеството на возене е добро, дори и с 18-инчовите джанти. Като недостатъци могат да се отбележат липсата на версия с ръчна скоростна кутия за по-ангажиращо шофиране, както и фактът, че шумоизолацията не е сред водещите в класа. Конкурентите в супермини сегмента също предлагат по-голямо разнообразие от задвижващи системи.

Новият Aygo X Hybrid се предлага само с една опция за задвижване. Системата комбинира 1.5-литров трицилиндров бензинов двигател с малък електромотор и батерия, като мощността се предава към предните колела чрез CVT трансмисия.

Инженерното предизвикателство на хибридната система

Същото хибридно задвижване вече се предлага в Toyota Yaris и Yaris Cross, но тъй като тези два модела са значително по-големи, интегрирането му в Aygo X изглеждаше като сериозно предизвикателство. Оказва се обаче, че това не е така. Тъй като последното поколение на Aygo X използва скъсена версия на платформата на Yaris, бензиновият двигател, електромоторът и скоростната кутия са се побрали сравнително лесно под предния капак. От Toyota са удължили предната част на автомобила съвсем леко, но промяната не изглежда неестествена или направена набързо.

По-голямо предизвикателство се оказало разположението на батерията, тъй като стандартното ѝ място под задните седалки вече не било възможно. В резултат на това инженерите е трябвало да разделят малката 0.8 кВч батерия на два блока и да ги разположат директно под възглавниците на задните седалки. Това е повдигнало леко предната част на седалката, което води до малко по-необичайна позиция за седене отзад.

За да се постигне това и същевременно да се запази достатъчно място за резервоара за гориво, подът е изцяло преработен – сериозна задача за европейския екип по изследвания и разработки. Усилията обаче си заслужават, тъй като водят до значителни подобрения както в мощността, така и в ефективността.

Динамика и ускорение

Динамиката е едно от най-големите подобрения в новото Aygo X. То е значително по-добро от предишното поколение, като ускорява от 0 до 100 км/ч за 9.2 секунди – с цели 5.7 секунди по-бързо от своя предшественик. Максималната скорост достига 171 км/ч. Това е впечатляващо не само за градски автомобил, но и като цяло.

Максималната мощност на хибридната система е 117 к.с., което е с 36 к.с. повече от стария модел без хибридно задвижване. Въртящият момент от 141 Нм, подпомогнат от електрическия мотор, осигурява на автомобила усещане за значително по-добра динамика в реални условия.

Поведение на пътя: От града до магистралата

Благодарение на подобрената динамика, Aygo X Hybrid е отличен градски автомобил, който се усеща пъргав и разполага с плавна трансмисия. Скоростната кутия е от тип CVT (безстепенна), което означава, че липсват традиционни предавки и двигателят поддържа обороти, при които генерира максимален въртящ момент. Този тип трансмисии понякога могат да звучат монотонно, но при Aygo X оборотите бързо спадат след отпускане на газта. Шумоизолацията и вибрациите също са значително подобрени спрямо предишното поколение.

Автомобилът може да се движи само на електричество през значителна част от времето – над 50% при стандартно шофиране. От Toyota дори твърдят, че при много внимателно каране този дял може да достигне 80%. Видимостта напред е много добра, но малките задни стъкла и тъмният таван леко затрудняват погледа назад. Въпреки това, Aygo се управлява изключително лесно, а малко по-високата позиция на седене улеснява паркирането. Окачването контролира добре неравностите, като автомобилът сякаш ги прескача, вместо да пропада в тях.

Извън града, където малките автомобили често изпитват затруднения, хибридното Aygo X отново впечатлява с пъргавина и лекота на движение. Докато при стария модел излизането на главен път е изисквало планиране, новият се справя без никакво усилие. Управляемостта и комфортът на возене са на високо ниво, като шасито, заимствано от Yaris, се справя с неравностите много по-добре от повечето конкуренти в класа.

Подобренията са също толкова видими и на магистралата. Двигателят работи спокойно при постоянна скорост, а по-големите колела и стабилното окачване го предпазват от странични ветрове. Макар всички поколения на Aygo да са се справяли с високи скорости, нито едно не го е правило с такава лекота. Единственият компромис е шумоизолацията, която отстъпва на по-големите модели, но е напълно конкурентна за градски автомобил.

Разход на гориво и експлоатационни разходи

Новият Aygo X Hybrid е може би най-икономичният автомобил без опция за зареждане от мрежата (plug-in), който се предлага на пазара. Според Toyota официалният комбиниран разход по цикъла WLTP е 3.0 л/100 км, с емисии на CO2 от 85 г/км. Впечатляващото е, че тези стойности не само са постижими в реални условия, но могат и лесно да бъдат подобрени. По време на теста беше постигнат разход от 2.7 л/100 км при смесено шофиране по магистрали, първокласни пътища и в града, което е изключително постижение.

Основните предимства на модела са невероятната му икономичност и ниските експлоатационни разходи. От друга страна, застраховката вероятно ще бъде по-скъпа от преди, а специфичният размер на гумите може да се окаже недостатък. Въпреки това, по отношение на разходите за гориво, Aygo X Hybrid е почти без конкуренция.

Макар под ламарините на най-новото Aygo X да се крие истинска революция, външният вид остава в познатия за малкия градски автомобил на Toyota стил. Основният акцент пада върху закачливите форми, двуцветната каросерия и големите джанти, които достигат до 18 инча. Стандартно всички версии получават 10,5-инчов централен дисплей и допълнителен дигитален инструментален панел зад волана.

Наред с базовия модел, който се отличава с ръбести фарове и масивна предна решетка, се предлага и ниво на оборудване GR Sport. То придава на предницата още по-внушителен вид, а в бял цвят Aygo изглежда като умалена версия на „хотхеч“ модела GR Yaris (мощен спортен хечбек).

Интериор и дизайн на таблото

Купето е почти непроменено и споделя донякъде заоблената архитектура на таблото с предходния модел. Някои елементи изглеждат твърде опростени предвид цената на автомобила. Въпреки това дизайнът е закачлив и са добавени интересни нови платове и цветни акценти по таблото.

Материали и качество на изработката

Материалите в интериора са предимно семпли, като почти липсват меки на допир пластмаси по елементите, с които има постоянен контакт. Основните компоненти като волана, скоростния лост и дръжките на вратите обаче създават усещане за здравина, характерно за Toyota, а цялостната сглобка на интериора е солидна.

Инфоразвлекателна система, навигация и аудио

И докато купето като цяло не е претърпяло големи промени, технологиите в него са на съвсем ново ниво. Aygo X Hybrid въвежда изцяло нов набор от дигитални интерфейси.

Арматурно табло и инфоразвлекателна система

Пред водача полудигиталното приборно табло от предишния модел е заменено с пълноразмерен цветен дисплей, който предлага добра гъвкавост в оформлението си.

Централно място на арматурното табло заема нов 10.5-инчов дисплей, заимстван от други модели на Toyota и използващ най-новия потребителски интерфейс. Макар на хартия този размер да не звучи внушително, в контекста на малкото купе той изглежда огромен – все едно да монтирате 60-инчов телевизор в килер.

Вградената система работи добре, но функционира най-добре, когато е свързана с Apple CarPlay или Android Auto. Връзката обаче не е безжична.

Налични са и отделни уреди за управление на климатика, които са изключително лесни за използване и добре разположени. В долната част на таблото е предвидено и място за безжично зареждане на телефон.

Според старшия автор Джордан Катсианис, по-семплият произход на Aygo X е най-очевиден в купето, като той поставя под въпрос защо в модерен автомобил липсват централни вентилационни отвори.

Багажник и практичност

По-големите размери на Aygo са осигурили повече пространство и практичността е добра за толкова малък автомобил. Въпреки че Aygo X Hybrid не се усеща и не е позициониран ценово като градски автомобил, пространството в купето не е преминало в по-горен клас. Интериорът е малък, до такава степен, че вторият ред седалки може да бъде неудобен за всеки, който е по-едър от 12-годишно дете. Това усещане се подсилва от странната форма на задните седалки и малките, отварящи се само навън, задни прозорци.

Размери

Размерите на Aygo са сравнително стандартни спрямо други градски автомобили, с изключение на това, че дизайнът му на мини-SUV го прави малко по-висок от модели като Kia Picanto и Hyundai i10. По-големият Toyota Yaris, макар да е един от по-малките суперимини модели, все пак е значително по-голям от Aygo.

Сравнението на размерите показва, че Toyota Aygo X е с дължина 3667 мм, широчина 1740 мм, височина 1625 мм и междуосие 2430 мм. За сравнение, Kia Picanto е дълъг 3605 мм, широк 1595 мм, висок 1485 мм и с междуосие 2400 мм. Toyota Yaris е с дължина 3940 мм, широчина 1745 мм, височина 1500 мм и междуосие 2550 мм.

Пространство за пътниците

Подобно на много градски автомобили, седалките на Aygo нямат достатъчна странична опора в завоите и не са особено удобни при дълги пътувания. Пространството също е ограничено, а арматурното табло изглежда малко прекалено обемно и сякаш навлиза в пространството на пътниците.

Задните седалки са много тесни, а заради малките прозорци и тъмната тапицерия на тавана може да се усеща леко клаустрофобично. Основата на седалката е наклонена нагоре в задната си част, за да се освободи място за батериите отдолу, което води до леко неудобна позиция на седене и повдига колената на пътниците твърде високо. Въпреки това, общото пространство отзад не е значително намалено в сравнение с предходния Aygo X без хибридно задвижване. Автомобилът е строго четириместен, без средно място или колан отзад, а задните врати са малки и правят влизането и излизането неудобно.

Багажник

Реалният обем на багажника от 231 литра не е лош, но в пространството липсват практични решения. Товарният ръб е висок заради опростената стъклена задна врата от една част, като няма и двоен под, който да намали височината. Седалките се сгъват в съотношение 50/50 и оставят ръб в средата на товарната зона при сгъване – нещо, което един двоен под би решил.

Надеждност и безопасност

Силната репутация на Toyota по отношение на надеждността не бива да се подценява, а моделите на марката са подкрепени и от отлично гаранционно обслужване. Очаква се надеждността на Aygo X да бъде на високо ниво.

Добър автомобил ли е Toyota Aygo X?

Да, Toyota Aygo X е отличен автомобил, но най-привлекателните му качества може да не са тези, които очаквате. Необичайно за кола в този клас, динамиката е най-силното предимство на Aygo, а изключителната икономичност е приятен бонус. На фона на това, по-високата цена прави някои практически ограничения по-осезаеми.

Каква е гаранцията на модела?

Всеки нов автомобил Toyota се предлага със стандартна заводска гаранция от три години или 96 500 км. При всяко посещение в оторизиран сервиз на марката обаче се добавя допълнителна гаранция от една година или 16 000 км. Ако автомобилът се обслужва редовно в мрежата на Toyota, гаранционното покритие може да достигне до 10 години или 160 000 км без допълнително заплащане.

Какъв е графикът за сервизно обслужване?

Очаква се Aygo X да следва същия график за обслужване като Yaris и предходното поколение Aygo. Това означава, че автомобилът трябва да преминава преглед веднъж годишно или на всеки 16 000 км, което от двете събития настъпи първо.

Toyota предлага сервизни планове с фиксирани цени, които не се влияят от инфлацията, с възможност за месечни или еднократни плащания. Тригодишният план за малки автомобили като Aygo X включва три планови обслужвания, един технически преглед и две години допълнителна пътна помощ.

Безопасен ли е Aygo X?

Новата хибридна версия все още не е преминала тестовете на Euro NCAP. Въпреки това, стандартната версия на Aygo X беше тествана през 2022 г. и получи оценка от четири от пет звезди. Моделът постигна резултат от 78% за защита на възрастни пътници, 78% за защита на деца и 81% за асистиращи системи за безопасност.

Какви са реалният разход на гориво и пробегът?

По време на тестове новият хибриден силов тракт е показал разход на гориво до 2.7 л/100 км. В ежедневни условия тази стойност може леко да се повиши, но въпреки това е лесно да се постигнат и дори подобрят официалните данни от 3.0 л/100 км. С 35-литров резервоар за гориво, впечатляващата икономичност може да осигури пробег до 725 км с едно зареждане.

Последвайте ни в Google News

Никола Стоянов

Никола Стоянов е автомобилен журналист в TopGear.bg, специализиран в разказването на истории зад ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации