Toyota Aygo X: Първи впечатления от хибридната версия

Компактен, харизматичен и изненадващо пъргав – новият Aygo X има с какво да впечатли.

Нашата оценка за Toyota Aygo X

Toyota Aygo X е еволюция на своите по-семпли предшественици. Интериорът е доста тесен, а приборното табло е сравнително семпло както като дизайн, така и като практичност. Автомобилът обаче надхвърля очакванията, щом потегли. Хибридният двигател е не просто значително подобрение по отношение на динамика и плавност на работа, но е и много по-икономичен, като по време на нашия тест постигна разход от около 2.7 л/100 км. Моделът дори е забавен за шофиране в завои.

История на модела

Toyota Aygo беше един от първите градски автомобили в сегмента под супермини, предлагайки енергичен трицилиндров двигател, много възможности за персонализация и достатъчно място за четирима. Първото поколение на мъничкия градски модел на Toyota се произвеждаше от 2005 до 2014 г., а неговият наследник – до 2021 г. През това време много други марки се оттеглиха от сегмента на градските автомобили, но Toyota очевидно не беше готова да се откаже и представи Aygo X през 2022 г., а след това го обнови с изцяло ново хибридно задвижване през 2025 г.

Първите две поколения на Aygo бяха технически идентични със Citroen C1 и Peugeot 108, като и трите модела се сглобяваха в един и същ завод в Чехия. С Aygo X обаче Toyota реши да се възползва максимално от собствените си разработки и да използва скъсена версия на платформата, която стои в основата на супермини модела Yaris.

Разликата сега е, че докато предишният Aygo X се задвижваше от същия стар и леко остарял трицилиндров бензинов двигател, новата хибридна версия е заимствала базовия двигател от Yaris. Това я превръща в единственото предложение с пълнохибридно задвижване в класа на градските автомобили.

Цени и нива на оборудване

Официалните цени за предходния бензинов модел на пазара във Великобритания варират от около 39 000 лв. до 51 500 лв. Налични са и употребявани екземпляри на цени, стартиращи от около 24 400 лв.

Цените и спецификациите за новия хибриден модел за българския пазар все още не са потвърдени, но се очаква във Великобритания те да започват от около 45 000 лв. и да достигат до близо 53 000 лв. за новото ниво на оборудване GR Sport. Това е осезаемо увеличение в сравнение с оригиналния Aygo X, но динамиката и оборудването на новия модел са значително подобрени.

Динамика и пътно поведение

Aygo X претърпя една от най-големите трансформации в усещането зад волана, които сме виждали при обновление в средата на жизнения цикъл на модел.

Предимства

  • Значително по-бърз при ускорение
  • Отзивчиво и пъргаво шаси
  • Добър комфорт на возене дори с 18-инчови джанти

Недостатъци

  • Липсва ръчна скоростна кутия за по-ангажиращо шофиране
  • Шумоизолацията не е сред най-добрите в класа
  • Конкурентите в супермини сегмента предлагат по-голямо разнообразие от двигатели

Новият Aygo X Hybrid се предлага само с една опция за задвижване и тя, както подсказва името, е хибридна.

Задвижване и технически предизвикателства

Новата хибридна система съчетава 1.5-литров трицилиндров бензинов двигател с малък електромотор и батерия, като задвижването се предава към предните колела чрез CVT трансмисия. Този силов агрегат вече е познат от моделите Toyota Yaris и Yaris Cross, но интегрирането му в значително по-малкото купе на Aygo X е представлявало сериозно инженерно предизвикателство.

Тъй като последното поколение на Aygo X използва скъсена версия на платформата на Yaris, монтирането на двигателя, електромотора и скоростната кутия под предния капак е било сравнително лесно. За целта инженерите на Toyota са удължили предната част на автомобила съвсем леко, без това да нарушава визуалната хармония.

По-голямото предизвикателство се оказва разполагането на батерията. Стандартното решение – монтаж под задните седалки – не е било възможно. В резултат на това малката батерия с капацитет 0.8 кВч е разделена на два отделни блока и е разположена директно под възглавниците на задните седалки. Това повдига леко предната част на седалката и води до малко по-нестандартна позиция на седене за пътниците отзад.

За да се освободи място както за батерията, така и за резервоара за гориво, подът на автомобила е изцяло преработен от европейския екип за изследвания и разработки. Усилията обаче си заслужават, тъй като водят до значителни подобрения както в мощността, така и в ефективността.

Динамика и ускорение

Динамиката е едно от най-големите предимства на новото Aygo X. Ускорението от 0 до 100 км/ч отнема 9.2 секунди, което е с цели 5.7 секунди по-бързо от предходното поколение. Максималната мощност на хибридната система е 116 к.с., а въртящият момент достига 141 Нм. Благодарение на подкрепата от електромотора, автомобилът се усеща значително по-пъргав в реални условия.

Поведение в различни условия

В градска среда Aygo X Hybrid се представя отлично благодарение на своята пъргавина и плавна трансмисия. Безстепенната CVT трансмисия поддържа оборотите в оптималния работен диапазон при ускорение, но бързо ги сваля след отпускане на газта, избягвайки неприятното постоянно жужене. Шумоизолацията и потискането на вибрациите също са значително подобрени. Автомобилът може да се движи само на електричество в над 50% от времето при градско шофиране, а при по-внимателно боравене с газта този дял може да достигне до 80%.

Извън града хибридният модел също впечатлява. Докато при старото поколение излизането на главен път е изисквало планиране, новият модел се справя с лекота и поддържа скоростта безпроблемно. Управляемостта и комфортът на возене са на високо ниво за градски автомобил, като шасито, заимствано от Yaris, се справя отлично с неравностите по пътя.

На магистралата подобренията са също толкова очевидни. Двигателят работи спокойно при постоянна скорост, а сигурното окачване и по-големите колела осигуряват стабилност дори при страничен вятър. Макар шумоизолацията да не е на нивото на по-големите модели, Aygo X Hybrid е значително по-способен при дълги пътувания от своите предшественици и повечето конкуренти в класа.

Разходи и ефективност

Новият Aygo X Hybrid е един от най-икономичните автомобили на пазара, които не се зареждат в контакта. Според Toyota официалният комбиниран разход по цикъла WLTP е около 3.6 л/100 км, а емисиите на CO2 са 85 г/км. По време на тестовете тези стойности не само са постигнати, но дори са подобрени, като при смесено шофиране разходът пада до 2.7 л/100 км.

Застрахователните групи все още не са потвърдени, но се очаква моделът да остане един от най-достъпните за застраховане автомобили, което го прави идеален за млади шофьори. Моделите Aygo традиционно запазват висока остатъчна стойност благодарение на репутацията на Toyota за надеждност и ниски експлоатационни разходи.

Интериор и технологии

Външният дизайн остава верен на познатия стил с характерни форми, двуцветна боя и големи колела с размер до 18 инча. Всички нива на оборудване стандартно включват 10.5-инчов екран на инфоразвлекателната система и дигитално приборно табло. Предлага се и версия GR Sport с по-агресивен дизайн на предната част, която напомня за миниатюрен GR Yaris.

Интериорът до голяма степен запазва архитектурата на предходния модел. Дизайнът е свеж, с нови цветови акценти и тапицерии, но някои материали се усещат твърде семпли за ценовия клас на автомобила. Пространството на задните седалки е ограничено – компромис, наложен от разположението на хибридната батерия.

Материали и качество на изработка

Материалите в купето са сравнително семпли, без почти никакви пластмаси, меки на допир, по елементите, които се докосват често. Въпреки това основните контактни точки като волана, скоростния лост и дръжките на вратите създават солидно усещане, типично за Toyota, а интериорът изглежда добре сглобен.

Инфоразвлекателна система и технологии

Докато купето като цяло не е претърпяло съществени промени, технологиите в него са изцяло обновени. Aygo X Hybrid представя нов набор от дигитални интерфейси. Пред водача полудигиталното приборно табло от предишния модел е заменено с пълноразмерен цветен дисплей, който предлага добра гъвкавост в оформлението си.

Централно място на таблото заема нов 10.5-инчов дисплей, зает от други модели на Toyota и използващ най-новия потребителски интерфейс. На хартия този размер може да не звучи впечатляващо, но в контекста на малкото купе той изглежда огромен – подобно на 60-инчов телевизор, монтиран в килер.

Вградената система работи добре, но най-добре се представя при връзка с Apple CarPlay или Android Auto. Тази връзка обаче не е безжична.

Налице са и отделни, лесни за използване и добре разположени контроли на климатичната система, както и безжично зарядно за телефон в долната част на таблото.

Багажник и практичност

Макар Aygo X Hybrid да не се усеща и да не е оценен като типичен градски автомобил, пространството в купето не е преминало в следващия клас. Интериорът е малък, до такава степен, че вторият ред седалки може да бъде неудобен за всеки по-висок от 12-годишно дете. Това усещане се засилва от странната форма на основите на задните седалки и малките, отварящи се само навън, задни прозорци.

Размери

По отношение на размерите, Aygo е сравнително стандартен спрямо други градски автомобили, с изключение на това, че дизайнът му на мини-SUV го прави малко по-висок (1625 мм) от модели като Kia Picanto (1485 мм) и Hyundai i10. Дори по-големият Toyota Yaris е по-нисък (1500 мм). Дължината на Aygo X е 3667 мм. Обемът на багажника е 231 литра, което е по-малко от този на Picanto (255 литра) и Yaris (286 литра).

Пространство за пътниците

Подобно на много градски автомобили, седалките на Aygo нямат достатъчна странична опора в завои и не са особено удобни при дълги пътувания. Пространството също е ограничено, като арматурното табло изглежда малко прекалено обемно и сякаш навлиза в пространството на купето.

Задните седалки са много тесни и поради малките задни прозорци и тъмния таван могат да създадат усещане за клаустрофобия. Основата на седалката е повдигната в задния си край, за да се поместят батериите отдолу, което води до леко неудобна позиция за седене с твърде високо вдигнати колене на пътниците. Автомобилът е строго четириместен, без средно място или колан отзад, а задните врати са неудобно малки за влизане и излизане.

Багажно пространство

Реалният обем на багажника от 231 литра не е толкова лош, но пространството е лишено от интелигентни решения за повишаване на практичността и достъпът до него може да бъде труден. Прагът за товарене е висок поради простата стъклена задна врата от една част, като липсва двоен под, който да го намали. Седалките се сгъват в съотношение 50/50 и оставят ръб в средата на товарната площ при сгъване – проблем, който отново би могъл да бъде решен с двоен под.

Надеждност и безопасност

Добрата репутация на Toyota по отношение на надеждността би трябвало да постави Aygo X в добра позиция. Всеки модел е оборудван със система за предотвратяване на сблъсък с разпознаване на пешеходци (ден и нощ) и велосипедисти (денем), интелигентен адаптивен круиз контрол, система за следене на вниманието на водача, асистент за пътни знаци, камера за заден ход и шест въздушни възглавници.

Отличната гаранция на Toyota подкрепя репутацията на марката. Основното покритие е три години или 100 000 км, но ако автомобилът продължи да се обслужва в оторизиран сервиз на Toyota, гаранцията се удължава с още 12 месеца след всяко обслужване, до достигане на 10 години или 160 000 км.

Новият хибриден модел все още не е тестван от Euro NCAP, но през 2022 г. стандартният Aygo X получи оценка от четири от пет звезди. Той постигна 78% за защита на възрастни пътници, 78% за защита на деца и 81% за асистиращи системи за безопасност.

Добър автомобил ли е Toyota Aygo X?

Да, Toyota Aygo X Hybrid е отличен автомобил, но най-привлекателните му качества може да не са тези, които очаквате. Необичайно за автомобил от този клас, динамиката е най-силното му предимство, а изключителната икономичност е приятен бонус. Наред с това, ограничената практичност изпъква още повече на фона на сравнително високата цена.

Каква е гаранцията на Toyota Aygo X?

Всеки нов автомобил Toyota се предлага със стандартна фабрична гаранция от три години или 100 000 км пробег. При всяко посещение за сервизно обслужване в оторизиран център на марката, клиентите получават допълнителна гаранция от една година или 15 000 км. По този начин покритието може да бъде удължено до 10 години или 160 000 км без допълнително заплащане.

Какъв е графикът за сервизно обслужване?

Aygo X следва същия график за поддръжка като Yaris и предходното поколение Aygo. Това означава, че автомобилът трябва да се обслужва веднъж годишно или на всеки 15 000 км, което от двете събития настъпи първо.

Toyota предлага сервизни планове с цени, защитени от инфлация, с възможност за месечни вноски или еднократно плащане. Например, тригодишният план „Service Plan Plus“ за малки автомобили като Aygo X струва 27 британски лири на месец. Той включва три планирани обслужвания, един годишен технически преглед (MOT) и две години допълнителна пътна помощ, в допълнение към стандартната 12-месечна помощ за всеки нов автомобил.

Безопасен автомобил ли е Toyota Aygo X?

Новата хибридна версия все още не е преминала тестовете на Euro NCAP. Въпреки това, през 2022 г. организацията тества стандартния Aygo X и му присъди оценка от четири от пет възможни звезди. Моделът получи 78% за защита на възрастни пътници, 78% за защита на деца и 81% за своите системи за активна безопасност.

Колко икономичен е Toyota Aygo X в реални условия?

Проведените тестове показват, че новото хибридно задвижване може да постигне разход на гориво от около 2,7 л/100 км. В ежедневното шофиране тази стойност може да е малко по-висока, но въпреки това е лесно да се достигнат и дори подобрят официалните данни от 3,0 л/100 км.

Какъв е реалният пробег на Toyota Aygo X?

Благодарение на впечатляващата икономичност, дори с резервоар с обем 30 литра, хибридната версия на Aygo X може да измине над 700 км с едно зареждане.

Последвайте ни в Google News

Георги Василев

Георги Василев е автомобилен журналист в TopGear.bg, където ежедневно представя най-новото от све...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации