Toyota беше сочена за изоставаща при електромобилите, а сега е напът да поведе пазара

Японският гигант подготвя първия в света електромобил с батерия с твърдотелен електролит, която обещава по-бързо зареждане, огромен пробег и потенциален скок за цялата индустрия.

През последните години Toyota понесе сериозни критики заради това, че не преминава към електрическо задвижване толкова бързо, колкото някои от конкурентите си. Въпреки това най-големият производител на автомобили в света продължава да инвестира усилено в технологии за електромобили и потвърждава твърдия си ангажимент да представи нови модели с батерии с твърдотелен електролит през 2027–2028 г.

Още от 2021 г. Toyota работи съвместно с японската минна компания Sumitomo Metal Mining по разработването на катодните материали, необходими за този тип батерии. Тези батерии, съставени основно от катод, анод и твърд електролит, отдавна се смятат за „свещеният граал“ в света на електрическите автомобили.

По-малки, по-леки и по-бързи

Освен че увеличават пробега, се очаква батериите с твърдотелен електролит да бъдат по-малки, по-леки и да се зареждат по-бързо от днешните литиево-йонни батерии. Смята се също, че технологията осигурява по-висока мощност и по-дълъг експлоатационен живот.

Наскоро Toyota подписа ново споразумение със Sumitomo Metal Mining за ускоряване на масовото производство на тези катодни материали, правейки още една стъпка към комерсиализацията на технологията. Двете компании обявиха, че чрез използването на технология за синтез на прахови материали са успели да разработят изключително издръжлив катоден материал, който може да се произвежда масово. Сътрудничеството се основава на опита на Sumitomo в доставката на катодни материали за съществуващи електромобили, като сега е адаптиран към по-строгите изисквания на твърдотелното производство.

Усилията на Toyota не се ограничават само до партньорството със Sumitomo. От 2013 г. насам компанията работи по новата технология и с японския производител на петролни продукти Idemitsu Kosan. Idemitsu Kosan разработва литиев сулфид за употреба в батерии и планира да изгради голям завод с капацитет за производство на 1000 тона от материала годишно. Очаква се масовото производство да започне през 2027 г.

Предишна пътна карта, публикувана от Toyota, показва, че първото поколение батерии с твърдотелен електролит, което ще дебютира през 2027–2028 г., ще осигури пробег от 1000 км и възможност за зареждане от 10 до 80 процента само за 10 минути. Второто поколение се очаква да надхвърли 1200 км, което сигнализира за значителен напредък в енергийната плътност и ефективността.

Глобална надпревара за лидерство

Въпреки че Toyota се надява да поведе прехода, няколко световни автомобилни производители преследват същата цел. BMW, Honda, Stellantis и Mercedes инвестират сериозно в технологията, като някои от тях вече тестват прототипи. Наскоро MG представи второто поколение на модела MG4 с батерии с полу-твърдотелен електролит, които използват около пет процента течен електролит.

В съвместно изявление Toyota и Sumitomo заявиха, че в момента се фокусират върху подобряването на производителността, качеството и безопасността на катодните материали, както и върху намаляването на разходите за масово производство. Тяхната цел е да постигнат „първата в света практическа употреба на батерии с твърдотелен електролит в изцяло електрически автомобили“.

Последвайте ни в Google News

Теодора Илиева

Автор на съдържание в онлайн медии и копирайътър с интереси в областта на технологиите, спорта и ...

Още от автора
Предишна/Следваща
Подобни публикации