Числата ясно показват разделението: продажбите на Camry Hybrid са се увеличили с 91% от началото на годината, достигайки 234 369 броя, а тези на Grand Highlander Hybrid бележат ръст от 136% с 48 563 реализирани автомобила. Клиентите на Toyota искат електрическо задвижване, но очевидно не под тази форма.
Сервизни акции, спрени продажби и загубено доверие
Пускането на пазара на първи собствен електромобил е достатъчно трудно и без спънки още на старта. Ранните сервизни акции на bZ4X нанесоха трайни щети на репутацията му. Първо, проблем с главините на колелата принуди Toyota да спре доставките още в годината на дебюта. Скоро след това последва мащабна акция, засегнала и електрически модели на Subaru и Lexus, свързана със софтуерен дефект в климатичната система. Този сериозен проблем, свързан с безопасността, доведе до спиране на продажбите в САЩ.
За купувачите подобни новини са обезкуражаващи. Преминаването към електрически автомобили така или иначе е свързано с известни колебания, а фактът, че първият изцяло електрически модел на Toyota е свързан с проблеми с надеждността, подкопава самата основа на репутацията на марката. Резултатът е срив в продажбите. През септември Toyota е продала едва 61 броя bZ4X, докато в същото време RAV4 Hybrid е достигнал 12 830 продажби, а Sienna Hybrid – 7 801. Този дисбаланс показва, че клиентите на марката все още искат автомобили с електрифицирано задвижване, но целенасочено избягват точно този модел.
Един от основните проблеми на bZ4X беше липсата на ясна идентичност. Моделът не беше достатъчно футуристичен, за да привлече клиенти на Tesla или Hyundai, нито достатъчно смел, за да накара лоялните фенове на Toyota да усетят, че получават нещо наистина ново. За електрически автомобил, който трябваше да бъде флагман, представянето му беше по-скоро предпазливо и неубедително.
Намаленията в цената и сериозните стимули също не помогнаха. Toyota намали цените, за да запази bZ4X конкурентоспособен, но това само затвърди усещането, че остатъчната му стойност е нестабилна. Публикации във форуми и резултати от търгове показват, че собствениците вече се освобождават от автомобилите си със сериозни загуби. В пълен контраст е успехът на новите хибриди на Toyota като Tacoma Hybrid, чиито продажби нараснаха с 405% от началото на годината досега. Това ясно показва къде е истинският импулс на марката. Моделът bZ4X оставя усещането за временно решение, докато Toyota изчаква да изгради истинската си стратегия за електрически автомобили.
Toyota знае как да продава автомобили с електрифицирано задвижване. Графиките с продажбите го доказват: хибридите са гръбнакът на марката, като почти половината от автомобилите Toyota и Lexus, продадени в САЩ тази година, са с такова задвижване. Но когато става въпрос за изцяло електрически модели, bZ4X просто не пожъна успех. Със спад на продажбите от 95% на годишна база през септември 2025 г., моделът се превръща в предупредителен знак за електрическите амбиции на Toyota. Първите впечатления са важни и неубедителният старт на bZ4X може да го преследва, докато компанията не представи нещо по-силно, по-бързо и по-смело. Това може да бъде новият и подобрен BZ модел 2026 г. – новото име на bZ4X, но само времето ще покаже.
Последвайте ни в Google News