Toyota отговаря на пазарното търсене за електрически автомобили с обявяването на шест нови модела с изцяло батерийно задвижване, които ще бъдат пуснати на европейските пазари до края на 2026 г. По време на събитие в Брюксел, Белгия, компанията разкри водещия модел в тази електрическа офанзива – новия компактен кросоувър C-HR+.
Моделът C-HR+ е изцяло електрическа версия, която споделя само името си с хибридния и плъгин хибридния C-HR. Със своята извита линия на покрива и прибрана задна част, дизайнът напомня повече на Lexus, но под ламарините споделя много общи компоненти с обновения Toyota bZ4X.
На събитието бяха показани също обновените bZ4X и Lexus RZ, както и малкият кросоувър Urban Cruiser, който преминава от концепция в сериен модел за субкомпактния сегмент в Европа. Toyota показа и силуетите на три необявени досега електрически модела – пикап, за който се предполага, че е Hilux EV, по-голям кросоувър, вероятно Land Cruiser EV, и по-малък кросоувър, който може би е базиран на Sport Crossover Concept от 2023 г.
Въпреки критиките за по-бавния си подход към електрическите автомобили, най-големият производител в света продължава своята стратегия за различни пътища към въглеродна неутралност, включваща хибриди, плъгин хибриди, електромобили и дори автомобили с горивни клетки. Като част от тази стратегия, компанията гарантира, че батериите ще запазят поне 70% от капацитета си през първото десетилетие, като гаранцията на автомобила е осем години или почти 160 000 км, а високоволтовата батерия е покрита за 10 години или 1 милион километра.
Електрическият кросоувър Toyota C-HR+
Новият модел е базиран на обновения Toyota bZ4X, но заменя пластмасовите панели с по-елегантен и изчистен дизайн. Запазена е популярната в Европа купе-линия на покрива, което обаче ограничава товарното пространство до около 415 литра. Подобно на хибридния модел, дръжките на задните врати са скрити в рамките на прозорците.
Въпреки че споделя името C-HR, електрическата версия е изградена на платформата e-TNGA, използвана и при bZ4X. Дължината му е около 452 см, което е с приблизително 15 см по-малко от bZ4X.
Интериорът се очаква да бъде идентичен с този на новия bZ4X, със стандартен 14-инчов сензорен екран на таблото. Воланът с малък диаметър е снабден с множество бутони за управление, а инструменталният панел е разположен по-дълбоко, почти в основата на предното стъкло, за да не пречи на видимостта на водача.
C-HR+ ще се предлага с батерии с капацитет 57,7 кВтч или 77 кВтч. Клиентите ще могат да избират между версия с един мотор и предно задвижване с мощност 164 к.с. или вариант с два мотора, задвижване на четирите колела и мощност 338 к.с. Йошихиро Наката, президент и главен изпълнителен директор на Toyota Motor Europe, заяви, че това е най-емоционалният и динамичен кросоувър, който компанията някога е предлагала на европейския пазар.
Очаква се ускорението от 0 до 100 км/ч да отнема 5,2 секунди, а пробегът да достига 600 км според европейския цикъл WLTP. Като опция ще се предлага 22-киловатово бордово зарядно устройство, а системата за предварително подгряване на батерията ще осигури по-бързо зареждане на DC станции. Продажбите в избрани европейски пазари ще започнат в края на 2025 г., а пълното пазарно представяне е планирано за 2026 г.
Обновеният Toyota bZ4X с повече опции
Кросоувърът от среден клас получава скромни подобрения за модел 2026 г. Ще се предлага нова, по-малка батерия с капацитет 57,7 кВтч, наред с по-голямата батерия от 73,1 кВтч. Новата по-малка батерия ще бъде достъпна само за версията с предно задвижване и един мотор със 164 к.с.
Моделите с по-голямата батерия от 73,1 кВтч ще се предлагат с предно или двойно задвижване. Мощността на версията с един мотор е увеличена от 201 на 221 к.с., а при варианта с два мотора – от 214 на 338 к.с. Промени по окачването обещават по-ниски нива на шум и вибрации в купето.
Новости за Toyota bZ4X
Версиите с два електромотора на Toyota bZ4X вече ще могат да теглят до 1500 кг, което е двойно повече от настоящите модели. Предлага се и ново 22-киловатово бордово зарядно устройство, което значително съкращава времето за зареждане с променлив ток. Стандартно е включена и система за предварително подгряване на батерията, която ускорява бързото зареждане с прав ток при студено време.
Външните промени са минимални и целят подобряване на аеродинамиката. По-голямата новост е в интериора, където вече стандартно се монтира 14-инчов сензорен екран на инфоразвлекателната система.
Lexus RZ F-Sport и симулирана 8-степенна трансмисия
Сродният Lexus RZ получава по-значителни подобрения. Всички версии вече са оборудвани с батерия с капацитет 77 кВтч, която заменя досегашната от 71,4 кВтч. Мощността също е увеличена – предният електромотор вече е с 221 к.с. (вместо 201 к.с.), а наличният заден мотор достига до 221 к.с. (спрямо 107 к.с. досега). Това осигурява по-добро ускорение и по-балансирано разпределение на въртящия момент.
Моделната гама включва базовия RZ 350e с един мотор, предно предаване и 221 к.с., RZ 500e с два мотора, задвижване на четирите колела и обща мощност 375 к.с., както и новата върхова версия RZ 550e F Sport с два мотора и 402 к.с.
В по-високите нива на оборудване се предлага нова система за управление „steer-by-wire“ без механична връзка с предния мост. Тя обещава по-директни реакции и по-малко вибрации през волана тип „yoke“, който се завърта до 200 градуса.
Ексклузивно за версията F Sport е системата “Interactive Manual Drive”. Тя използва пера на волана, за да симулира смяна на предавки. Звуци от двигател, ограничител на оборотите и визуални индикации на приборното табло подсказват на водача кога да „превключи“ в рамките на симулирана 8-степенна трансмисия.
Обновените модели ще се появят на избрани европейски пазари по-късно тази година, а пълното им разпространение в Европа се очаква в началото на 2026 г.
Последвайте ни в Google News